Hlavní navigace

Obchodní podmínky a reklamační řády někdy odporují zákonu. Nevěřte všemu

Sdílet

Myslíte si, že obchodní podmínky nebo reklamační řád obchodníků musí být nutně napsán tak, aby 100% vyhovoval zákonu? Poradci spotřebitelské poradny časopisu dTest mají jiné zkušenosti a radí si nenechat jednání podle nezákonných ustanovení líbit.

Jeden z prodejců designového vybavení například uplatňuje ustanovení, podle kterého se nevrací peníze za zakoupené zboží a podle prodavačky v obchodě se toto pravidlo používá i v případě uznané oprávněné reklamace, kdy oprava ani výměna zboží není možná. Zákazník si tak musí vybrat jiné zboží, i když o ně nestojí. Prodejce postupuje nesprávně, neboť podle občanského zákoníku je jakékoliv ujednání mezi prodávajícím a kupujícím, v jehož důsledku zaniká nebo je omezeno právo z odpovědnosti za vady, neplatné, okomentoval podmínky Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny časopisu dTest. 

Obchodní podmínky jiného prodejce zase uvádí, že záruku může uplatnit pouze ten, kdo je uveden v záručním listu a záruka je tak nepřenositelná. Zákon sice umožňuje vyloučit převedení záruky, na tom se však musí zákazník s prodávajícím dohodnout, nelze tak učinit pouhým jednostranným prohlášením v obchodních podmínkách, jejichž znění nemůže zákazník nijak ovlivnit, zdůraznil Zelený.

Občanský zákoník podle něj hovoří i o jiných ustanoveních ve spotřebitelských smlouvách, které jsou nepřiměřené pro svou nevyváženost v neprospěch spotřebitele. Například možnost jednostranně měnit smluvní podmínky, aniž by byl důvod sjednán ve smlouvě, nebo ustanovení, která umožňují dodavateli bezdůvodně odstoupit od smlouvy, aniž by měl stejné právo i spotřebitel. 

Pokud narazíte na ujednání, která se odchylují od zákona v neprospěch spotřebitele, máte právo namítnout jejich neplatnost. Vzor „Namítnutí neplatnosti nepřiměřené smluvní podmínky“ si můžete nechat bezplatně zaslat na email.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 7. 1. 2013 10:58

    Miroslav Havlíček

    Děkuji za užitečné informace. Příště bych ale ocenil uvedení názvů firem, které tímto způsobem pochybily, abych se jim mohl v budoucnu vyhnout. Takto má pro mě článek jenom poloviční hodnotu.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).