Hlavní navigace

Zavolání asistenční služby se vám může citelně prodražit

23. 6. 2008
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Každý, kdo jezdí automobilem, dostal od své pojišťovny kartičku s kontakty, kam volat v případě nouze. Je jedno, zda jde o povinné ručení nebo havarijní pojištění. Pro všechny jsou k dispozici i další asistenční služby, tzv. žlutí andělé. A než na některou zavoláte, hodně přemýšlejte.

Porucha, dopravní nehoda, poškození vozidla vandaly – je mnoho situací v životě, které vás nečekaně postaví do problému, na jehož konci je nepojízdný vůz. Říkáte si, že zavoláte přece asistenční službu a ta vám pomůže. Je to pravda, ale dobře si rozmyslete, kterou zavoláte. Přestože v praxi nakonec stejně přijede stejný technik nebo odtahová služba, podle cíle vašeho telefonátu zaplatíte značně rozdílné ceny.

asistenční služby 1

Zdroj: Ipsos Tambor


Žlutí andělé pomohou. Když máte na úhradu

Zavolat žluté anděly v podobě národních poskytovatelů ÚAMK, ABA nebo Global Assistance je dobrý nápad, jestli se můžete chlubit jejich asistenční kartou, nebo jejich asistenci máte v rámci jiné zakoupené služby (například ji máte ke své platební kartě). V opačné případě vás při placení přejde legrace. Zaplatíte příjezd a výjezd vozidla z místa stanoviště, práci mechanika a případné použité náhradní díly. Jen standardní výměna kola, když vám chybí klíč na kola, vás může stát pár tisíc korun, pokud se tak stane například na dálnici. Asistenční vozidlo může najet desítky kilometrů jen proto, aby se dostalo na vaši správnou stranu dálnice, z ní pak opět sjelo a vrátilo se na místo výjezdu.

CCS zajistí, ale neproplatí

U firemních vozidel bývá pravidlem, že řidiči mají tzv. CCS kartu. Jde o uzavřený platební systém pro placení na čerpacích stanicích, opravnách a dalších místech spojených s dopravou. V případě potřeby vám pomoc zajistí i společnost CCS a vše uhradíte svou kartou. A na to si dejte pozor, protože jde o to, že standardní náklady sice nebudete platit v hotovosti, ale použijete kartu CCS, ovšem bude je muset uhradit majitel firemní karty a možná i ten, kdo s ní platil (podle vaší dohody se zaměstnavatelem).

Asistence v pojistkách: velké rozdíly

V rámci konkurenčního boje dnes pojišťovny dávají asistenční služby jakou běžnou součást povinného ručení. Jenže pozor, dobře se podívejte do své smlouvy s pojišťovnou, pro koho je asistence určena, zda pro vás, nebo pro poškozeného. A jaké parametry tato asistence má, možná se budete divit.

Tak například dvě velké pojišťovny omezuji poskytnutí asistenčních služeb až na vzdálenost 50 km od místa vašeho trvalého pobytu. Zatímco u jedné pojišťovny máte zdarma odtah do 50 km od místa nehody, druhá pojišťovna nabízí totéž i pro případ poruchy.

Rozdíl je i v tom, co se vlastně na silnici stane. Když dojde k dopravní nehodě, kdy jeden řidič prokazatelně způsobí dopravní nehodu, následky jsou sice nepříjemné, ale hladce řešitelné. Ovšem dojde-li třeba jen k poruše vozidla, zpravidla máte smůlu. V rámci povinného ručení se neděje nic, ledaže máte zvlášť dokoupené asistenční služby, které se navíc vztahují i na poruchu.

A konečně, stačí, aby se váš vůz setkal s lesní zvěří, a opět jste v nepříjemné situaci. Došlo sice k dopravní nehodě, ale povinné ručení to neřeší a s následky vám pomůže jen dobrá asistence, pokud ji máte. Zpravidla ji lze dokoupit k povinnému ručení nebo havarijnímu pojištění.

Odtah zadarmo i za 5000 Kč

Když se dostanete do nouze a potřebujete cizí pomoc, vyplatí se vám dopředu znát alespoň základní krytí vašich pojistek. Stačí si pročíst, zda máte k povinnému ručení nebo havarijnímu pojištění asistenční službu, za jakých podmínek máte na ni nárok nebo zda ji nemáte jako součást třeba bankovní karty. Pozor si dávejte na chytáky typu „sleva na odtah“. Některé asistenční služby u svých slevových karet nabízejí slevy na odtah v řádu stokorun, ale už se nedozvíte, že tarif, který mají usmlouvaný se soukromým dopravcem, je tak závratný, že by vás přišlo levněji se s ním domluvit přímo a beze slevy. Pročtení pojistných podmínek se vyplatí. Může se vám přihodit situace, kdy jen tím, že zavoláte na asistenční službu v rámci povinného ručení a nepoužijete klubovou slevovou kartu národních služeb, ušetříte tisíce, protože vaše pojišťovna například hradí vzdálený odtah vozidla a ještě i příjezd mechanika a ne jen malou slevu.

Asistence není zadarmo, vyplatí se mít kamarády

Na problematiku asistenčních služeb se zaměřil i výzkum společnosti Ipsos Tambor. Ten proběhl v březnu 2008 na vzorku 1000 řidičů z České republiky. Podle průzkumu by při poruše na dálnici dvě třetiny řidičů volaly asistenční službu, našli by si v materiálech od vozidla kontakt na tu, kterou jim doporučila pojišťovna či leasingová společnost. Z průzkumu vyplynulo, že přestože na trhu existuje řada celá řada společností poskytujících asistenční služby, řidiči si je nepletou a ví přesně, kam se obrátit.

asistenční služby 1

Zdroj: Ipsos Tambor

skoleni_15_4


Desetině obyvatel ČR se už někdy stalo, že museli volat asistenční službu a výrazně převládá pozitivní zkušenost. Zajímavým zjištěním je relativita ve vnímání času a ceny. Záleží na tom, jak člověk spěchá, jak je finančně situován, jaké je povahy a jak silný prožívá stres. Z následujících vyjádření je patrné, že někdo je spokojený, i když čekal tři hodiny, a někdo je naopak velmi rozzloben. Upadlo mi na dálnici kolo, zajistili odtah, opravu a během tří hodin jsme mohli pokračovat v jízdě. Volala jsem asistenční službu mé pojišťovny, řekli, že přijedou za tři hodiny a cena byla také zcela neúnosná., uvádí tisková zpráva k výzkumu.

Asistenčních služeb je mnoho, a i když mají některé (ABA, AXA, ACA) velmi podobné názvy, lidé si je nepletou, pouze necelá 2 % vypověděla, že se jim názvy asistenčních služeb pletou.

Jaké máte zkušenosti s asistenčními službami pro motoristy?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje jako pojišťovací poradce.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).