Podle průzkumu společnosti STEM/MARK uvažuje 43 % Čechů o tom, že změní svou hlavní banku. Hlavním důvodem ke změně jsou pro 64 % lidí vysoké poplatky za používání účtu, pro 31 % nízké úroky u spoření a pro 17 % naopak vysoké úroky u půjček. Mezi další důvody ke změně patří třeba neochota banky vyhovět nějakému požadavku nebo špatný servis na pobočkách nebo po telefonu. Každý rok si stovky tisíc lidí otevřou na zkoušku účet v některé další bance a část z nich se vždy rozhodne změnit banku úplně,
říká Jakub Petřina, ředitel marketingu Air Bank.
Nejvíce klientů přechází k takzvaným novým bankám, jako jsou Air Bank, Equa bank, Fio banka, mBank nebo Zuno bank. Celkově si je už vybraly více než dva miliony klientů. Pro některou z těchto nových bank by se rozhodla i většina klientů, kteří o změně banky teprve uvažují. Kdyby si dnes Češi znovu vybírali, kde si otevřou běžný účet, 55 % by si vybralo některou z pěti nových a jen 25 % některou ze tří velkých bank.
Ne každý, kdo o změně banky uvažuje, ji nakonec skutečně udělá. Nejčastěji kvůli obavám, že je to složité a zdlouhavé. Změnu banky přitom už dnes usnadňuje takzvaný Kodex mobility, díky kterému mohou lidé přejít z jedné banky do druhé jednoduše i se všemi trvalými příkazy a inkasy. Stačí k tomu jediná návštěva nové banky, která účet převede a zařídí i zrušení účtu u staré banky.