Hlavní navigace

Výsledky ankety Zlatý Měšec 2009: Čtenáři rozdali známky a ocenili kvalitu finančních institucí

11. 2. 2009
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Již popáté hlasovali čtenáři odborného serveru Měšec.cz o kvalitě finančních institucí v anketě Zlatý Měšec 2009 – Nejlepší finanční instituce. Výsledky letošní ankety však výrazně změnily postavení finančních institucí oproti předchozím ročníkům.

Když v roce 2003 na finančním serveru Měšec.cz proběhla první anketa Zlatý Měšec, měla podtitul Nejoblíbenější finanční instituce. Čtenáři hlasovali podle svých preferencí a vybírali si oblíbenou společnost. Před šesti lety byly velmi oblíbené splátkové společnosti, začalo se rozvíjet povědomí o investičních fondech, zdravotní pojišťovny soupeřily o nové duše. I proto byly v nominaci společnosti z různých odvětví.

V následujících letech jsme byli svědky dalších anket, které vyhlašovala jiná média či privátní společnosti. Do povědomí čtenářů, ale zároveň klientů finančních institucí se dostaly zvláště ankety Zlatá koruna, Nejlepší produkty, Nejabsurdnější bankovní poplatek, Pojišťovna roku anebo soutěž Banka roku, resp. Firemní Banka roku. Ovšem v záplavě různých soutěží se čtenář začínal ztrácet. Zároveň sílí tlaky na čistou formu hlasování bez možnosti zneužití.

V roce 2008 jsme proto začali hledat nový směr, který by byl tou správnou cestou pro tradiční ocenění Zlatý Měšec. Směr, který zachová čistotu hlasování, vysokou kvalitu ankety, a přitom nabídne věrohodný pohled na finanční instituce. Pátý ročník ankety Zlatý Měšec jde jinou cestou, ale přesto zachoval ústřední motiv: hlasování čtenářů. Anketa Zlatý Měšec 2009 – Nejlepší finanční instituce nemá ambice rozhodovat o kvalitě produktů nebo finančních institucí, ale dává prostor jejich klientům, aby o kvalitě rozhodli sami. Ne podle výsledků průzkumů, ale podle svých zkušeností.

Krátké ohlédnutí za historií

Předchozí ročníky ankety Zlatý Měšec byly doménou silných a stabilních finančních institucí. Kromě roku 2006 obsazovala z pozice zástupce bank první místa Česká spořitelna. Stále ji doprovázela tehdejší eBanka, která se kvalifikovala na druhé nebo třetí místo. Pomyslné žezlo na třetí pozici si pak předávaly Komerční banka a ČSOB.

Z pojišťoven vždy obhájila první místo Česká pojišťovna, střídavě doprovázená Kooperativou a Allianz pojišťovnou.

První pozici v kategorii stavebních spořitelen vždy obájila „Liška“ (Českomoravská stavební spořitelna), druhé a třetí místo si průběžně předávaly Raiffeisen stavební spořitelna a Modrá Pyramida (bývalá Všeobecná stavební spořitelna Komerční banky).

Kromě prvního ročníku patřila následující první místa v kategorii penzijního připojištění Penzijnímu fondu České pojišťovny. Ve všech ročnících si velmi dobře vedl ING Penzijní fond a střídavě se do výsledného finále nominovaly i ČSOB Penzijní fond Progres, Penzijní fond České spořitelny a Credit Suisse Life & Pensions penzijní fond (dnešní AXA).

V roce 2005 došlo ke sloučení úvěrových kategorií, což se odrazilo na výsledcích. Prvenství obhájila společnost ŠkoFIN, která si dobře vedla i v dalších ročnících v kategorii leasingových společností. Z úvěrových společností patřily po celou dobu ankety mezi nejoblíbenější GE Money Multiservis, Cetelem a Home Credit.

Kategorii obchodníka s cennými papíry pravidelně vyhrával RM-Systém, o další pozice se pak dělily společnosti brokerjet České spořitelny, Patria Direct a v jednom případě i ATLANTIK finanční trhy.

Nejoblíbenější investiční společností podle výsledků minulých ročníků byla vždy ČSOB Investiční společnost následovaná Investiční společností České spořitelny a ČP Invest, investiční společností.

Speciální kategorie zdravotních pojišťoven vznikla až v roce 2005 a 2006. O místa se dělily Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví, Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR a Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR.

Ve všech případech byly na prvních místech silné, zavedené a stabilní společnosti. Letošní výsledky ankety Zlatý Měšec 2009 však toto konstantní a neměnné postavení pozměnily.

Výsledky ankety Zlatý Měšec 2009

Letošní výsledky ankety Zlatý Měšec 2009 ukázaly, že pro čtenáře finančního serveru Měšec.cz není důležitá velikost společnosti, ale rozsah a kvalita nabízených služeb.

V kategorii Banky a družstevní záložny poprvé zvítězili dva nováčci. Na první místo se dostala Fio, družstevní záložna a třetí obsadila mBank. Raiffeisenbank vybojovala čestné druhé místo a potvrdila tak konstantní postavení na prvních třech místech za od roku 2003, kdy anketa probíhá. Velmi slušná místa získaly a překvapily Poštovní spořitelna a GE Money Bank, což svědčí o jejich spokojených klientech a dobře nastavené cenové politice. Největším překvapením letošních výsledků je skutečnost, že „velká trojka“ mezi bankami v podobě Komerční banky, ČSOB a České spořitelny se mezi prvních pět nejlepších nedostala.

V kategorii Penzijních fondů překvapila společnost Allianz, poprvé se dostala mezi první tři a letos dokonce zvítězila. Penzijní fond České pojišťovny, předchozí vítěz tří ročníků, obhájil druhé místo. Třetí skončil Penzijní fond České spořitelny a poprvé se tak dostal mezi tři nejlepší penzijní fondy. Pozice penzijních fondů AXA a ING je rovněž velmi slušná.

Kategorie Obchodníků s cennými papíry a na kapitálových trzích dala prostor vyniknout Fio, burzovní společnosti. V předchozích ročnících tuto kategorii suverénně vyhrával RM-Systém, nyní vlastněný Finanční skupinou Fio. Vítězství se tak opakuje. Překvapení nastalo u druhého a třetího místa, které obsadily banky: Raiffeisenbank a UniCredit Bank. Je pravda, že obě patří mezi velmi činné v obchodování, ale v této oblasti jsme očekávali podporu spíše úzce zaměřených společností. Je to důkaz toho, že i v kapitálových obchodech čtenáři bankám důvěřují a ovládají přes ně své investice. Banky vévodily i dalším pozicím této kategorie, na menší subjekty zůstalo čestné 4. místo pro brokerJet České spořitelny.

Allianz pojišťovna rovněž překvapila a získala v kategorii Pojišťoven první místo. Překvapení nastalo i u Generali pojišťovny v podobě třetího místa. Kooperativa obhájila druhé místo podobně jako v předchozích ročnících. ČSOB Pojišťovna se propadla na čtvrté, ale stále slušné místo, pátým místem zakončila Česká podnikatelská pojišťovna.

Pomyslným skokanem celé ankety Zlatý Měšec 2009 je však společnost Raiffeisen-Leasing. Její první místo v kategorii Úvěrových společností nás velmi překvapilo, zvláště když její služby jsou známější spíše u podnikatelské klientely. Je to však důkaz, že kvalitní služby umí čtenáři ocenit a „svoji“ společnost si najdou. Cetelem pokračuje v cestě seriózní společnosti a má velmi dobré druhé místo, podobně jako v předchozích ročnících ankety. Novinkou je třetí místo Essoxu, který byl v loňských ročnících spíše outsiderem. Možná za to může více novinek a vylepšených produktů, které v roce 2008 spustil. ŠkoFIN se propadl na 4. místo, ale stále jde společně se společností Home Credit o výborné umístění.

Ve zkratce

Finanční skupina Fio vyhrála hned ve dvou kategoriích: v kategorii Banky a družstevní záložny zvítězila Fio, družstevní záložna a v kategorii Obchodníci s cennými papíry a na kapitálových trzích vyhrála Fio, burzovní společnost.

Dvě ocenění si odnáší i skupina Allianz. Allianz penzijní fond je podle čtenářů nejlepší v kategorii penzijních fondů a Allianz pojišťovna v kategorii pojišťoven.

Nejlepší úvěrové služby má podle čtenářů Raiffeisen-Leasing a je to jeho první ocenění v této anketě. Skupina Raiffeisen si vedla i velmi dobře i na dalších pozicích. Raiffeisenbank získala druhá místa v kategoriích Banky a družstevní záložny a Obchodníci s cennými papíry a na kapitálových trzích.

Výsledky ankety Zlatý Měšec 2009

Zlatý Měšec 2009 - logo

Řeč čísel a jejich zajímavosti

Finanční instituce mají co zlepšovat

V anketě Zlatý Měšec 2009 čtenáři ocenili celkem 143 finančních společnosti, poskytujících nejrůznější finanční služby a servisy. Celkem rozdali 70 760 známek s průměrným hodnocením 2,102. Známkovalo se podobně jako ve škole, kde číslo 1 znamená nejlepší a číslo 5 nejhorší. Z tohoto pohledu lze konstatovat, že v České republice jsou finanční služby na velmi dobré úrovni (ekvivalent známky 2), ale stále mají co zlepšovat.

Kdo měl nejvíce hlasů

Počet klientů konkrétní finanční instituce a povědomí o její existenci byli přímo úměrnými počtu hlasujících pro danou společnost. Tisíce čtenářů proto hlasovali pro Českou spořitelnu (5799), ČSOB (2524), Fio, družstevní záložnu (6786), GE Money Bank (1718), Komerční banku (2990), mBank (5379), Poštovní spořitelnu (1133) a Raiffeisenbank (2535). Zlatý střed se stovkami hlasujících tvořily společnosti Citibank Europe, Českomoravská stavební spořitelna, ING Bank, LBBW Bank, Modrá pyramida, Raiffeisen stavební spořitelna, UniCredit Bank, Volksbank CZ a WPB Capital. Na pomyslném chvostu s pouhými desítkami hlasujících byly zbývající banky.

Největší počet hlasů získal Penzijní fond České pojišťovny (1296), další tisíce čtenářů hlasovaly pro penzijní fond Allianz (1296), České spořitelny (1000), AXA (1360) a ING (1126). Zbývající penzijní fondy získaly stovky hlasů.

Kategorie obchodníků s cennými papíry ukázala, že investování je u nás stále málo prošlapaná cesta. Na Fio burzovní společnost s dvěma tisíci hlasujícími čtenáři (2393) neměl nikdo z konkurentů a Fio je nechala hluboce za sebou. Stovky hlasujících čtenářů volily ATLANTIK finanční trhy, brokerjet České spořitelny, Capital Partners, Conseq Investment Management, CYRRUS, Českou spořitelnu, ČSOB, GE Money Bank, ING Investment Management, Komerční banku, Patria Direct, Pioneer Asset Management, PPF banku, Raiffeisenbank, UniCredit Bank a Volksbank CZ. Ostatní společnosti získaly jen desítky nebo jednotky hlasů.

Suverénně největší počet hlasů z pojišťoven získala Česká pojišťovna (5546) následovaná společnostmi Allianz (2954), Generali (1110) a Kooperativou (2212). Stovky hlasujících hodnotily pojišťovny AEGON, AIG EUROPE, Avivu, AXA pojišťovnu a AXA životní pojišťovnu, Českou podnikatelskou pojišťovnu, Českou pojišťovnu ZDRAVÍ, ČSOB Pojišťovnu, DIRECT Pojišťovnu, ING Životní pojišťovnu, Komerční pojišťovnu, Pojišťovnu České spořitelny, Pojišťovnu VZP, Triglav pojišťovnu, UNIQA Pojišťovnu a Wüstenrot pojišťovnu. Ostatní pojišťovny získaly desítky nebo jednotky hlasů.

V povědomí čtenářů je na tom z úvěrových společností nejlépe Cetelem, jediný získal přes tisícovku hlasů (1193). Stovky hlasů dostaly společnosti Cofidis, ČSOB Leasing, Essox, GE Money Multiservis, Home Credit, Leasing České spořitelny, PROFI CREDIT Czech, Provident financial, Raiffeisen – Leasing a ŠkoFIN. Ostatní úvěrové společnosti dostaly desítky nebo jen jednotky hlasů.

dan_z_prijmu

Rozhodla kvalita, ne počet hlasů

Výsledky byly váženým průměrem jednotlivých kritérií v každé kategorii. Nebylo proto zcela rozhodující, zda pro danou finanční společnost hlasovaly tisíce hlasujících. Možnosti byly vyrovnané a rozhodla hlavně spokojenost s poskytovanými službami.

V jednotlivých kritériích podle našeho očekávání vítězily různé společnosti. Odpovídá to i skutečnosti, jak jsou v konkrétním váhovém kritériu silné. Všem vítězům upřímně blahopřejeme!

Zajímá vás, které společnosti jsou lídry v jednotlivých oblastech a co si o nich čtenáří myslí? Připravujeme podrobnosti.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a oblast dopravy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).