Hlavní navigace

Účty bez poplatků přinášejí bankám klienty, ostatní se prudce propadají

7. 5. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Průzkum potvrzuje, že banky, které se dokázaly přizpůsobit aktuální tržní situaci, se mohly těšit na růst počtu klientů. Ostatní „ostrouhaly“.

Nástup nových bank, které začaly nabízet bankovní účty bez poplatků za vedení účtu, na náš trh výrazně ovlivnil současnou podobu současného bankovního trhu. Manažeři v některých starších bankách, především těch menších, si začali uvědomovat, že pokud chtějí zůstat konkurenceschopní a získávat nové klienty, musí přistoupit k výrazné inovaci svých bankovních účtů.

Jak velké banky inovovaly?

Některé ze starších bank proto na konkurenci reagovaly a začaly představovat běžné účty, kde jste při splnění podmínek (nejčastěji poslání určité částky každý měsíc) nemuseli platit za vedení bankovního účtu. Revoluční krok započala z velké části UniCredit Bank, která v minulosti měla jeden z nejdražších účtů. Nabídla při splnění podmínek účet bez poplatků. Poplatky za vedení účtu či za příchozí nebo odchozí platbu se staly minulostí. Čtěte více: „U konto“ Unicredit Bank: Skoro všechno bez poplatků s jednou podmínkou

Současný trend následovala také GE Money Bank, která představila účet GEnius bene+, kde nejenže nemusíte v případě posílaní 10 000 Kč měsíčně platit za vedení, ale pokud utratíte debetní kartou alespoň 5000 Kč, pak také získáte 50 Kč měsíčně. Debetní karta se tak částečně vyrovná některým kreditním kartám, které také vrací 1–2 procenta z plateb. Čtěte více: Účet GEnius bene+. Za věrnost dostanete 50 Kč, za porušení zaplatíte trojnásobně

Raiffeisenbank také „nelenila“ a nabídla účet SMART bez poplatků. Bezpoplatkový účet se u některých lidí stal „přestupní stanicí“ k účtu eKonto Komplet, kde sice za vedení účtu musíte platit, získáte ale mnohem více služeb. V případě doporučení dvou osob je tento účet bez poplatků také. Čtěte více: Nový účet SMART: Za dvě podmínky skoro vše bez poplatku

Svůj účet také upravila Equa Bank, která zrušila podmínku k bezpoplatkovému vedení účtu, výpadky finančních prostředků se snaží vynahrazovat nabídkou nových pojištění. Čtěte více: Revoluce od Equa bank. Bankovní účet bez poplatků a bez podmínek

SANEP: Inovace běžných účtů mají smysl

Podle výzkumu SANEP se ukazuje, že tato strategie měla smysl – bankám, které své účty inovovaly, vzrostl počet klientů s hlavním bankovním účtem. U nových bank se ukazují jako přínosné mohutné reklamní kampaně.


Společnost SANEP

Ve které bance máte hlavní účet? (porovnání let 2012 a 2015)

Největší absolutní nárůst klientů s hlavním účtem byl v případě Air Bank – o 3,3 procentního bodu z 0,6 na 3,9 %. Úspěšná také byla GE Money, kde byl růst z 5,6 na 7,6 %. Naopak nejhůře na tom byla Česká spořitelna, kde došlo k poklesu o 4,7 procentního bodu na 25,7 %, u Komerční banky nastal pokles z 12,7 % na 8,9 %.

Propad z nových bank zaznamenala mBank. Kritizovanou novinkou byly například změny, kdy došlo ke zpoplatnění debetní karty. Pokud jste ji ale aktivně používali, byla bez poplatků. Čtěte více: mBank bude levnější, ale zároveň zdražuje. Banka se snaží klienty lákat na prémie, například nabízí 600+600 Kč za založení bankovního účtu, ukazuje se však, že se jedná často o klienty, kteří tento účet nebudou následně používat jako svůj hlavní, ale spíše doplňující.

Výsledky plasticky ilustrují přechody klientů mezi jednotlivými  bankami a jasně dokladují, že za poslední tři roky došlo ke znatelnému přesunu klientského kmene nejen směrem k nově příchozím nízkonákladovým bankám, ale i ke středně velkým bankám. Přitom samotný průzkum se primárně nezaměřil na tuto oblast, ale na znalost majitelů bank  v ČR, což zvyšuje objektivitu spontánní odpovědi bez možné tendence zapůsobit volbou banky, která je aktuálně v kurzu, uvedl k výsledkům majitel serveru Bankovnipoplatky.com Patrik Nacher.

Velké banky však stále mají neotřesitelnou pozici u firemních klientů. V 90. letech totiž malé banky hromadně krachovaly a rozhodně nepředstavovaly synonymum pro stabilitu. Důvodem je také krytí bankovních vkladů jen do výše 100 000 eur. Velcí firemní klienti si tak nejčastěji účty zřizují u velké bankovní čtyřky, kam patří Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka a nově také UniCredit Bank. Nejedná se jen o velmi ziskové banky, které svým matkám přinášejí každým rokem celkově desítky miliard korun, zároveň jsou to banky „systémové“ – v případě jakýchkoliv problémů by tak nejspíše ČNB urychleně reagovala. Pro firemní segment tedy mají velké banky nezastupitelnou pozici.

Poplatky neklesly

Nové či inovované účty od nových, ale i starých bank by se logicky pozitivně měly také projevit na průměrných bankovních poplatcích, které by měly zamířit dolů. To se však podle klientského indexu, který zpracovává server Bankovnipoplatky.com, neděje. V prvním čtvrtletí letošního roku vzrostl klientský index poplatků o 3 Kč, průměrné poplatky dosahovaly výše 184 Kč za čtvrtletí.

skoleni_15_4

Ač tyto změny mohly být vyvolány povánočními výprodeji a zvýšenými výběry ze zahraničních bankomatů, ukazuje se, že zájemce musí účty vybírat pečlivěji než dříve a analyzovat, co skutečně od bankovního účtu požaduje. Některé účty, kde se platí za vedení, také můžou být často levnější než ty neplacené, například v případě, že uskutečňujete zahraniční platby či vybíráte častěji v zahraničí.

Tabulka 1: Průměrné náklady klientů na jednotlivých účtech za IV. čtvrtletí 2014
ÚČET Průměrné náklady v Kč
Equa bank Běžný (aktivní klient) 8
UniCredit Bank U konto (splněny podmínky) 26
mBank mKONTO 33
Air Bank Malý tarif 34
Fio Běžný účet 49
Sberbank Fér konto Varianta Start 61
ERA Online účet 97
Air Bank Velký tarif 100
Expobank Konto 5 za 50 127
Raiffeisen bank eKonto KOMPLET (splnění obratu) 129

Zdroj: Bankovnipoplatky.com

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Nejčastěji se věnuje tématům z oblasti investování, financí a makroekonomie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).