Hlavní navigace

Z domova nebo ve frontě? Tipy, jak podat daňové přiznání pohodlně

9. 3. 2010
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Podat daňové přiznání vás nemusí stát hodiny času strávené ve frontě na finančním úřadu. Existují i finty, jak splnit povinnost pohodlně z vlastního gauče.

Jednou z příjemných stránek doby, která nenutí lidi dělat žádný pohyb navíc, je také možnost odevzdat daňové přiznání ze svého domu. Pro ty, kteří mají radši klasiku jsou tu stále staré dobré osvědčené způsoby. Jakými způsoby tedy můžete podat daňové přiznání? Čtěte také: Jak na daňové přiznání (NÁVOD)

Novinkou je datová schránka

Nejčerstvější možností, jak podat daňové přiznání, je přes datovou schránku. Chcete-li mít naprostou jistotu, že finanční úřad daňové přiznání přijme bez potíží, využijte pouze interaktivní daňová přiznání nebo oficiální formulář EPO ministerstva financí, který rovněž datové schránky podporuje. Jen tak máte garantovaný bezchybný proces podání daňového přiznání, píšeme v článku o datových schránkách.

V případě, že chcete daňové přiznání zaslat v jiné formě, například v excelu nebo formátu PDF, můžete. Předpis Ministerstva financí ČR ale stanovil, že přiznání lze přes datovou schránku podat pouze formou datové zprávy. A toto garantuje pouze naše interaktivní daňové přiznání nebo využití EPO. V opačném případě raději zavolejte svému správci daně, zda formulář jiného typu zaslaný přes datovou schránku skutečně přijme. S pří­lohami k daňovému přiznání si takto hlavu lámat nemusíte, protože ty můžete ve všech podporovaných formátech.  Kam dál: Nová a lepší interaktivní daňová přiznání + daňová poradna

I z vlastní zkušenosti možná víte, že požadavky jednoho finančního úřadu mohou být odlišné od podmínek jiného. Snadno tak narazíte na případ, že co přijmou na jednom úřadě, vám na jiném uznat nemusí. Čtěte také: Jak na přehled pro ČSSZ (NÁVOD)

Pohodlně, ale jen s elektronických podpisem

Další variantou, jak podat daňové přiznání a nevystrčit přitom nos z domu, je přes aplikaci EPO1 nebo EPO 2 na stránkách Ministerstva financí ČR (MFČR). Nevýhodou je, že pokud byste chtěli podat přiznání bez další cesty na úřad, musíte mít zřízen elektronický podpis. Použít je ale možné pouze kvalifikovaný certifikát podle zákona č. 227/2000 Sb. o elektronickém podpisu.

Tento elektronický podpis vydávají akreditovaní poskytovatelé certifikačních služeb:

Při zřizování podpisu výslovně požádejte, aby zaručený elektronický podpis obsahoval Identifikátor MPSV (IK MPSV), což je unikátní řetězec znaků, který vás a tedy i vaše elektronicky podané daňové přiznání jednoznačně identifikuje.

Chcete-li vyplňovat formuláře podání nebo stahovat offline verzi aplikace EPO1, můžete tak učinit jedině s prohlížečem Internet Explorer (IE). Aplikaci EPO2 můžete vyplnit v prohlížeči IE 6 Service Pack 1 a vyšší, Mozilla 1.6 a vyšší, Firefox 0.8 a vyšší a Netscape 7 a vyšší. Čtěte také: Jak na přehled pro zdravotní pojišťovnu (NÁVOD)

Načítat soubory s podáním do aplikace EPO, aplikační kontrolu podání, podepsání elektronickým podpisem a odeslání správci daně už je možné kromě prohlížeče IE i v alternativních prohlížečích, které jsou výše uvedeny u aplikace EPO2.

Před samotným vyplňováním elektronického daňového přiznání je nutné provést kontrolu správné konfigurace vašeho PC. Postup podrobně popisuje web České daňové správy a na případné otázky můžete hledat odpovědi také v sekci ePodpora.

Pak už můžete navštívit sekci Elektronická přiznání pro daňovou správu. Z výběru rozklikněte příslušný formulář, kam můžete posléze nahrát údaje z uložených souborů ve vašem PC, pokud jste například opustili částečně vyplněný formulář.

Při stahování a spouštění základních knihoven vám může na obrazovku vyskočit kontrolní hlášení „Security Alertu“, které potvrďte volbou „yes“.

epo1 - kontrolní hláška

Ve formuláři se pohybujete tlačítky umístěnými v pravé liště nahoře. Zde také najdete možnost, jak zkontrolovat správnost každé stránky formuláře. Pokud dokument potřebujete opustit, můžete tak učinit pomocí stejnojmenného tlačítka. Předtím si ale rozpracovaná data nezapomeňte uložit. Po opuštění formuláře máte 30 minut na to, abyste se do něj opět vrátili. Po půl hodině, zavření okna prohlížeče nebo odhlášením z daňového portálu se písemnost smaže. Čtěte také: Máte nízký příjem? Musíte doplatit zákonné minimum zdravotního pojištění

Ve formuláři si můžete pomáhat nápovědou nazvanou „pokyny k vyplnění“ a v určitých částech také našeptávačem, který po zadání prvních písmen nabídne výpis možností, které můžete v poli zadat.

K přiznání nezapomeňte připojit všechny přílohy a nakonec celý formulář zkontrolovat v protokolu chyb, který zjistí také tzv. kritické chyby, bez jejichž odstranění nelze formulář na finanční úřad odeslat. Dokument si můžete před odesláním také vytisknout.

epo2 - dotaz

Nakonec si vyberete, zda daňové přiznání uložíte k odeslání do datové schránky nebo elektronicky odešlete. V druhém případě nezapomeňte připojit elektronický podpis. Pokud podepisujete dokument podpisem z datového úložiště, zaškrtněte variantu“Podepsat pomocí ZAREP z úložiště“. Vybrat můžete také „Podepsat pomocí ZAREP ze souboru“. Pak musíte rozkliknout tlačítko „Jiný certifikát“, kliknout na „Procházet“ a vybrat ve svém PC příslušný soubor s podpisem. Pokud máte podpis chráněný heslem, vyplňte ho a potvrďte tlačítkem „OK“.

epo4 - heslo

Zdroj: MFČR

V okně „Parametry podání“ vyplníte svůj e-mail, budete na tuto adresu dostávat informace o stavu podání. Před konečným odesláním můžete písemnost provést také test podání, který dokument ještě neuloží do databáze, ale zobrazí všechny chyby. Celý proces ukončíte tlačítkem „Dokončit“ a potvrzením informačního okna.

Jak budete letos podávat/zasílat daňové formuláře?

Posledním krokem je stažení elektronického potvrzení podání jako důkaz, že jste formulář skutečně odevzdali. Po vyplnění můžete pomocí čísla podání a hesla zkontrolovat stav zpracování dokumentu.  Tyto údaje jsou zobrazeny ve druhém odstavci zobrazeného informačního okna po úspěšném odeslání dokumentu. Čtěte také: Zvýšení daní oživí zájem o daňové ráje

Pokud nejste majiteli akceptovaného elektronického podpisu, musíte kromě odeslaného dokumentu podat přiznání ještě v písemné podobě a doručit podepsaný E-tiskopis do pěti dnů správci daně. Aplikace také dovoluje dokument vytisknout v souboru PDF, který je třeba podepsat a doručit na finanční úřad.

Kromě vylepšené verze interaktivních formulářů daňového přiznání obsahující i formuláře pro sociální správu a vybrané zdravotní pojišťovny vám nyní finanční server Měšec.cz nabízí i daňovou poradnu.

Na kontaktních místech i s kontrolou

I letos budou vyjíždět  pracovníci české daňové správy do vybraných obcí, kde na kontaktních místech pomohou občanům s vyplňováním daňových přiznání, která pak rovnou vyberou. Výjezdy se konají především do obcí s pověřeným obecním úřadem, jejichž starostové o službu projeví zájem a poskytnou vhodný prostor. Seznam obcí včetně termínu konání výjezdů, je možné nalézt na webu české daňové správy a vývěskách finančních úřadů.

Pokud vaše obec na těchto výjezdech s finančním úřadem nespolupracuje, nemáte datovou schránku ani nemáte elektronický podpis, zbývají vám pro odevzdání daňového přiznání klasické varianty. Čtěte také: Získejte maximální mateřskou. Návod, jak dostat přes 23 tisíc měsíčně

Poštou, na podatelně nebo ve frontě

Další možností je odevzdat daňové přiznání poštou. Před odesláním ho nezapomeňte podepsat, abyste si nevysloužili zbytečnou cestu na finanční úřad. Ve vlastním zájmu pošlete formulář doporučeně. Podací lístek případně poslouží jako důkaz, že jste přiznání zasílali a včas. Nejpozději můžete přiznání zaslat s datem posledního března, rozhodující je pro finanční úřad razítko podání. Na poště můžete daň rovnou také zaplatit prostřednictvím speciální daňové složenky.

dan_z_prijmu

Poslední možností, která se vám k podání přiznání nabízí, je dojít osobně na finanční úřad. Můžete formulář odevzdat buď na podatelně nebo si ho nechat zkontrolovat přímo u pracovníka úřadu. Počítejte ale s tím, že nyní už se na úřadě pravděpodobně budou hromadit první skupiny vám podobných poplatníků se stejným záměrem.

Dobrou zprávou je, že daňová správa oznámila, že od 22. do 26. března bude možné využít rozšířených úředních hodin na podatelnách finančních úřadů, které budou otevřené do 18 hodin. Finanční úřady v sídlech okresů budou mít navíc otevřeno také v sobotu 27. března od 8 do 12 hodin. Ve dnech od 29. do 31. března budou podatelny na všech finančních úřadech otevřeny do 18 hodin.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).