Hlavní navigace

Berte, dokud stát rozdává!

26. 2. 2002
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ministr dopravy přišel s bizardním návrhem, podle kterého budou státní úředníci rozdávat náhodným zájemcům poukázky na 90 tisíc korun. Je zarážející, jak může něco tak absurdního opustit jeho kancelář.

Podle návrhu, který spatřil světlo světa před několika dny, by každý, kdo je ochoten sešrotovat svůj alespoň patnáct let starý automobil, měl právo obdržet až devadesátitisícovou dotaci na auto nové.

Takový automobil by se musel vejít do cenového limitu 250 tisíc korun. V tom se na našem trhu v podstatě nachází pouze osm vozů: Nissan Micra, Škoda Fabia, Renault Twingo, Citroen Saxo, Lada 2110, Daewo Matiz, Suzuki Swift, Fiat Seicento a Dacia SuperNova.

Podle ministerstva dopravy by cenový limit zabránil bohatším zájemcům o využití podobné nabídky, neboť ti přece o tak malá auta nemají zájem. Naopak by podobné opatření celkově omladilo vozový park v České republice. Šlo by tedy de facto o sociální opatření.

Většina pozorovatelů ohodnotila takovýto tah ministra dopravy jako předvolební výkřik do tmy. Na celém nápadu je pěkné to, že sám ministr je ochoten připustit, že bude mít takovýto krok „určité rozpočtové dopady“.

Sociální myšlenka podobného opatření je naprosto zvrácená. Idea, že tím vláda pomůže pouze chudým lidem, obstojí asi stěží. Pravděpodobně by pouze došlo k tomu, že by stoupla poptávka po ojetých vozech. Vždyť takováto ojetina by měla najednou cenu 90 tisíc korun. Chce-li si tedy někdo pořídit levně druhé, třetí nebo desáté auto do rodiny, bude mít vynikající příležitost.

Následky kampaně může nést celá ekonomika. Negativních vlivů je povícero. Např. státem vyprovokovaný růst poptávky po určité skupině vozidel neprávem znevýhodňuje prodejce ostatních značek. To lze v důsledku chápat jako státní podporu vytipovaným prodejcům, nebo, nedej bože, zápornou daň.

Velkou neznámou je způsob financování celého projektu. Prý by se do něj kromě státního rozpočtu zapojily pojišťovny a leasingové společnosti. Logika spočívá v tom, že v situaci, kdy je průměrné auto na české silnici staré 13,6 roku, je počet mrtvých na počet nehod až sedmkrát vyšší, než je tomu např. ve Velké Británii nebo Švédsku.

Určitý zájem na podobném zákonu by mohly mít zdravotní pojišťovny. Se zájmem o financování něčeho podobného privátními pojišťovnami pojišťujícími klasická rizika (úraz, nehody, odpovědnost,…) bych byl velmi opatrný, neboť může být dost složité určit, jakou částku by měla ta která pojišťovna zaplatit. Vždyť která pojišťovna dnes uzavře s klientem havarijní pojistku na 15 let staré auto?

skoleni_15_4

Zájem leasingových společností sice existovat může, ale vzhledem ke slibovaným 90 tisícům může být jejich příspěvek spíše symbolický.

Celý projekt by mohl stát až 112 miliard korun. Tedy v případě, že by toho využili všichni majitelé ojetin. A upřímně, kdo z vás by se kvůli takovému vládnímu programu nechtěl stát majitelem jedné z nich? Alespoň na chvilku. Než přijdou peníze na účet…

Využil/a byste této lákavé vládní nabídky?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).