Hlavní navigace

Potraviny přes Internet

9. 7. 2003
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Naťukáte na klávesnici pár písmen a za hodinu se před vašimi dveřmi objeví poslíček s nákupem. Kdysi jenom sen, nyní realita i v České republice. A navíc v této realitě již žije několik tisíc lidí, kteří si dopřávají závozu potravin až do lednice.

Jak to začalo

Myšlenka nakupovat potraviny (a nejenom ty) přes Internet se zrodila v Americe jako reakce na popularitu prodeje knížek a hudby. Vznikla tak řada internetových obchodů (nejznámější byly zřejmě WebVan.com a Peapod.com), které se svezly na internetové horečce, díky níž získaly stovky milionů dolarů od investorů.

Prodej potravin přes Internet je nesmírně náročný na logistiku, společnosti tak musely investovat obrovské prostředky do skladů, automobilů, techniky apod. Stavěly předimenzovaná distribuční centra, která byla schopna expedovat až 5000 objednávek denně. Nakonec ale očekávání nebyla naplněna a řada firem zkrachovala a zanechala za sebou jenom dluhy.

Nicméně bankroty distribučních společností nemění nic na atraktivitě nakupování potravin přes Internet pro spotřebitele. A věřte, nevěřte, nakoupit z pohodlí vašeho domova přes síť sítí již není jenom utopická myšlenka ani v Čechách. Na českém trhu se objevila řada obchodů budovaná na koleni a fungujících na poloprofesionální úrovni.

Nákup potravin v Česku

Revoluci způsobila až společnost Euroservis CZ se svým obchodem Multimarket.cz, který na Internet přinesl kompletní sortiment potravin, nápojů a drogérie. Konkurovat mu může služba Dodomu.cz, která funguje pouze jako rozvážková služba (řeknete si, co a odkud chcete, a za nějaký čas to obdržíte).

Čeští spotřebitelé si pomalu začínají uvědomovat, jaké výhody jim nakupování potravin přes Internet přináší. Hlavní je zejména možnost nakupovat z pohodlí domova nebo kanceláře. Vyhnete se tak stresu, který je tradičně spjat s obřími supermarkety. Všechno zboží je navíc přehledně členěno do kategorií, takže nehrozí, že se ztratíte mezi regály. V elektronických obchodech můžete využít i inteligentní fulltextové vyhledávání. Napíšete tedy do hledání např. „špagety“ a systém vám nalezne všechny typy špaget, které jsou v prodeji. Jako bonbónek na vrch vám přinese i možnosti rozmanitých druhů omáček.

Např. u Multimarketu bude zboží doručeno do 199 minut od objednávky, pokud si neurčíte jiný čas dovážky. Zboží bude doneseno až přímo do bytu uniformovanými roznašeči, kteří využívají vozy s hygienickým atestem (rozhodně k vám tak nepřijde upocený kurýr).

Další výhodou nakupování přes Internet je stránka finanční. Je přirozené, že se vám nevyplatí dělat malé nákupy přes Internet, a to z důvodu nákladů provozovatele na rozvoz. Pokud ale má váš nákup cenu vyšší než 700 Kč, tak si Multimarket neúčtuje žádné poplatky za rozvoz. Ceny elektronických obchodů jsou navíc srovnatelné s jinými supermarkety.

Když ale nakupujete v klasické „kamenné“ prodejně, je třeba počítat s náklady na cestu, které si člověk mnohdy neuvědomuje. Nejsou to jenom náklady na benzín, ale např. i opotřebení automobilu, a co je nejdůležitější, čas jsou peníze. Samozřejmě existují i další skryté náklady, kterých si již vůbec nevšimnete.

Pavel Kocourek, ředitel společnosti Euroservis CZ, která Multimarket.cz provozuje, k tomu říká: Nakupováním přes internet se vyvarujete impulsivních nákupů. Je dokázáno, že až 30 % položek z vašeho nákupu ve velkém obchodním centru jste nechtěli ani koupit. Prostě jste podlehli impulsivitě.

Je veřejným tajemstvím, že obří řetězce supermarketů investují nemalé prostředky do psychologických výzkumů, aby zjistily co nejvíce informací o spotřebiteli. Podle toho jsou pak stavěny např. regály, určité místa jsou vyhrazena pro určité typy zboží apod.

Multimarket svou vlastní donáškovou službou řeší déle trvající problém českého Internetu, kterým jsou platby. U Multimarketu můžete zaplatit na místě v hotovosti, ale i platební kartou. Nechybí ani klasické internetové platební nástroje, jako je eBanka. Výhodou je samozřejmě okamžitá možnost reklamace – zboží si překontrolujete, když ho přebíráte.

dan_z_prijmu

Kolik lidí už vůbec dnes nakupuje potraviny přes internet?

Podle slov Pavla Kocourka Multimarket využilo již několik tisíc spotřebitelů, denně je expedováno několik desítek objednávek. Bylo by jich určitě daleko více, kdyby byl nabízen rozvoz i mimo Prahu a Středočeský kraj. Pokud bydlíte mimo tyto spádové oblasti, máte stále možnost ale využít zásilkovou službu České Pošty. Multimarket se ale netají tím, že brzy chce oblasti závozu rozšířit i do dalších oblastí republiky.

Nákup potravin na Internetu již není jenom doménou počítačových nadšenců. Z nakupování na Internetu se stal trend a je pravděpodobné, že stále bude přibývat dalších nakupujících a i dalších obchodů. Je jasné, že Internet nikdy nevymítí klasické supermarkety. Je ale pravděpodobné, že ukořistí významný část tržního koláče. Zatím tomu vše nasvědčuje.

Nakupujete potraviny přes Internet?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).