Hlavní navigace

Pyramidové hry - jak je poznat a jak se bránit

22. 12. 2004
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

V dnešní době, kdy mnoho lidí sužuje vysoká nezaměstnanost, dopadají falešné sliby o rychlém a skoro bezpracném zbohatnutí různých podvodných, nebo alespoň neetických, společností na úrodnou půdu. Jak vlastně tyto společnosti fungují a na co si dát pozor?

Jistě vám už někdy došel dopis od některého z vašich známých zhruba v tomto znění: Pokud pošlete 10 Kč na výše uvedenou adresu a zároveň rozešlete tento dopis svým deseti známým, kteří také pošlou 10 Kč na níže uvedenou adresu (tzn. autora dopisu, který vám přišel), tak vyděláte 1000 Kč.

Toto je jistě velice krásná myšlenka, ale bohužel reálně tento model nefunguje dlouho a velice rychle se rozpadá kvůli nedostatku dalších adresátů. Jediná skupina, která na tom opravdu vydělá, je úzký okruh zakladatelů pyramidy.

Princip tzv. pyramidových her je už dost starý a hlavně je ve většině zemí, včetně té naší, ilegální. Z tohoto důvodu se snaží dnešní podvodníci snaží své pyramidy maskovat a to hlavně tak, že je představují jako tzv. multilevel marketing (MLM). Reálně tedy sice dostanete za své peníze nějaký produkt, ale tato věc nemá ani zdaleka hodnotu peněz, které za ní dáte, a jedinou možností, jak získat své peníze zpět, je přitáhout do systému další lidi.

Normální, tedy zcela legální a čestný, multilevel marketing funguje na principu kamarádského doporučení výrobků. Za své peníze dostanete výrobek, který ceně nejen odpovídá, ale je dokonce o dost levnější, a máte tedy možnost ho buď sami spotřebovat, nebo dále s určitý ziskem (zpravidla 30 %) prodat. Pokud jste s členstvím spokojeni a někoho přesvědčíte, aby se také stal členem systému, dostanete určitou provizi z produktů, které odebere vámi získaný člověk. Pokud i on sežene další členy, tak dostáváte provizi za odebrané produkty celé jeho větve. Provize se dává jako množstevní sleva, tedy čím více výrobků vaše síť odebere, tím je větší, ale z této provize jste vypláceni nejen vy, ale i všichni lidé pod vámi.

Problémy s provizí v etickém multilevel marketingu nastávají až v případě, že maximální výše provize dosáhne maxima i u lidí, které jste získali. Pak vaše provize z odběru vaší „skupiny“ klesne, ale tento problém se týká spíše systému jako takového a bude důkladněji rozebrán až v případném dalším článku. Bohužel eticky zcela „čisté“ systémy jsou spíše v menšině. Velkým problémem často bývá, že produkty, které dostanete za své peníze, zdaleka neodpovídají ceně, za niž jsou vám nabízeny.

Velice oblíbené bývají různé slevové karty za cenu např. 50 000 Kč, jež jsou srovnatelné s kartami, které se dají získat i jinde a podstatně levněji. Zisk zde nevzniká z postupné a dobrovolné spotřeby produktu, ale z obrovské počáteční investice – pouze získáváním dalších a dalších zmanipulovaných nováčků. V těchto systémech vždy většina členů prodělá, investované peníze se na slevách nikomu nevrátí a ani nové členy není možno získávat donekonečna. Reálně se tedy jedná také o pyramidovou hru, která je nelegální (i když je to často sporné a v našem právním systému bývá problém s potrestáním těchto podvodníků).

Na problém velké počáteční investice narážíme i u jinak legálních multilevel marketingů. I když jsou peníze kryty zbožím s reálnou hodnotou, tak ne každý je rozený dealer a řada lidí má problém udat cokoli. Pak jim nezbývá než získávat další lidi a opět se rozjíždí systém, na jehož konci jsou lidé, kteří se právem cítí podvedeni.

Některé společnosti sice nevyžadují velké počáteční investice, ale motivují své nové členy velkými slevami produktu, když ho do začátku odeberou co největší množství. Pokud získáte hodně zákazníků, je tato nabídka nesporně výhodná. Ale pokud si domů nakoupíte například jakýsi jar za 50 000 Kč, tak se také může stát, že největší úspory dosáhnete díky tomu, že až do konce života nebudete potřebovat myčku.

Za etický multilevel marketing se dá považovat pouze takový, kde kromě svého času a energie nemáte co ztratit.

Jak tedy poznat nelegální a neetický systém?

Velmi podezřelá je situace, kdy vám kamarád neřekne sám, o co se jedná, ale pouze vás přivede na nějakou prezentaci, kde je vám důkladně vymýván mozek. Elegantní pán vám líčí, kolik vydělává, vtírá vám myšlenky, jako „co byste udělali se sto milióny“, ale k samotnému vysvětlení systému se dostane až v závěru. Na prezentacích se hodně tleská, všichni jsou hezky oblečení a vypadají hrozně úspěšně.

Mnoho lidí toto divadlo bezpochyby získá, ale už se zde vytrácí základní princip slušného multilevel marketingu, a to distribuce výrobků na základě kamarádských doporučení. Prezentace vedené takovým způsobem považuji za neetické už samy od sebe.

skoleni_15_4

Často vám dlouho nikdo nechce sdělit název firmy a podstatu toho „úžasného businessu“. V takových případech se vyplatí dát také ruce pryč.

Asi základním pomocníkem při rozhodování, zda vstoupit či nevstoupit, je zvážení, kolik musím investovat (peněz, času, energie) a kolik to nakonec vynese. Pokud si nejste jistí, jestli chcete investovat do některého systému, je nejlepším pomocníkem internet, kde zjistíte informace o téměř všech pyramidách a multilevel marketingu u nás.

Zúčastnil/a jste se "pyramidy"?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).