Hlavní navigace

Desetník: Tažení na neplatiče povinného ručení začalo

2. 2. 2009
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Pojišťovnami a státem posvěcené vymáhání příspěvku do garančního fondu České kanceláře pojistitelů zažije svoji velkou premiéru již za několik málo dnů. Doufejme jen, že to neskončí podobně, jako u vymáhání koncesionářských poplatků veřejnoprávní televizí – mediální blamáží.

DESETNÍK 152/2009 (19. 1. 2009 – 1. 2. 2009)

Provozovat vozidlo bez povinného ručení není správné a může se vymstít hlavně majiteli takového nepojištěného vozidla. Kromě sankcí ze strany České kanceláře pojistitelů (od ledna 2009) mu hrozí hlavně regresní řízení o náhradu škody, kterou bude muset ČKP všem poškozeným zaplatit. Čtěte více: Změny a novinky roku 2009 v kostce.

Příspěvek do garančního fondu ČKP musejí povinně odvádět všechny pojišťovny poskytující povinné ručení. Přestože meziroční statistiky v počtu dopravních nehod nerostou stále nahoru, zvyšuje se vyplacené plnění pojišťoven aritmetickou křivkou. Je to způsobeno několika faktory. Po našich cestách jezdí dražší vozidla (včetně nákladních), ale hlavně stoupá povědomí o náhradě škody v případě škody na životě či na zdraví. A například v případě ušlé mzdy a trvalých následků jde o miliony korun. Čtěte více: Zákonný limit povinného ručení někdy nemusí stačit.

Je správné platit povinné ručení, když provozujeme motorové vozidlo. ČKP si vzala vzor ze severských zemí, kde po vzniku sankčního poplatku klesl počet nepojištěných vozidel na 1 %, v České republice jich nyní máme 12 %. Proč ne, vždyť se tím chráníme sami, resp. jeho majitele a navíc to nařizuje zákon. Podobně je povinností každého vlastníka televizoru platit koncesionářské poplatky, ze kterých se financuje veřejnoprávní televize. Revanšuje se menším počtem reklamy. Jenže v loňském roce se podobné tažení České televize (ČT) proti neplatičům koncesionářských poplatkům příliš nevydařilo. Loni v únoru se ČT chlubila podáním okolo 28 000 žalob na neplatiče, v červnu 2008 tiskové oddělení České televize oznámilo podání 11 000 návrhů na exekuci a nakonec kauza koncesionářských poplatků skončila mediální blamáží, protože najatý advokát „preventivně“ rozeslal dopisy s požadavkem na úhradu poplatků všem živnostníkům, kteří měli něco společného s výrobou nebo opravou elektronických zařízení nebo ubytovacími službami. Čtěte více: Kruh se uzavírá. Ovládá BSPLP lidi z České televize?.

Srovnání povinného ručení na Měšci

Vyberte si to nejlepší povinné ručení a sjednejte si ho online.

Co obsahuje písemná výzva k úhradě od ČKP

30denní lhůtu k zaplacení nebo k prokázání, že adresát není povinen příspěvek hradit (například existence pojištění daného vozidla).

ČKP se dušuje, že podobný exces se jí nemůže stát a svůj postup mají konzultovaný s právníkem. Jenže i v současné době existuje několik tisíc vozidel, která sice jsou stále v registru, ale fyzicky již neexistují. Podobné problémy tak mohou potkat jejich žijící majitele, kteří už na shnilého wartburga na chatě zapomněli anebo jejich rodinné příslušníky, pokud majitel vozidla už nežije. Čtěte více: Nepojištění řidiči doplatí na svoji nepoctivost.

dan_z_prijmu

Jak se vyhnout sankci za vozidlo v registru, které už fyzicky neexistuje

  • vyřaďte jej z registru vozidel
  • než jej stihnete vyřadit, sjednejte si krátkodobé povinné ručení (100 Kč měsíčně)

Možná to je důvod, proč ČKP chce v první vlně obesílat hlavně ty majitele vozidel, u nichž je vysoká pravděpodobnost, že s nepojištěným vozidlem skutečně jezdí. Jinými slovy, nepojištěný registrovaný vůz mladšího roku výroby má vysokou pravděpodobnost, že se dostane na seznam ČKP a bude po něm v nejbližších dnech dluh vymáhán, než velmi starý vůz, který možná už neexistuje, ale stále je registrovaný. Prvních 10 000 výzev bude rozesláno v první polovině února, další mají následovat ve 2–3týdenních intervalech.

Každoročně jsme svědky stoupajících základních cen povinného ručení (že existují i slevy pro slušné řidiče, je věc jiná). Jedním z argumentů pro vyšší pojistné bývá i vysoký počet nepojištěných vozidel, které prodražují povinné ručení všem slušně platícím majitelům. Jsem zvědavý, zda příští rok uslyšíme, že vzhledem k vysoké propojištěnosti vozidel klesá cena povinného ručení. Nechme se překvapit.

Věříte, že vyšší propojištěností aut se sníží cena povinného ručení?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a oblast dopravy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).