Hlavní navigace

dTest: Air Telecom se snaží ztížit odstoupení od smlouvy (AKTUALIZOVÁNO)

27. 3. 2015

Sdílet

Podle sdružení dTest se společnost Air Telecom snaží své klienty připravit o možnost odstoupit od smlouvy. dTest upozornil na chování obchodních zástupců tohoto operátora, kteří obcházejí spotřebitele – hlavně seniory – v jejich domácnostech a nabízí výhodnější podmínky na volání. Pokud si ale čerstvý klient svůj krok rozmyslí, nemůže smlouvu vypovědět jen tak.

V rozporu se zákonem Air Telecom pak vyžaduje pouze písemnou formu odstoupení, přičemž vzorový písemný formulář pro odstoupení od smlouvy ale svým zákazníkům nepředává. Ti se snaží smlouvu s novým operátorem zrušit telefonicky, což se ukazuje jako těžko prokazatelné, vysvětlil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTest.

Přitom podle zákona platí, že pokud uzavřete smlouvu s podomním prodejcem, můžete si tento krok do dvou týdnů rozmyslet a od smlouvy odstoupit. Podomní prodejce má navíc podle Zeleného povinnost předat vám písemný formulář, který by odstoupení od smlouvy usnadnil. Pokud nedojde ze strany podnikatele ke splnění zákonných povinností, lhůta pro odstoupení se prodlužuje o rok a spotřebitelé nejsou povinni uhradit ani poměrnou část ceny za již čerpané služby.

Smlouvy uzavírané při podomním prodeji podléhají přísnějším pravidlům. Zákon podnikatelům především ukládá širokou informační povinnost, upozorňuje Zelený s tím, že spotřebitelé se před podpisem smlouvy musí dozvědět o možnostech odstoupení od smlouvy, tedy zda ji mohou do 14 dnů zrušit bez udání důvodu i jak, kam a do kdy odstoupení oznámit.

Aktualizováno ve čtvrtek 2. dubna 2015 ve 12:30 hod.

Reakce na zveřejněné nepravdivé informace

 Dne 25. března 2015 byl na webových stránkách www.dtest.cz uveřejněný článek s názvem „Air Telecom ztěžuje seniorům odstupování od smluv“. Jeho text obsahuje nepravdivé a nepřesné informace, které chceme tímto uvést na pravou míru.

Není pravda, že společnost Air Telecom ztěžuje seniorům ani žádné jiné věkové skupině zákazníků odstupování od smluv. Všechny zákazníky při verifikaci, tj. telefonickém rozhovoru, kterým při prodeji ověřujeme dokonalé porozumění nabídce, souhlas s ní i s následnými kroky, opakovaně informujeme o právu odstoupit od smlouvy v zákonné lhůtě 14 dnů. Podrobné informace o možnosti odstoupení mají zákazníci formulované jak ve všeobecných obchodních podmínkách, tak ve smlouvě.

Občanský zákoník umožňuje poskytovateli služeb jak předávání vzorového formuláře, tak i jeho zveřejnění na svých internetových stránkách. V souladu s ustanovením § 1830 proto máme vzorový formulář pro stažení a vytištění uveřejněný na našich webových stránkách.

V případě, že nám zákazník volá a chce smluvní závazek zrušit v zákonné lhůtě, informujeme ho o postupu, kam do 14 dnů zaslat telefonní přístroj a odstoupení od smlouvy. Vzhledem k tomu, že důkazní břemeno výkonu práva odstoupit zatěžuje spotřebitele, je v jeho zájmu zaslat odstoupení v zákonné lhůtě písemně společně s přístrojem. Zdůrazňujeme, že nevyžadujeme konkrétní formulář, akceptujeme jakýkoli dopis, který prokazuje vůli zákazníka od smlouvy odstoupit. Nemůže tak dojít k omylu v případě, kdy je zákazník se službami spokojen a pouze reklamuje přístroj.

Marie Heřmánková, tisková mluvčí Air Telecom

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).