Mzdy v kopřivnické automobilce Tatra se podle nové kolektivní smlouvy v letošním roce nezvýší. Odbory přitom vstupovaly do kolektivního jednání s představou osmiprocentního nárůstu mezd, to však bylo ještě před nástupem krize. Loni si zaměstnanci automobilky podle odborářů vydělali v průměru kolem 24 tisíc korun.
Tatra od loňského října kvůli snížené poptávce snížila výrobu i pracovní dobu. V současné době je doma s náhradou mzdy až 40 procent zaměstnanců automobilky.
O něco hůře než zaměstnanci v Tatře jsou na tom letečtí technici a inženýři Českých aerolinií. Ti si museli vybrat mezi snížením svých platů o pět procent, tedy na loňskou úroveň, a propouštěním. Kvůli krizi souhlasí se snížením svých platů. Informovala o tom jejich odborová organizace CAAE.
Ve firmě přitom platí tříletá kolektivní smlouva, která zaručuje každoroční růst mezd o procentní bod nad inflaci. Podle managementu to ale v době útlumu letectví příliš zatěžuje náklady společnosti. Vedení ČSA tak chce letos ušetřit na mzdových nákladech zhruba 300 miliónů korun.