Podle analýzy společnosti Bisnode jsou firmy, které v názvu firmy použijí své příjmení, mnohem ziskovější a stabilnější, než ostatní firmy. V České republice použije do názvu firmy své příjmení přibližně 8 % mužů a 4 % žen, kteří jsou nadpolovičními vlastníky společností s ručením omezeným.
Sklon k tomu ale mají spíše starší majitelé firem a spíše muži. Vlastníci firem ve věkové kategorii nad 50 let po sobě pojmenovávají firmy dvakrát častěji než majitelé mladší 30 let. Tento jev je přitom častější u mužů, nicméně s rostoucím věkem se tento rozdíl zmenšuje,
říká Milan Petrák, analytik Bisnode.
Ziskovost takových firem je pak podle analýzy až o třetinu vyšší. Nejvýraznější je rozdíl u mladších vlastníků firem. Tyto společnosti jsou také mnohem stabilnější. Riziko úpadku, exekuce a platební nesplatnosti je u nich nižší o 19 %.
Nabízejí se dvě možná vysvětlení zjištěného jevu. První možností je, že přítomnost příjmení v názvu vede vlastníky k zodpovědnějšímu řízení firmy. Možné ale také je, že k rozdělení dochází již při založení firem a vlastníci podle sebe častěji pojmenovávají firmy, se kterými mají „vážné úmysly“,
říká Milan Petrák.