Hlavní navigace

Na pohonných hmotách můžete úspornou jízdou hodně ušetřit

Sdílet

Díky úsporné jízdě můžete za palivo platit mnohem méně, prokázaly tréninkové úsporné jízdy pořádané v rámci projektu ECODrive. Úspory se samozřejmě s rostoucím počtem naježděných kilometrů zvyšují. Jízdy ukázaly, že například na Octavii 1,9 TDi lze při dnešních cenách nafty uspořit 13 000 korun při najetí 40 000 kilometrů. V částce nejsou započítány náklady, které může řidič šetrnou jízdou uspořit i na sníženém opotřebení pneumatik, spojky nebo brzd.

Mezi tipy, jak ušetřit patří pravidelná kontrola optimálního tlaku v pneumatikách, který zajišťuje nízký valivý odpor a snižuje potřebu paliva. Vhodné je také snažit se o plynulou jízdu při zrychlování a co nejdříve zařazovat vyšší rychlostní stupně. Pokud to jde, využívejte k brždění setrvačnost, neboť při úplném zastavení a opětovném rozjetí auto spotřebuje více paliva. Svou jízdu si prodražuje i ten, který nedodržuje řádné použití zimních a letních pneumatik. Jízda v nevhodném obutí snižuje životnost pneumatik. Spotřebu zvyšuje třeba použití nekvalitních syntetických olejů a zbytečná zátěž ve voze, například nepoužitý střešní nosič.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 4. 9. 2009 8:40

    anonymní
    Můžete jezdit na správně nahuštěných pneu či vyřazovat s kopce /o vypínání motoru s pro jistotu vytaženým klíčkem ze zapalování a následným zamknutím řízení a nefunkčností posilovače řízení či brzd raději nemluvit/.
    Pokud nebudete pravidelně tankovat třeba u Shellu či Benziny o zpravidla 1-2 Kč dráž, můžete klidně střešní nosič nesundávat, když budete tankovat jinde levněji, a provoz auta vás vyjde i s tím nosičem levněji. Samozřejmě nejlepší je spojit oboje, ale ne každý má za rohem TankOno nebo hypermarketovou pumpu.

    Ne všechna opatření mohou dělat jízdu úspornější, pokud úsporná opatření jsou dražší než vlastní úspora.
    Pokud si necháte např. auto přestavět na plyn, zaplatí se vám ona přestavba po mnoha tisících km. Kdo jezdí často, tam se to vyplatí, ale pokud třeba auto do 5 let prodáte a ročně natočíte 10-12000 km, nemusí se přechod na plyn až tak vyplaltit. Nevím, jak je to teď, ale kdysi se muselo LPG zařízení pravidelně udržovat a kontrolovat, což nebývalo zrovna za laciný peníz.

    CNG je zatím pro hrstku vyvolených ...
  • 4. 9. 2009 9:06

    Mr. R. (neregistrovaný)
    Při 10-12 tis. km ročně se LPG vrátí tak po čtyřech letech. Záleží samozřejmě na spotřebě přestavovaného auta a na ceně přestavby. Údržba a kontroly nejsou finančně příliš náročné.
  • 4. 9. 2009 13:02

    anonymní
    Dovolil bych si trvrdit opak.
    LPG přestavba je levná možná pro 120ky a Favority. Škodovky, co už měly elektroniku, vycházely podstatně dráž. O západních značkách ani nemluvě. Byly požadovány časté revizní kontroly, rovněž ne na každé STK vám udělají či seřídí emise. Pokud výrobce/dovozce nemá schválenu přestavbu pro daný model vozidla, tak ho ještě musíte nechat otypovat, což taky není zadarmo.
    Plyn měl otec a švagr na Felicii, na novějších autech (Renault a opět Škodovka) do toho už nešli. Zejména studené starty a jízdy se studeným motorem nebyly nic moc, byla tam sice nějaká elektronika na přepínání benzin/plyn, ale asi to nebylo tak vymakané. Nevím, možná, že dnes už je to zase vymakanější /a taky dražší/. Nehledě na to, že pokud nemáte plyn z prvovýroby (nevím, která automobilka v současné době dodává již přestavěné na LPG), ztrácíte záruku. A při dnešních zárukách 2-3 roky, čtvrtý pátý rok se auta zbavíte - nevidím v tom ekonomický přínos, pokud nenajedu několik desítek tisíc km ročně.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).