Co všechno se dá pojistit?
Pojištění zavazadel se vztahuje na věci osobní potřeby, které se obvykle berou s sebou na cestu (např. oblečení, obuv, toaletní potřeby, hodinky, fotoaparát aj.) a které patří pojištěnému, a dále na věci, které si pojištěný prokazatelně pořídil v průběhu dovolené. Jedná-li se o pracovní cestu, vztahuje se pojištění zavazadel u některých pojišťoven (např. Evropské cestovní pojišťovny) i na věci náležející zaměstnavateli. Jde o věci, které si pojištěný vzal s sebou na cestu a užívá je k práci (např.osobní počítač, mobilní telefon, drobné vzorky zboží, knihy apod.). Věci, které jsou předmětem pojištění, jsou detailně vyjmenovány v pojistných podmínkách pojišťovny.
Z pojištění jsou většinou vyloučeny peníze v hotovosti, doklady, úvěrové a jiné magnetické karty, jízdenky, letenky, peníze, šeky, cenné papíry, ceniny, cestovní pasy, klenoty a jiné cennosti, věci umělecké hodnoty, starožitnosti, nosiče záznamů (např. filmy, videokazety, CD, diskety) a záznamy na nich uložené apod.
Kdy vzniká nárok na pojistné plnění?
Jestliže jste si před odjezdem na dovolenou nebo na služební cestu sjednali pojištění zavazadel, nárok na pojistné plnění vzniká, pokud byla vaše zavazadla odcizena, zničena nebo poškozena některým z pojistných nebezpečí specifikovaných v pojistné smlouvě. Pojištění se nejčastěji sjednává pro případ odcizení, poškození nebo zničení věcí:
- krádeží vloupáním,
- loupežným přepadením,
- živelní událostí,
- při dopravní nehodě,
- ztrátou při přepravě.
Pokud byla vaše zavazadla odcizena, musíte své pojišťovně většinou prokázat, že předměty pojištění byly v době vzniku pojistné události uloženy v uzamčeném prostoru nebo v uzamčeném zavazadlovém prostoru v řádně zajištěném dopravním prostředku. Další podmínkou pojišťovny bývá to, že zavazadla nebyla zvenku viditelná.
Výše pojistného
Cena pojištění závisí většinou na věku pojištěné osoby a na druhu cesty, přičemž pojišťovny rozlišují cesty turistické a cesty pracovní. U některých z nich si lze samostatně sjednat i připojištění zpoždění zavazadel. Výši pojistného většiny českých pojišťoven na osobu a den nám přiblíží následující tabulka.
Pojišťovna | Druh cesty | Věk pojištěného | Pojistné na osobu a den |
---|---|---|---|
Česká podnikatelská pojišťovna | turistická | děti (0–17 let) | od 2 Kč |
dospělí (18–79 let) | od 7 Kč | ||
pracovní | dospělí (18–79 let) | od 14 Kč | |
turistická – připojištění zpoždění zavazadel | nerozlišeno | 8 Kč na celou dobu pobytu | |
Česká pojišťovna | turistická zahraniční | děti do 14 let | 8 Kč |
dospělí | 10 Kč | ||
turistická tuzemská | děti do 14 let | 5 Kč | |
dospělí | 10 Kč | ||
ČSOB pojišťovna | nerozlišeno | nerozlišeno | 10 nebo 18 Kč (dle zvolené varianty) |
Komerční pojišťovna | turistická | dítě 0–17 let (necestující samo) | 3 Kč |
18 a více let, dítě cestující samo | 5 Kč | ||
pracovní | dítě 0–17 let (necestující samo) | 3 Kč | |
18 – 69 let, dítě cestující samo | 8 Kč | ||
sportovní | dítě 0–17 let (necestující samo) | 3 Kč | |
18 – 69 let, dítě cestující samo | 8 Kč | ||
riziková | dítě 0–17 let (necestující samo) | 3 Kč | |
18 – 69 let, dítě cestující samo | 8 Kč |
Některé pojišťovny nenabízejí pojištění zavazadel samostatně, ale pouze v rámci balíčku cestovního pojištění. To je případ Allianz pojišťovny, Evropské cestovní pojišťovny, Generali pojišťovny, Kooperativy a pojišťovny UNIQA.
Výše pojistného plnění
Pokud pojišťovna uzná, že vám vznikl nárok na pojistné plnění, neproplatí veškeré ztracené či zničené věci, ale jen škodu do určité výše. Někdy po vás bude požadovat i určitou spoluúčast. Maximální limity pojistného plnění jednotlivých pojišťoven přiblíží následující tabulka.
Pojišťovna | Druh cesty | Výše pojistného plnění (v Kč) | Jiné | |
---|---|---|---|---|
za jednu pojistnou událost | za jednu věc | |||
Allianz pojišťovna | nerozlišeno | 20 000 (resp. 50 000)* | neuvedeno | |
Česká podnikatelská pojišťovna | turistická | 15 000 | 10 000 | |
turistická – připojištění zpoždění zavazadel | 5 000 | neuvedeno | ||
pracovní | 30 000 | 10 000 | ||
Česká pojišťovna | nerozlišeno | 10 000 | 5 000 | |
ČSOB pojišťovna | nerozlišeno | 10 000 nebo 20 000 | neuvedeno | spoluúčast pojištěného 3 % (min. 500 Kč) |
Evropská cestovní pojišťovna | turistická (HolidayPass) | 30 000 | 15 000 | žádná spoluúčast pojištěného |
připojištění zpoždění zavazadel (HolidayPass) | 10 000 | 2 000 za 1 hodinu zpoždění | ||
turistická (HolidayHelp) | 20 000 | 10 000 | spoluúčast pojištěného 800 Kč | |
turistická (WinterSport) | 10 000 | 5 000 | spoluúčast pojištěného 800 Kč | |
pracovní (BusinessPass) | 50 000 | 25 000 | žádná spoluúčast pojištěného | |
připojištění zpoždění zavazadel (BusinessPass) | 20 000 | 2 000 za 1 hodinu zpoždění | ||
Generali pojišťovna | nerozlišeno (balíček Exkluziv) | 30 000 | neuvedeno | |
nerozlišeno (balíček Manažer) | 50 000 | neuvedeno | ||
Komerční pojišťovna | nerozlišeno | 15 000 | 10 000 | spoluúčast pojištěného 500 Kč |
Kooperativa | nerozlišeno | 15 000 Kč (varianta Klasik) | neuvedeno | volitelná spoluúčast pojištěného |
nerozlišeno | 30 000 Kč (varianta Plus) | neuvedeno | ||
nerozlišeno | 10 000 Kč za každé pojištěné dítě do šesti let cestující zdarma společně s alespoň jednou dospělou osobou | neuvedeno | ||
UNIQA | nerozlišeno (balíček K2) | 15 000 | 5 000 | |
nerozlišeno (balíček D2) | 15 000 | 5 000 | ||
nerozlišeno (balíček K4) | 25 000 | 5 000 | ||
nerozlišeno (balíček KS) | 15 000 | 5 000 |
* K pojištění zavazadel s limitem pojistného plnění na jednoho pojištěného 20.000,– Kč lze sjednat připojištění s navýšením základní pojistné částky o 30.000,– Kč. Při sjednání připojištění zavazadel je maximální limit pojistného plnění ve výši 50.000,– Kč na jednoho pojištěného. V připojištění zavazadel je zahrnuto pojištění zpoždění letu a zpoždění zavazadel s max. limitem pojistného plnění 5 000 Kč na jednu pojistnou událost.
Pojištění zpoždění zavazadel
Většina pojišťoven působících v České republice a zabývajících se cestovním pojištěním klientům nabízí i možnost pojistit si zpoždění zavazadel. Aby vám vznikl nárok na pojistné plnění, musí být vaše zavazadla řádně registrována a jejich zpoždění musí přesáhnout určitý počet hodin od vašeho příletu do místa pobytu. Zpravidla to bývá 5 nebo 6 hodin. Další podmínkou je písemné potvrzení dopravce, kterým pojišťovně prokážete dobu zpoždění zavazadel. Pojišťovny uhradí nákup nezbytně nutných náhradních věcí, a to ve výši prokazatelně doložených nákladů. Často ale jen do určité výše.
Co je nutné předložit při hlášení pojistné události?
Při hlášení pojistné události po vás bude pojišťovna požadovat předložení některých dokumentů, které pomohou prokázat újmu, jež vám vznikla. Jaké dokumenty to jsou?
K formuláři o hlášení škodní události nezapomeňte přiložit doklad o pojištění, policejní zprávu a originály nabývacích dokladů. Pokud je již nemáte, postačí pojišťovně i podrobný seznam věcí s uvedením jejich pořizovací ceny a stáří. Policejní protokol by měl obsahovat seznam odcizených věcí, přibližnou dobu jejich odcizení a určení místa, kde byly odcizené věci uloženy. Jestliže vám byly věci odcizeny z vozidla, je třeba uvést, jestli bylo vozidlo řádně zabezpečeno. V tomto případě pojišťovny zpravidla požadují i doklad autoservisu o opravě části vozidla, která byla podle policejního protokolu poškozena při násilném vniknutí. Pokud ke škodě na zavazadlech dojde v ubytovacím zařízení, požádejte písemně provozovatele zařízení o náhradu škody a převzetí žádosti si nechejte potvrdit.
Jestliže jste si před odjezdem na dovolenou sjednali i pojištění zpoždění zavazadel, přiložte k hlášení o škodní události tyto dokumenty: letenku nebo obdobný cestovní dokument, písemný doklad od leteckého dopravce s uvedením důvodu a délky zpoždění zavazadel a účty za nákup nezbytných náhradních věcí.