Hlavní navigace

Okénko do německého bankovnictví

14. 9. 2005
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Německé bankovnictví patří mezi nejrozvinutější na světě. Jak vysoké poplatky a za co musí německý klient platit? Odpovědět si můžeme na příkladu jedné německé banky, která byla nedávno vyhlášena jako nejlepší v oblasti poradenství. Za co všechno nemusí její klienti platit?

V Německu proběhla nedávno soutěž o nejlepší banku v oblasti poradenských služeb. Jednalo se přitom o poradenství, které banky poskytují prostřednictvím softwarových programů. Odborníci univerzity v Erlagenu-Norimberku během ní osobně testovali poradenský systém německých bank a na základě bodového ohodnocení plnění jednotlivých požadavků na celý proces zvolili vítěze. Přitom hodnotili bankovní softwary sedmi největších německých bank.

Počet klientů v milionech

Zdroj: Focus

Nejdůležitějším kritériem byla kvalita poradenství. Nejlépe vyšla z testu Deutsche Bank. V souvislosti s diskusí o postavení klienta v bankovnictví, která probíhá v současné době v České republice, by bylo zajímavé podívat se – spíše než na poradenský systém vítězné Deutsche Bank – na její poplatkovou politiku a produktovou nabídku.

Bankovní produkty Deutsche Bank

Produktová nabídka Deutsche Bank (dále jen DB) je založena na snaze vyhovět odlišným požadavkům klientů. Vychází tedy z životního cyklu každého jedince a podle toho jsou uzpůsobeny i její produkty, které mají stejně jako v případě českých bank balíčkový charakter, neboli za měsíční poplatek získáváte sadu přednastavených služeb. Některé zdarma, jiné za poplatek. A stejně jako v českých bankách je i v DB možné balíčky modifikovat a přikupovat fakultativně poskytované služby.

Srovnejte si sami výši poplatků u jednotlivých českých bank!

V nabídce tak nalezneme jako startovní konto Konto pro mládež. Umožňuje provádět standardní bankovní operace, jeho držitel s ním získává platební kartu, přístup k online bankovnictví, telefonnímu bankovnictví a neplatí přitom žádné poplatky. Podmínkou je věk do 18 let. Starší klienti, maximálně do 30 let, jsou zpoplatněni za každý převod uskutečněný na pobočce banky nebo prostřednictvím telefonního bankovnictví 1,5 eurem.

Ve chvíli, kdy překročíte věkovou hranici 30 let, stáváte se uživatelem konta db AktivKonto. Můžete si zvolit i z dalších variant z nabídky DB, mezi něž patří db PlusKonto a db BestKonto. U všech kont platí zvýhodnění nových klientů po dobu jednoho měsíce tím, že bance nemusí platit žádné poplatky. V následujících měsících se již účtují poplatky za služby banky dle platného sazebníku:

Výňatek ze sazebníku Deutsche Bank(ceny v eurech)
Služba Konto pro mladé AktivKonto PlusKonto BesteKonto
Základní poplatek zdarma 4,49 7,99 9,99
Zvýhodněný poplatek pro rodinné příslušníky a profesně začínající *)  – 2,24 3,99 4,99
Základní služby obsažené v balíčku
Vedení účtu ano ano ano ano
Deutsche Bank Card ano ano ano Gold
Druhá Deutsche Bank Card ano 5,11 (ročně) ano Gold
Vklady a výběry v hotovosti v bance ano ano ano ano
Výběry hotovosti na bankomatech DB doma a v zahraničí ano ano ano ano
Výpisy z účtu u bankovního terminálu ano ano ano ano
Příkazy k úhradě ano ano ano ano
Příchozí platby z domova a ze zahraničí (EU) ano ano ano ano
Šeková knížka ano ano ano ano
Zřízení a zrušení trvalých příkazů online či bankovním terminálem ano ano ano ano
Převody provedené formulářem na pobočce ano 1,5 0,75 ano
Převody provedené přímým bankovnictvím a bankovním terminálem (celá EU) ano ano ano ano
Služby pro váš komfort
Měsíční výpis z účtu (hradí se pouze poštovné) ano ano ano ano
Přímé bankovnictví ano ano ano ano
Měsíční poplatek za MasterCard Gold nebo Visa Gold 5,54 5,54 5,54 0

*) Pokud stávající klient banky přivede svého rodinného příslušníka k DB, získá jeden z nich vedení svého účtu se slevou 50 procent. To stejné platí pro ty, kteří začínají pracovat a jsou mladší 31 let.
Zdroj: Deutsche Bank

Při pohledu na sazebník je zajímavých hned několik skutečností. Jednou z nich je to, že DB neúčtuje svým klientům téměř žádné poplatky za služby spojené se zahraničním platebním stykem (bezhotovostní převody v rámci EU se zadáním všech náležitostí do příkazu), výběry kartou v zahraničí u terminálů DB apod. To v případě českých bank ve většině neplatí. Například má osobní zkušenost z poslední doby s bezhotovostním převodem 350 eur z ČR do Německa byla taková, že jsem po zadání příkazu k převedení peněz online zaplatil své bance 1050 korun, tedy téměř 10 % z převáděné částky…

Nicméně i DB nemusí být tak sympatická. Pokud například při svých cestách mimo Německo využijete bankomat, jiné banky než je DB a jí spřízněné Commerzbank, Postbank a HypoVereinsbank, naúčtuje vám poplatek ve výši 1 % částky a nejméně pak 4,25 eur.

dan_z_prijmu

Je libo vysavač?

V současné době nabízí DB zajímavý program, který jí má pomoci získat nové klienty. Jde o to, že každý stávající klient, který doporučí DB někomu ze svých blízkých, a ten se pak stane novým klientem banky, získá jeden za zajímavých dárků (od vysavače, CD přehrávače až po telefon). V případě, že půjde ne o jednoho, ale o dva klienty, si můžete přijít na ještě hodnotnější dary, jako např. digitální fotoaparát nebo MP3 přehrávač.

Při pohledu na sazebník Deutsche Bank je zřejmé, že se němečtí klienti mají podstatně lépe než klienti čeští, a to i s ohledem na své příjmy, které jsou při zohlednění cenových hladin téměř dvojnásobně vyšší než naše. Běžné úspory úročí DB v současné době pěti desetinami procenta ročně, což nenasvědčuje tomu, že by nižší poplatky financovala z výnosů z úroků. Banka je tak pravděpodobně financuje převážně z výnosů z ostatních služeb, které poskytuje. Jde zejména o úvěry, které jsou podstatně rozšířenější než u nás, a dále pak o investiční produkty, které nabízí svým klientům. Banka navíc hospodaří v porovnání s českými bankami s o třetinu nižším ziskem v poměru k vlastnímu kapitálu banky.

Máte již zkušenost s bankovnictvím v jiné zemi?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).