Hlavní navigace

Jak správně reklamovat vady u zboží?

25. 8. 2016

Sdílet

Při nákupu spotřebního zboží nese prodejce odpovědnost za vady 24 měsíců ode dne jeho převzetí. U věcí, které se rychle kazí (např. pečivo, lahůdky), musí prodejce označit dobu, po kterou lze danou věc použít. U ostatních věcí, které se spotřebovávají běžným používáním, musí být vyznačena minimální doba trvanlivosti. Jak toto zboží reklamovat?

Doporučujeme vytknout zjištěné vady u potravin bez zbytečného odkladu, přestože si výrobky musí uchovat dané vlastnosti po dobu vyznačenou na obalu, uvedl vedoucí právního oddělení dTest Lukáš Zelený s tím, že zákonem stanovenou dobu pro uplatnění práva nelze zkrátit, s výjimkou použitých věcí.

Abyste mohli uplatnit reklamaci, musí ta obsahovat popis vady požadovaný způsob vyřízení reklamace. S reklamací se obracejte na prodávajícího v kterékoliv jeho prodejně (ale s ohledem na sortiment). Pokud žádáte opravu, může jí prodejce pověřit jinou osobu, nejčastěji servis. Informaci, u koho uplatnit opravu věci, získáte zpravidla z dokladu o koupi nebo ze samostatného písemného potvrzení o závazcích prodávajícího z vadného plnění, které vám na požádání vystaví. Prodávající je rovněž povinen vydat spotřebiteli potvrzení o uplatnění reklamace, jinak mu hrozí postih ze strany dozorového orgánu, jímž je nejčastěji Česká obchodní inspekce, připomněl Zelený, podle kterého je vadné zboží nutné prodávajícímu či servisu předat za účelem posouzení i odstranění vady vždy, pokud není dohodnut jiný postup (např. návštěva servisního technika u vás doma). Podle Zeleného máte také právo na uhrazení nákladů, které vám vznikly v souvislosti s reklamací.

Zakoupení věci musíte prodejci samozřejmě dokázat, ideálně předložením kupního dokladu. Pokud ho nemáte, musíte dokázat vznik kupní smlouvy jiným, dostatečně věrohodným způsobem – například potvrzením o závazcích prodávajícího z vadného plnění s uvedením data nákupu a ceny či výpisem z účtu při platbě kartou, poradil ještě Zelený.

Reklamovat naopak nemůžete vady, které jste způsobili sami nebo o nichž jste věděli už při nákupu (to, zda jste za ni dostali slevu, nehraje roli). Odpovědnost za vady prodejce se nevztahuje ani na běžné opotřebení nebo vady, které vzniknou po uplynutí 24měsíční lhůty.

Důležité také je reklamovat vadu včas, aby nedošlo k jejímu rozšíření.

Zákon stanoví prodávajícímu povinnost rozhodnout o reklamaci ihned, u složitých případů do 3 pracovních dnů, přičemž reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena nejpozději ve lhůtě 30 kalendářních dní, uvedl Zelený a dodal, že reklamace je vyřízena teprve tehdy, když vás o tom prodejce vyrozumí. Pokud mu vyprší zákonná lhůta, můžete od kupní smlouvy odstoupit, což znamená, že máte nárok na vrácení peněz.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).