Hlavní navigace

Stavební spoření na vlastní kůži

22. 8. 2003
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Stavební spořitelny umějí slibovat modré z nebe. Ale člověk se při výběru neřídí jen obecnými podmínkami, důležitější často bývá zkušenost jiných klientů. Přinášíme vám postřehy člověka, který klientský servis několika spořitelen poznal na vlastní kůži.

wym-1306400684281Taky si chcete tento rok pořídit stavební spoření za „starých podmínek“. A podle čeho se rozhodujete? Protože se jedná o státem podporovaný produkt, jehož vlastnosti jsou částečně dány zákonem, je jeho různorodost u různých ústavů omezená.

V čem se klient může objektivně rozhodovat:

  1. akční nabídky jednotlivých SS, především ty pro stávající klienty
  2. úrokové sazby (jak fáze spoření, tak úvěru) a úroková bonifikace
  3. poplatky za správu a poplatky za změny

S čím se klient seznámí až později, je klientský servis v průběhu smlouvy. Objektivní volba stavební spořitelny byla jediná možnost rozhodnutí v případě nulové zkušenosti klientů při vzniku stavebního spoření v ČR. Ale dnes, po deseti letech, se můžeme rozhodnout i dle subjektivních informací stávajících či bývalých klientů – nejsnáze na Internetu (na Měšci například v čtenářské rubrice Zlámaná grešle/Zlatý dukát). Protože se však jedná o subjektivní a obvykle anonymní hodnocení, ne všemu můžete věřit. Víte snad, jestli kritik dané stavební spořitelny není okresní zástupce konkurenční spořitelny?

Aktivně se starám o pět stavebních spoření, každé u jiné stavební spořitelny, a stal jsem se de facto rodinným poradcem. Myslím si, že mě to opravňuje jejich k nezaujatému hodnocení. Nejvíce zkušeností člověk s danou spořitelnou získá při komplikovanějších operacích, a tak těžko mohu soudit ty spořitelny, kde jsou smlouvy ve fázi spoření, a tím pádem bezproblémové. Zde je mé subjektivní hodnocení jako aktivního klienta:

VSSKB – vyřizování převodu dvou děděných smluv a SP
+ doporučený pracovník vyřešil vše i přes řadu problémů
 – SS prodlevy a výpadky v zasílání dokumentů (ne těch běžných)
 – informační hodnota WWW stránek skoro nulová
SSČS – vyřizování řádného úvěru
+ vše lze vyřídit po Internetu s dobrou nápovědou
 – neprofesionalita běžných pracovníků (chybné informace)
Hypo – pokus o rozdělení smluv
 – informační vakuum a absolutní nedorozumění
RSTS – spořící účet jen se změnou CČ a SP
 – chybná informace spolupracovníka
ČMSS – jen spoříme
Wűsternot – zatím bez zkušenosti

Mé hodnocení je do jisté míry ovlivněno kontaktem s konkrétními lidmi, kteří mohou být v dané spořitelně výjimkou. Nicméně, domnívám se, že pro běžného klienta zkrátka jeden konkrétní pracovník představuje vizitku celé společnosti.

SSČS
První stavení spořitelnou, se kterou jsem se setkal, byla SSČS (tehdy ještě ČSST). Smlouvu jsem si zakládal ještě s nulovými zkušenostmi a podle toho to také vypadalo. Důvod, proč zvolit SSČS, byl prozaický – byla blízko a cílová částka byla vysvětlena pracovnicí jako obnos získaný po pěti letech spoření. Že je to myšleno i s úvěrem, jsem se dozvěděl sám později.

Při blížícím se konci stavebního spoření jsem začal spořit větší částky. A proto následovala první změna: navýšení cílové částky pro spoření, žádný problém. Půl roku před koncem pětiletého cyklu jsem se rozhodl vzít si řádný úvěr. Až na pátý (!) pokus se mi podařilo sehnat člověka, který mi neříkal nějaké nesmysly.

První osoba, u níž se spoření zakládalo, mě odmítla s omluvou, že úvěrům nerozumí. Druhý pracovník mi tvrdil, že i po pěti letech u řádného úvěru musím „zdokladovat“ celou cílovou částku… Až od páté pracovnice doporučené z centrály spořitelny jsem se dozvěděl to, co jsem potřeboval, ale z důvodu vzdálenosti mi doporučila, abych se samotnou žádostí obrátil na někoho jiného. Po návštěvě kanceláře, kde byla ne moc ochotná (šestá) pracovnice, jsem se rozhodl si vyřídit úvěr přes internet sám, což navíc bylo osvobozeno od poplatku za vyřízení úvěru.

Úvěrovou smlouvu jsem podepsal korespondenčně a nyní již čerpám prostředky. Bohužel tato cesta je dle mého názoru opravdu jen pro znalé a vyžaduje dost odvahy. Ale na druhou stranu – nebýt mých znalostí, tak nyní musím zdokladovat celou cílovou částku a ne jen půjčené peníze, jak mi bylo tvrzeno druhou pracovníci, a nebo bych nyní měl meziúvěr kvůli omylu třetího pracovníka, který si neustále pletl meziúvěr a úvěrem.

S výše uvedenou stavební spořitelnou jsem kvůli jejím pracovníkům nespokojen, ale vzhledem k tomu, že přes Internet nyní můžu provést snad všechny změny a navíc mi v lednové akci umožnili změnit úrokovou sazbu u úvěru, jsem spokojený.

Hypo stavební spořitelna
Tato smlouva je sice také stále ve fázi spoření, ale kvůli tomu, že byly předčasně potřeba prostředky na této smlouvě, uvažoval jsem o jejím využití. Ve všeobecných obchodních podmínkách stavební spořitelny z 15.8.1996 se v odst.VIII píše o rozdělení smlouvy – při dotazu, o co se jedná a jak se to dá využít, se na brněnském pracovišti moc zkušeně netvářili a doporučili mi, abych se obrátil emailem na centrálu.

Po několika dotazech, kdy mi připadalo, že já mluvím o koze a oni o voze, jsme si brali úvěr jinde. A pochopil jsem, že pro stavební spořitelnu tato operace není výnosná, a tak o ní „mlží“. Už jste se s praktickým využitím této možnosti setkali? Přitom i jiné spořitelny tuto věc ve svých obchodních podmínkách měly nebo dokonce ještě mají.

Citace z VOP: Rozdělení je možné za předpokladu, že stávající vklad u dosud existující smlouvy zůstane nedotčen, a dále po uplynutí doby spoření. 1) Při rozdělení po uplynutí doby spoření se zůstatek na účtu dělí v poměru cílových smluv částek dílčích smluv; hodnotící číslo získané do této doby a den uzavření smlouvy se nemění.

VSSKB
U VSSKB měl smlouvu příbuzný a těsně před smrtí tu uzavřel i následnou smlouvu. Dědic zdědil obě smlouvy, a protože první smlouva končila po vyřízení dědictví, zajímal se o to, jak s nimi může nakládat. Některé zdroje říkaly, že není možné převést státní podporu z první smlouvy na následnou, druhé opak. Nakonec doporučený pracovník přímo z VSSKB řekl, že státní podporu převést lze.

A tak začal „maratón“. Změna vlastníka obou smluv, navýšení cílové částky u první smlouvy (vklad i za 6. rok), převod státní podpory, výpověď první smlouvy a žádost o vystavení karty klienta stavební spořitelny (stříbrné). Protože změna navýšení cílové částky a převodu státní podpory byla podána na jednom formuláři, byl jsem po přijetí potvrzení o zvýšení CČ v klidu (stavební spořitelny potvrzení o převodu státní podpory z jednoho roku posílají až na začátku následujícího roku).

Kvůli skoro jisté změně podmínek stavebního spoření, jsem se rozhodl státní podporu za tento rok čerpat až na následné smlouvě, aby i na ní byly zajištěny staré podmínky státní podpory. A najednou jsem zjistil, že státní podpora nebyla převedena! Díky serióznosti pracovníka stavební spořitelny, který se dál snažil spolu se mnou hledat nějaké řešení, se po třech měsících usilovného vyřizování konečně podařilo to, v co jsem již nedoufal. Státní podpora byla převedena, ale již od tohoto roku, což nakonec nevadilo, ba právě naopak.

Dalším minusem je to, že stříbrná karta klienta byla nebožtíkovi doručena půl roku po smrti!

A to nemluvím o získávání informací o produktech. Kreditní karta s VSS KB za prvé není vůbec zvýhodněna oproti ostatním nabídkám a za druhé informace o ní jsou velice kusé a špatně zjistitelné.

skoleni_15_4

Ostatní
RSTS a ČMSS máme smlouvy ve fázi spoření, tzn. málo zkušeností pro nějakou rozumnou kritiku a podmínkami Wűstenrotu se zatím nenechal zlákat žádný z rodiny. I když o její nové marketingové akci pro děti jeden z příbuzných uvažuje.

A jaké máte zkušenosti se stavebními spořitelnami vy? Svěřte se nám se svým nejkurióznějším zážitkem! Jakou nejsložitější operaci jste ve spořitelně vyřizovali?

Jaká je vaše zkušenost s vaší stavební spořitelnou?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je finančním poradcem firmy OK Klient a předseda zájmové skupiny SIG Peníze v Mense ČR.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).