Hlavní navigace

Změna podmínek úvěrů se blíží. Banky zatím spíše mlčí

2. 11. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Od příštího roku bude spotřebitelské úvěry upravovat nový zákon. Nové podmínky jsou v mnoha ohledech revoluční, banky ale zatím ordinují spíše informační dietu (alespoň na webu).

Od počátku roku 2011 začne platit Zákon o spotřebitelském úvěru a o změně některých zákonů, který společnostem poskytujícím úvěry přinese nové povinnosti ve vztahu ke svým klientům. Budou muset poskytovat mnohem více informací, smlouvy o spotřebitelském úvěru budou bez udání důvodů během prvních 14 dní od podpisu vypověditelné bez nároku na sankční poplatky nebo bude omezena výše sankčního poplatku při předčasném splacení úvěru (maximálně 1 %).

Jen několik málo příkladů nových povinností, které zákon ukládá, ukazuje, že v úvěrových podmínkách dojde k zásadním změnám. Se začátkem listopadu zároveň skončila lhůta, do které banky mají svým stávajícím klientům oznámit změny podmínek. Nařizuje jim to zákon o platebním styku, který v § 94 uvádí, že změnu rámcové smlouvy (tedy i produktových podmínek) musí společnosti poskytující úvěr oznámit svým klientům nejpozději 2 měsíce přede dnem, kdy má podle návrhu změna rámcové smlouvy nabýt účinnosti.

Pokud tedy máte spotřebitelský úvěr (případně leasing) ve výši 5000 až 1 880 000 korun a banka mění podmínky, o změnách byste již měli vědět. Banka vás mohla informovat dopisem, mailem nebo třeba přes internetové bankovnictví.

Novým zákonem se ale budou smlouvy o spotřebitelském úvěru uzavřené před rokem 2011 řídit jen v několika méně podstatných bodech. Například právo na předčasné splacení úvěru s limitem sankčního poplatku ve výši 1 % respektive 0,5 % se bude týkat pouze nově uzavíraných smluv. Podmínky stávajících úvěrů se tak v některých případech měnit nemusí.

Informační pusto

Jelikož se Nový rok blíží a právě proto, že chystané změny jsou mnohdy zásadní, podívali jsme se na weby bank, zdali na nich najdeme informace o připravovaných změnách. Pro většinu bankovních webů platí, že na první pohled chystanou změnu nezaregistrujete. Aktuálně (formou viditelné zprávy na úvodní straně) o nových úvěrových podmínkách nebo o sazebníkových změnách informují pouze tři banky – LBBW Bank, Raiffeisenbank a Volksbank.

I tyto banky ale neposkytují ucelený informační servis, který by klienty nebo zájemce o půjčku informoval o celé škále chystaných změn. LBBW Bank tak informuje pouze o dílčí změně, kterou chystá v sazebníkové části u amerických hypoték, podle aktuality se mění i podmínky, na ty se už ale podívat na webu nemůžete. Raiffeisenbank zase informuje pouze o změnách podmínek u kreditních karet, které si můžete stáhnout. Chybí ovšem dokument, který by „vyzobával“, co přesně se mění. Asi nejdále jde Volksbank, která v aktualitě říká, že se kromě všeobecných obchodních podmínek mění i podmínky úvěrové či podmínky kreditních karet. Dokonce u podmínek kreditních karet zachází Volksbank tak daleko, že dává k dispozici výpis změn, což je chvályhodné. Úvěrové podmínky ale k nahlédnutí nenabízí ani ona.

Ty jsou ostatně nedostatkovým zbožím všeobecně. Stáhnout si je po pečlivém hledání můžete jen na webu GE Money Bank. Škoda jen, že úvěrové podmínky neposkytují stejně jako všeobecné obchodní podmínky ten luxus, že by k nim šlo zároveň stáhnout seznam změn.

Vysoký standard poskytnutých údajů nabízí také web Komerční banky. Ta sice rovněž na chystané změny nijak zvlášť neupozorňuje, ale pečlivý hledající zde nalezne dokumenty, které vypovídají o tom, že se Komerční banka snaží jít správným směrem. Kromě nových všeobecných obchodních podmínek a podmínek kreditních karet můžete v sekci dokumenty ke stažení najít také dopis pro klienty, který informuje o změnách podmínek (i úvěrových), dokonce je i vypisuje. Takřka dokonalý servis kalí jenom ten fakt, že opět chybí seznam změn úvěrových podmínek, které navíc ve zmíněné sekci rovněž nenajdete.

Ostatní banky zatím o nových úvěrových podmínkách ani o podmínkách kreditních karet či kontokorentů nehovoří, ani je nenabízí ke stažení. Možnou odpověď na to, proč se tak zatím neděje, nabízí tisková mluvčí Volksbank Lucie Hálová: Obecně zákon řeší především lepší informovanost klientů tak, aby si klienti měli možnost „posbírat“ informace před podpisem smluvní dokumentace a nabídky finančních institucí si mohli porovnat. K tomu bude sloužit především nový formulář předsmluvních informací.

Hlavní změny, které nový zákon o spotřebitelském úvěru přináší

  • možnost odstoupení od smlouvy do 14 dnů od podpisu smlouvy bez sankčních poplatků
  • podmínky platí i pro leasing (s výjimkou operativního bez opce koupě)
  • společnosti poskytující úvěr musí poskytnout mnohem více informací; např. reklama na úvěr, která bude chtít operovat s číselnými údaji, bude nově muset obsahovat hned několik předepsaných údajů (RPSN, úroková sazba, poplatky, celkovou výši úvěru atd.)
  • nesplní-li společnost poskytující úvěr své informační povinnosti, může být úvěr zpětně od data podpisu smlouvy úročen diskontní sazbou vyhlašovanou ČNB (nyní 0,25 %)
  • podmínky úvěru budou muset umožňovat předčasné splacení; společnost poskytující úvěr za to přitom nesmí požadovat poplatek vyšší než 1 % splácené části úvěru v případě, že splatnost úvěru je delší než 1 rok respektive 0,5 % v případě, že je splatnost menší než 12 měsíců
  • zákon nezavádí horní sazbu RPSN, i když po tom volala ČSSD po vzoru Slovenska

Podrobněji o změnách, které nový zákon přináší čtěte v článku Zdraží spotřebitelské úvěry nový zákon?

Celé znění zákona si můžete také stáhnout

Zástupců bank jsme se zeptali na to, jakým způsobem informovali stávající klienty o chystaných změnách. Zde jsou odpovědi těch, kteří nám zatím odpovědět stačili.

Citibank

odpovídá manažer pro vnější vztahy Branislav Cehlárik

Všem klientům byl zaslán buď dopis, nebo e-mail (podle toho, jaký způsob preferují), který obsahoval nové obchodní podmínky, sazebník a další související dokumenty. Klienti byli v dopise též seznámeni s jejich právy a postupem v případě, že se změnou podmínek nesouhlasí. Všechny tyto dokumenty jsou rovněž dostupné na našich webových stránkách.

Česká spořitelna

odpovídá Vendula Voláková z tiskového centra ČS

O změnách v obchodních podmínkách jsme klienty, kteří mají u nás kartový účet, informovali už během měsíce října dopisem. O nových podmínkách jsme informovali i v aktualitě na našich webových stránkách.

ČSOB

odpovídá tisková mluvčí Pavla Hávová

Do produktových obchodních podmínek byly dané úpravy zachyceny od 1.6.2010 a jsou předávány klientům spolu se smlouvou.
Sazebník byl již upraven od 1.5.2010 a je vyvěšen na webových stránkách banky.

GE Money Bank

odpovídá tiskový mluvčí Milan Kříž

Změny ve Všeobecných obchodních podmínkách (VOP) a Produktových podmínkách (PP) jsme komunikovali klientům v říjnu ve výpisech a nové VOP a PP, které budou platit po 1. 1. 2011 jsou již na našem webu.

Volksbank

odpovídá tisková mluvčí Lucie Hálová

O úpravě obchodních podmínek klienty banka informovala 1. 10. 2010 a to těmito cestami: 

výpisy z běžného účtu za měsíc září 2010

úvěrové výpisy za měsíc září 2010

zpráva v internetovém bankovnictví

skoleni_15_4

zpráva v infoterminálech ve všech prodejních místech banky 

internetové stránky bank

Věděli jste před přečtením článku, že se od roku 2011 mění pravidla spotřebitelských úvěrů?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).