Hlavní navigace

Na účtu chybí peníze. Jak dlouho počká banka s platbou?

30. 11. 2015
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Shutterstock
Na bankovním účtu chybí potřebná částka a přitom máte zadanou platbu. Zatímco některé banky na peníze počkají a platbu poté provedou, jiné problém přehodí na vás a ještě za to zaplatíte.

Zadali jste příkaz k úhradě, ale na účtu nemáte dostatek peněžních prostředků, aby platba prošla. Co teď? Počká platba, než vložíte peníze na účet? Někde ano. A pokud nakonec peníze nepřijdou a příkaz bude muset být zrušen, v některých bankách dokonce zaplatíte za to, že provedli ono zrušení.

Zjistili jsme, jaké jsou doby čekání u jednorázových příkazů, trvalých příkazů a příkazů k inkasu.

Jednorázový příkaz k úhradě

V některé bance počká platba na vaše peníze i 30 dní. V jiné naopak nečeká vůbec, a pokud v době provedení platebního příkazu nemáte na účtě dostatečný obnos, transakce se zruší. V tabulce uvádíme přehled jednotlivých bank a záložen včetně doby, jakou jednorázový příkaz k úhradě vyčkává, zda na účet dorazí dostatečný objem peněz:

Banka/Záložna Doba čekání
Air Bank 5 pracovních dní
AKCENTA platba nečeká
Citibank Europe platba nečeká
Cetelem platba nečeká
Česká spořitelna 3 pracovní dny
Československá obchodní banka 2 pracovní dny
Equa bank do konce pracovního dne
ERB Bank 5 pracovních dní
Expobank 5 pracovních dní
Fio banka platba nečeká
GE Money Bank 30 dní
J&T Banka 1 den
Komerční banka 1 den
mBank platba nečeká
Moravský Peněžní Ústav platba nečeká
Oberbank 10 pracovních dní
Peněžní dům 30 dní
Poštová banka 5 dní
Raiffeisenbank 2–30 pracovních dnů
Raiffeisenbank im Stiftland do konce pracovního dne
Sberbank až 5 dní
UniCredit Bank platba nečeká
Záložna Creditas 7 dní
Zuno Bank platba nečeká

České spořitelně čeká platba v závislosti na tom, z jakého účtu ji odesíláte. U příkazů zadaných z osobního nebo sporožirového účtu probíhá opakování po 3 pracovní dny po dni splatnosti. Ale u příkazů zadaných z běžného účtu probíhá několik opakování a pokusů o provedení pouze v den splatnosti.

Komerční banka má časová omezení rozdělená podle toho, jakým způsobem platbu zadáváte:

  • U příkazu zadaného on-line se v rámci dne opakuje dotaz na zůstatek. Poslední dotaz proběhne ve 20:20, a pokud na účtě není dostatek financí, příkaz se odmítne.
  • Pokud zadáte příkaz k úhradě ke zpracování v průběžném režimu, provede se dotaz na zůstatek v on-line režimu, a není-li na účtu dost peněz, je příkaz předán do nočního zpracování dne splatnosti. Standardně je ještě opakován následující pracovní den také v nočním zpracování.
  • Zadáte-li příkaz ke zpracování v dávkovém režimu, je v den splatnosti příkaz zpracován v nočním zpracování a může se standardně zopakovat ještě následující pracovní den, také v nočním zpracování.
  • Vhodíte-li příkaz do sběrného boxu, je zpracovaný v Centru plateb následující den po vhození. Pokud není v den splatnosti dostatek prostředků, je dotaz opakován v průběhu dne, po posledním dotazu v 17 hod. je předán do nočního zpracování a může se zopakovat standardně ještě následující pracovní den, také v nočním zpracování.
  • A zajdete-li s příkazem na pobočku, je příkaz v případě nedostatku peněz okamžitě zamítnut.

Sberbank také rozlišuje, jakým způsobem jste platbu realizovali. U papírových příkazů čeká platba 5 dní včetně dne splatnosti. Ale u elektronicky zadaných příkazů k úhradě je to pouze do 12:00 následujícího dne.

Raiffeisenbank im Stiftland platba čeká pouze v rámci pracovního dne. Po celý den zkouší příkaz provést, a pokud na konci dne není na účtu dostatek peněz, příkaz se odmítne.

Trvalý příkaz k úhradě

Při zadání jednorázových příkazů k úhradě většinou vidíme, zda máme aktuálně na kontě dostatek peněz. U trvalých příkazů ale takový přehled mít nemusíme, jelikož jsou nastaveny na automatické strhávání s určeným dnem splatnosti. Zde se můžete podívat, jak se liší doby čekání u jednotlivých bank a záložen:

Banka/Záložna Doba čekání
Air Bank 5 pracovních dní
AKCENTA platba nečeká
Citibank Europe 1 den
Cetelem platba nečeká
Česká spořitelna 3 pracovní dny
Československá obchodní banka 2 pracovní dny
Equa bank platba nečeká
ERB Bank 5 pracovních dní
Expobank 5 pracovních dní
Fio banka do 16:55 hod
GE Money Bank 30 dní
J&T Banka 1 den
Komerční banka platba nečeká
mBank 3 pokusy dle nastavené volby
Moravský Peněžní Ústav platba nečeká
Oberbank 10 pracovních dní
Peněžní dům 30 dní
Poštová banka 5 dní
Raiffeisenbank 2–30 dnů (podle vašeho nastavení)
Raiffeisenbank im Stiftland 5 pracovních dní
Sberbank 1–5 dní
UniCredit Bank platba nečeká
Záložna Creditas 1 týden
Zuno Bank 5 dní

Česka spořitelna má nastavená stejná pravidla pro jednorázový i trvalý příkaz k úhradě. Platba čeká v závislosti na tom, z jakého účtu ji odesíláte. U příkazů zadaných z osobního nebo sporožirového účtu probíhá opakování po 3 pracovní dny po dni splatnosti. Ale u příkazů zadaných z běžného účtu probíhá několik opakování a pokusů o provedení pouze v den splatnosti.

Ve Fio bance mají přesně nastavené časy, ve kterých zkouší platbu provést. Ve 3:55, v 9:00 a v 16:55. Pokud ani při posledním pokusu není platba úspěšně provedena, banka příkaz zamítne a zruší.

mBank je možné si individuálně nastavit možnost opakování trvalého příkazu až na 3 pokusy. Banka poté zkouší provést trvalý příkaz ve vámi navolené dny a časy. Není-li na účtu dostatek peněz ani po třetím pokusu, příkaz se zamítne.

Zuno Bank opakují příkaz k úhradě po dobu následujících 5 dní. Pokud se ale jedná o mezibankovní platby, počítají se do těchto dní jen účetní dny. Víkendy a svátky se nepočítají.

Příkaz k inkasu

Svá časová omezení mají i příkazy k inkasu. Níže si můžete prohlédnout, jak se v jednotlivých bankách a záložnách liší:

Banka/Záložna Doba čekání
Air Bank 5 pracovních dní
AKCENTA platba nečeká
Citibank Europe 1 den
Česká spořitelna až 3 pracovní dny
Československá obchodní banka 2 pracovní dny
Equa bank platba nečeká
ERB Bank 5 pracovních dní
Expobank 5 pracovních dní
Fio banka platba nečeká
GE Money Bank 5 pracovních dní
J&T Banka 1 den
Komerční banka 1 den
mBank 2–10 dní
Moravský Peněžní Ústav platba nečeká
Oberbank 5 pracovních dní
Peněžní dům 4 dny
Poštová banka 5 dní
Raiffeisenbank 5 pracovních dní
Raiffeisenbank im Stiftland 3 pracovní dny
Sberbank 5 dní
UniCredit Bank platba nečeká
Záložna Creditas platba nečeká
Zuno Bank 5 pracovních dní

Česká spořitelna má i zde pravidla nastavena stejně jako v předchozích dvou případech. Výjimku tvoří tzv. platba SIPO. Ta má nastaveno pouze jedno opakování, a to v období 20. do 22. dne v měsíci, s ohledem na pracovní dny. Inkasní platby, kdy účtem příkazce je sběrný účet vedený ČS, nemají opakované zúčtování.

Citibank zkouší příkaz k inkasu provést 4× za den. Pokud se to nepovede, zkouší to i následující den, a to rovněž 4×, než příkaz zamítne.

ZUNO Bank opakuje v případě inkasa platbu pět pracovních dní, počítají se jen účetní dny bez víkendů a svátků. V případě SIPO inkasa platbu opakují jen jednou.

Za oznámení o zrušení i 100 Kč

Drtivá většina bank si za čekání na provedení platby či zrušení příkazu k úhradě žádné poplatky neúčtuje. U některých si dokonce můžete nastavit i upozornění, takže vám přijde informace o neprovedené platbě. V následující tabulce ale uvádíme banky, které si za zrušení příkazu poplatky účtují:

Banka/Záložna Poplatek
Expobank 60 Kč / 90 Kč
Komerční banka max. 20 Kč
Oberbank 100 Kč
Poštová banka 10 Kč za každý den čekání

Expobank za čekání takového příkazu poplatky neplatíte. V případě odmítnutí nebo zrušení platby kvůli nedostatku financí na účtu jste ale informování o této skutečnosti, a za to už zaplatíte. Za oznámení emailem vám naúčtují 60 Kč, za oznámení poštou 90 Kč.

V Komerční bance vám poplatek za zrušení příkazu k úhradě naúčtují jen v situaci, že máte nastavené písemné vyrozumění. V takovém případě zaplatíte 20 Kč.

dan_z_prijmu

Oberbank zaplatíte 100 Kč za vyrozumění o zrušení platby z důvodu nedostatku krytí vždy, když k němu dojde.

Mít dostatečný obnos na účtě se ne vždy podaří. Výplata se může zdržet nebo můžete omylem vybrat o pár stovek víc, než jste mohli, aby platba prošla. Určitě se ale hodí vědět, zda platba počká, než peníze na účet přijdou, nebo zda pak musíte příkaz zadat znovu. A to obzvlášť v případě, kdy by se vám čekání či zrušení platby mělo prodražit o administrační poplatky, které vám banky naúčtují.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).