Myslíte si, že obchodní podmínky nebo reklamační řád obchodníků musí být nutně napsán tak, aby 100% vyhovoval zákonu? Poradci spotřebitelské poradny časopisu dTest mají jiné zkušenosti a radí si nenechat jednání podle nezákonných ustanovení líbit.
Jeden z prodejců designového vybavení například uplatňuje ustanovení, podle kterého se nevrací peníze za zakoupené zboží a podle prodavačky v obchodě se toto pravidlo používá i v případě uznané oprávněné reklamace, kdy oprava ani výměna zboží není možná. Zákazník si tak musí vybrat jiné zboží, i když o ně nestojí. Prodejce postupuje nesprávně, neboť podle občanského zákoníku je jakékoliv ujednání mezi prodávajícím a kupujícím, v jehož důsledku zaniká nebo je omezeno právo z odpovědnosti za vady, neplatné,
okomentoval podmínky Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny časopisu dTest.
Obchodní podmínky jiného prodejce zase uvádí, že záruku může uplatnit pouze ten, kdo je uveden v záručním listu a záruka je tak nepřenositelná. Zákon sice umožňuje vyloučit převedení záruky, na tom se však musí zákazník s prodávajícím dohodnout, nelze tak učinit pouhým jednostranným prohlášením v obchodních podmínkách, jejichž znění nemůže zákazník nijak ovlivnit,
zdůraznil Zelený.
Občanský zákoník podle něj hovoří i o jiných ustanoveních ve spotřebitelských smlouvách, které jsou nepřiměřené pro svou nevyváženost v neprospěch spotřebitele. Například možnost jednostranně měnit smluvní podmínky, aniž by byl důvod sjednán ve smlouvě, nebo ustanovení, která umožňují dodavateli bezdůvodně odstoupit od smlouvy, aniž by měl stejné právo i spotřebitel.
Pokud narazíte na ujednání, která se odchylují od zákona v neprospěch spotřebitele, máte právo namítnout jejich neplatnost. Vzor „Namítnutí neplatnosti nepřiměřené smluvní podmínky“ si můžete nechat bezplatně zaslat na email.