Hlavní navigace

Zkuste si domácí podvojné účetnictví

15. 8. 2012
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Uvažovali jste někdy o tom, že byste si vedli přehled o financích? Nebo už si ho vedete? Pak vás jistě napadá, jaký nástroj pro počítání peněz zvolit.

Všimli jste si toho, že se vám peníze po výplatě vždy nějak moc rychle rozkutálí? Pokud ano, chtělo by to mít lepší představu o svých financích. Chcete-li mít přehled, pak také zapřemýšlejte, jaký nástroj k tomu zvolíte.

Nenáročným poslouží obyčejný sešit

Nejjednodušším způsobem vedení účetnictví může být obyčejný linkovaný sešit. Stačí pár sloupečků – datum, popis položky, příjem a vydání a průběžný součet – a obyčejný sešit za dvacetikorunu vám dá základní představu, jak rychle a kterým směrem se vaše finanční toky pohybují. Přečtěte si také: Staňte se šéfem vlastních peněz: Kouzlo tužky a papíru

Výhodou je, že svůj sešit můžete mít kdykoliv po ruce, na druhé straně je takové řešení dost pracné, protože sešit za vás nespočítá ani jedna plus jedna. I přes svou jednoduchost je však takové řešení použitelné a postačí vám dokonce i pro vedení daňové evidence pro finanční úřad.

Počítač nabízí komfortnější možnosti

Jste-li zvyklí používat počítač, jistě vás napadne vyrobit podobnou evidenci v nějakém tabulkovém kalkulátoru. Tady už se můžete vydovádět více. Můžete si například rozlišit různé kategorie nákladů (potraviny, nájem, splátky z hypotéky), nebo si můžete snadno vyrobit různé měsíční přehledy. Na rozdíl od papírového sešitu můžete nechat svou kalkulačku zahálet, protože tabulkový kalkulátor za vás ochotně spočítá vše, na co si jen vzpomenete.

Další možností je použít nějaký hotový program, určený pro domácí finance. Jakmile však začnete programy zkoušet, budete se brzy cítit ztracení a aplikace začnete dělit na dvě kategorie: Programy, které toho zvládnou stěží tolik co váš sešit v tabulkovém kalkulátoru, a programy, které jsou tak složité, že vůbec netušíte, o co jde.

Ty složitější programy se vám mohou jevit nepochopitelné z jednoho prostinkého důvodu – počítají peníze pomocí staré a osvědčené metodiky: podvojného účetnictví.

Podvojné účetnictví nemusí být složité

Podvojné účetnictví má většina lidí spojeno s firemním prostředím. Ale základní princip podvojného účetnictví je velmi jednoduchý a složitou, otravnou práci za vás mohou dělat stroje. Vedení podvojného účetnictví zvládali už benátští kupci před čtyřmi sty lety, a to, co dokázali s tužkou a s několika sešity oni, zvládnete s pomocí moderního programu také.

A vzhledem k tomu, že podvojné účetnictví je zatím ten nejlepší vynález, který lidé pro počítání peněz vytvořili, byla by škoda spokojit se při správě vlastních peněz s něčím méně výkonným.

Čím se liší jednoduchý peněžní deník v sešitu od podvojného účetnictví?

Jednoduchý peněžní deník se orientuje na příjmy a výdaje

Z informací o příjmech a výdajích vyčtete směr a rychlost svého finančního snažení: jestli dokážete něco uspořit (vaše příjmy převyšují výdaje), nebo jestli se zadlužujete (utrácíte více, než dokážete vydělat). Při rozdělení příjmů a výdajů do kategorií dokážete vyčíst i informace o tom, za co vlastně utrácíte, ale to je tak vše. V jednoduchém účetnictví naprosto schází informace o tom, kam své úspory ukládáte, a odkud se berou peníze, které utrácíte. Na vedení takto jednoduchého účetnictví vám stačí jeden obyčejný sešit. Čtěte také: Staňte se šéfem vlastních peněz: Jak na příjmy a výdaje?

Podvojné účetnictví se orientuje na váš majetek

Základem podvojného účetnictví je soupis vašeho majetku (obvykle pouze finančního) a vašich závazků.

Do svého majetku můžete započítat peníze uložené na svém běžném účtu v bance, stavební spoření, hotovost v peněžence, půjčku kamarádovi (peníze jsou vaše, ale momentálně je má kamarád), pár euro, která vám zůstala od poslední dovolené, ale také zlato, které v domácnosti máte, akcie, dluhopisy a spoustu dalších věcí, jejichž hodnotu lze snadno vyjádřit penězi.

Do závazků se započítávají veškeré vaše dluhy: hypotéka, kreditní karta nebo třeba spotřební úvěr – jednoduše peníze, které sice můžete utrácet, ale nejsou vaše a jednoho dne je budete muset vrátit.

Při vedení podvojného účetnictví si s jedním sešitem nevystačíte. Každá položka vašeho majetku potřebuje vlastní peněžní deník a nejméně jeden další sešit potřebujete i pro vytvoření celkového přehledu.

V jednotlivých peněžních denících se evidují příjmy a výdaje na každém majetkovém účtu, které si můžete i zde rozdělit do různých kategorií, abyste věděli, za co své peníze utrácíte a jak své peníze vyděláváte. Čtěte také: Staňte se šéfem vlastních peněz: Udělejte si rozpočet

Vedení podvojného účetnictví v dobách papírových musela být úmorná práce, dnešní programy ji však zvládnou zcela automaticky za vás.

Podvojné účetnictví ukáže finance v celkovém přehledu

Rád říkávám, že podvojné účetnictví je tou nejdůležitější informací, kterou můžete poskytnout svému univerzálnímu dědici. Z vašeho podvojného účetnictví může váš dědic vyčíst, jestli se má o váš majetek ucházet (vlastníte toho víc, než dlužíte), nebo má dědictví odříci (váš majetek by nestačil na pokrytí dluhů).

Pokud ještě žijete a pracujete, může váš dědic vyčíst z vašeho účetnictví snadno i další důležité údaje: jak rychle peníze vyděláváte (váš majetek roste, dědici se vyplatí vás udržovat na živu co nejdéle), nebo jak rychle peníze utrácíte (váš majetek klesá, je nejvyšší čas vás vyprovodit na onen svět).

Osobně mám rád podvojné účetnictví právě díky tomuto pohledu – mé účetní záznamy mi umožňují dívat se sám na sebe očima svého vlastního dědice a zhodnotit své hospodaření nezávislým pohledem suchých čísel. Přečtěte si také: Staňte se šéfem vlastních peněz: Proměňte plán na skutečnost

Podvojnost

O co vlastně v podvojném účetnictví jde? Proč se mu říká podvojné? Důvod je jednoduchý: v podvojném účetnictví se veškeré transakce zapisují na dva různé účty, do dvou různých peněžních deníků. Nejjednodušší bude uvést příklad z reálného světa.

Představte si, že celý měsíc makáte jako šrouby, takže na začátku následujícího měsíce váš chlebodárce vezme ze svého účtu pytel peněz a pošle vám jej na váš běžný bankovní účet. V reálném světě to skutečně takto probíhá – z účtu zaměstnavatele se pytel peněz odepíše (položka se objeví v bankovním výpisu vašeho zaměstnavatele) a stejná částka se připíše na váš účet (a také ji najdete ve svém bankovním výpisu – ten zde zastupuje roli peněžního deníku vašeho bankovního účtu). Peníze, které se vám objevily na účtu, nespadly z nebe, musely být převedeny z jiného bankovního účtu.

V podvojném účetnictví je to úplně stejné. Peníze, které si zaúčtujete na svůj bankovní účet, musíte z jiného účtu vzít. Přestože na účet svého zaměstnavatele nemáte v reálu přístup, v účetnictví si takový účet vytvořit můžete. Vhodné pojmenování pro takový účet je například „Příjmy: Výplata“. Stejně jako v reálu, ani v podvojném účetnictví se nemohou peníze vynořit odnikud, pokaždé se převádí částka z jednoho účtu na druhý.

V praxi nemáte přístup na výpis transakcí na účtu svého zaměstnavatele. Na účtu, který jste v účetnictví pro svého zaměstnavatele vytvořili, tak budou pouze transakce, které se vás týkají (vaše výplata). O ostatních transakcích svého zaměstnavatele se nemáte jak dozvědět, ve vašem účetnictví se tedy neobjeví.

V účetnictví si můžete situaci ještě zjednodušit tím, že vytvoříte společný účet pro několik svých zaměstnavatelů, máte-li jich více.

V reálném světě se však nepřevádějí peníze pouze z účtu na účet. Velkou část svých finančních přesunů budete provádět v hotovosti. I pro tyto případy si proto v podvojném účetnictví musíte vytvořit imaginární účet „Hotovost“. Výběr hotovosti pak zaúčtujete jako převod peněz z účtu „Bankovní účet“ na účet „Hotovost“. Čtěte také: Staňte se šéfem vlastních peněz: Zkroťte své výdaje

V podvojném účetnictví se nemohou peníze vzít „odnikud“ – dokonce i pro padesátikorunu, kterou zvednete ve městě z prachu ulice a do vaší peněženky jakoby z nebe spadla, musíte vytvořit samostatný účet, například: „Příjmy: Ostatní“.

skoleni_15_4

V podvojném účetnictví se za účet považuje obvykle kterákoliv samostatně evidovaná hromádka peněz a to ať už jde o skutečný účet v bance, hotovost, příjmy nebo výdaje. V různých programech se však může názvosloví lišit – mé oblíbené účetnictví KMyMoney například používá pro skutečné bankovní účty či hotovost pojem „účet“ a pro příjmy a výdaje používá pojem „kategorie“.

V dalším dílu seriálu si vysvětlíme čtyři základní typy účtů. Dočkáte se i obrázku, kde si ukážeme obvyklou strukturu finančních toků v domácnosti.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).