Hlavní navigace

Na co dát pozor při koupi prodloužené záruky?

14. 10. 2016

Sdílet

Obchodníci s elektronikou k ní často nabízejí také prodlouženou záruku za poplatek stanovený podle ceny výrobku. Jedná se vlastně o pojištění, jehož rozsah krytí rizik se různí (např. pro případ poškození, zničení, krádeže). Než za pojistku zaplatíte další peníze nad rámec ceny elektroniky (může jít i o tisíce), prostudujte si v pojistných podmínkách zejména výluky. Pouhé informace od prodavače nemusí být správné nebo alespoň úplné.

Co v podmínkách pojištění hledat? 

Časová cena

Výhodnost pojistku ovlivní fakt, zda dostanete v případě pojistné události vyplacenou cenu nového produktu nebo tzv. časovou cenu, tedy už sníženou o amortizaci (zohlednění stáří výrobku). Zatímco v některých pojistných smlouvách se začíná časová cena výrobku vypočítávat hned po jeho nákupu, v jiných smlouvách začne časová cena platit až po určité lhůtě. Liší se i to, o kolik procent pojišťovny cenu výrobku snižují. Zatímco některá odečte za každý měsíc procento z ceny, jiná odečítá za stejnou dobu i tři procenta, vysvětlil Martin Kýjonka, pojistný analytik společnosti Broker Trust.

V podmínkách se může objevit i tzv cena obvyklá určená dle toho, za kolik se podobné a stejně staré výroky prodávají v bazarech. Když si někdo před dvěma lety koupil telefon za 6000 korun, je po dvou letech jeho obvyklá hodnota poloviční. Pokud by se zařízení po této době neopravitelně porouchalo a majitel si přál jako náhradu telefon dražší než 3000, bude muset podle některých smluv rozdíl v ceně doplatit ze svého, dodal Kýjonka.

Spoluúčast

Efekt z pojistky ovlivní i výše případné spoluúčasti. Tedy částky, kterou budete muset vytáhnout z vlastního v případě, že bude pojišťovna plnit. Bývá stanovena procentem z ceny výrobku (např. 10 % z ceny), často v kombinaci s minimální stanovenou výší (např. 500 Kč). Pozor na její výši. U drobnější elektroniky by se vám mohlo stát, že za opravu prasklého displeje za 1500 Kč zaplatíte 500 Kč ze svého.

Nedbalost

Plnění se nikdy nevztahuje na škody způsobené úmyslně a zpravidla i na ty, které jsou způsobené nedbalostí. V minulosti konkrétní pojišťovna například odmítla plnění za zničený telefon, který majiteli vypadl z kapsy u bundy. Důvodem bylo, že podle pojišťovny měl klient očekávat, že mu z kapsy může telefon vypadnout, a protože ho lépe nezabezpečil, uvedl pojistný analytik, podle kterého byste se neměli v podobných případech nechat odradit prvotním zamítavým postojem pojišťovny a odvolat se proti němu s tím, že na plnění trváte, protože šlo o poškození, ke kterému došlo při běžné manipulaci s přístrojem

Kosmetické vady

Počítejte s tím, že pojištění se vztahuje na vady omezující používání nebo funkčnost. S kosmetickými vadami (např. škrábance na displeji, který jde ale přečíst) u jinak funkčního telefonu neuspějete.

Krádež

Pokud máte v pojistce krytou i krádež, pro uplatnění u pojišťovny ji musíte zdokumentovat u policie. Ani pak ale nemáte plnění jisté. Některé smlouvy například uvádějí, že se pojištění nevztahuje na ukradení přístroje, který byl v uložený v autě (jedno, zda v otevřeném či uzamčeném). Opět se můžeme setkat i s výlukou vztahující se na nedbale střežené zařízení – například mobilním telefonem položeným na stole v restauraci, upozornil Kýjonka.

Příslušenství a baterie

Z většiny pojistek je podle něj také vyňato příslušenství a v naprosté většině také baterie výrobku.

Územní ochrana

Ve smlouvě hledejte i informaci o tom, kde pojistka platí. Zda jen v ČR nebo i v zahraničí. Pokud se vám stane něco s pojištěnou věcí když jedete za hranice, nemusí pak pojišťovna plnit.

Záruka versus pojištění

Pokud se vám věc rozbije ještě v zákonné záruční lhůtě, reklamujte ji u obchodníka. Ten by mohl chtít na pojistku hřešit a předat věc pojišťovně. Na rozdíl od běžné reklamace, kdy musí obchodník rozhodnout během 30denní lhůty a případně zákazníkovi poskytnout nové zboží či vrátit plnou kupní cenu, má pojišťovna na posouzení až tři měsíce a může vyplatit plnění z časové ceny výrobku, varuje Kýjonka.

Kromě toho pojišťovna pravděpodobně odmítne plnit s tím, že se na zboží vztahuje klasická záruka. Proto dejte pozor, jaký protokol vám obchodník dává při reklamaci vyplnit a trvejte na standardní reklamaci. Pojistka plní až v době, kdy zákonná záruka skončí.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).