Hlavní navigace

Neplaťte za zájezd, na který vůbec neodjedete

20. 8. 2014

Sdílet

Smlouvu o zájezdu můžete snadno uzavřít i přes internet. Tak snadno, že ji někteří uzavřou i když to vůbec nechtějí učinit. Pak jsou povinni uzavřít storno poplatek za zrušení zájezdu. Děje se tak zejména u německých cestovních kanceláří.

Podle německých pravidel pro uzavření cestovní smlouvy, stejně jako podle pravidel nového občanského zákoníku v České republice, platí, že smlouvu lze uzavřít i prostřednictvím internetu. Jestliže při potvrzení objednávky spotřebitel odsouhlasí políčko typu „závazně objednávám“, lze plnění smlouvy, a tedy i povinnost platby, právně vymáhat, vysvětlil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTest. 

V praxi se tak skutečně děje. Často se s tím setkává Evropské spotřebitelské centrum, podle kterého jde vesměs o případy, kdy spotřebitelé příliš nevládnou němčinou a přehlédnou tak, že pole je opatřeno formulí „závazně objednávám“. 

Tito lidé se pak na ESC obracejí s prosbou o pomoc s tím, že se jim storno poplatky zdají neúměrně vysoké a nechtějí je platit. Storno poplatky mohou zcela v souladu s právními předpisy některých zemí dosahovat až 100 % ceny objednaného zájezdu. Někdy se sice podaří případ vyřešit díky dobré vůli pořadatele zájezdu, ale není to pravidlem, upozorňuje Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci.

Ačkoli čeští spotřebitelé argumentují, že nic nepodepsali a nic nezaplatili, je pro ně smlouva uzavřená přes internet závazná. Smlouva o zájezdu uzavřená se zahraniční cestovní kanceláří se zpravidla bude řídit právem země, v níž daná kancelář sídlí. Například v případě německých kanceláří to tedy bude německými právními předpisy, dodal Zelený.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 20. 8. 2014 11:14

    Méďa Béďa (neregistrovaný)

    Takže když budu chtít někoho na...štvat, stačí znát jeho jméno, datum narození, mailovou adresu, objednat na něj zájezd kolem světa AI, a oni pak po něm budou vymáhat storno?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).