Hlavní navigace

Není výprodej jako výprodej - na co si dát pozor?

Sdílet

Čas výprodejů je v plném proudu.1 + 1 zdarma, krach cen, totální výprodej, slevy až 80 %, vše za polovinu – podobnými nápisy se v nás obchodníci snaží vzbudit dojem, že levnější už to nebude a je třeba neváhat a nakoupit právě u nich. Někteří obchodníci zlevnili zboží už před Vánocemi, hlavním lákadlem jsou ale všudypřítomné povánoční výprodeje, které plynule přecházejí do těch novoročních.

Dejte si ale pozor. Ne vždy nákupem ve výprodeji ušetříte. Berte s rezervou výlohy, které lákají na příliš vysoké slevy a totální výprodeje. Když se důkladně zadíváte na reklamu, bude často před číslicí malinkaté slovíčko až. Zboží s nejvyšší uvedenou slevou rozhodně nebude plná prodejna a spíše budete mít problém zjistit, co konkrétně je tolik zlevněno, říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Láká-li vás obchodník na slevy, vždy musí být na zboží konečná cena a vyčíslení slevy na haléř sedět. Pokud vám čísla na cenovce nesedí, podejte podnět České obchodní inspekci. Klamání spotřebitelů může obchodníka vyjít na pokutách pěkně draho.

Bezdůvodné vyvolání dojmu likvidace prodejny, totálního výprodeje zboží, časově omezené nabídky nebo nabídky, která je určena pouze pro konkrétního spotřebitele (exkluzivně pro vás), je dnes již protiprávní, pokud tato reklama neodpovídá skutečnosti.

Důležité je také mít trochu přehled, kolik vybrané zboží obvykle stojí. Že je v určitém obchodě o 50 % zlevněno ještě neznamená, že ho za „zlevněnou“ cenu nekoupíte jinde zcela běžně. Hranici mezi marketingem a klamavou obchodní praktikou už překračují falešné slevy, kdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo „sleva“ použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu. Někteří obchodníci se uchylují i k dočasnému navýšení ceny, aby ji pak mohli snížit na původní hladinu a vydávat tento rozdíl za slevu.

Pozor si dejte také na akce typu 3+1 zdarma. Obchodník může v případě reklamace tvrdit, že na kus „zdarma“ se záruka nevztahuje. Je pravda, že záruka se vztahuje pouze na zboží, za které jste zaplatili, vždy je ovšem nutné určit, který kus je tím „darem“. Není-li možné jednotlivé kusy od sebe odlišit, jedná se jen o množstevní slevu a reklamovat můžete každý kus zboží zvlášť.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).