Zadali jste příkaz k úhradě, ale na účtu nemáte dostatek peněžních prostředků, aby platba prošla. Co teď? Počká platba, než vložíte peníze na účet? Někde ano. A pokud nakonec peníze nepřijdou a příkaz bude muset být zrušen, v některých bankách dokonce zaplatíte za to, že provedli ono zrušení.
Zjistili jsme, jaké jsou doby čekání u jednorázových příkazů, trvalých příkazů a příkazů k inkasu.
Jednorázový příkaz k úhradě
V některé bance počká platba na vaše peníze i 30 dní. V jiné naopak nečeká vůbec, a pokud v době provedení platebního příkazu nemáte na účtě dostatečný obnos, transakce se zruší. V tabulce uvádíme přehled jednotlivých bank a záložen včetně doby, jakou jednorázový příkaz k úhradě vyčkává, zda na účet dorazí dostatečný objem peněz:
Banka/Záložna | Doba čekání |
---|---|
Air Bank | 5 pracovních dní |
AKCENTA | platba nečeká |
Citibank Europe | platba nečeká |
Cetelem | platba nečeká |
Česká spořitelna | 3 pracovní dny |
Československá obchodní banka | 2 pracovní dny |
Equa bank | do konce pracovního dne |
ERB Bank | 5 pracovních dní |
Expobank | 5 pracovních dní |
Fio banka | platba nečeká |
GE Money Bank | 30 dní |
J&T Banka | 1 den |
Komerční banka | 1 den |
mBank | platba nečeká |
Moravský Peněžní Ústav | platba nečeká |
Oberbank | 10 pracovních dní |
Peněžní dům | 30 dní |
Poštová banka | 5 dní |
Raiffeisenbank | 2–30 pracovních dnů |
Raiffeisenbank im Stiftland | do konce pracovního dne |
Sberbank | až 5 dní |
UniCredit Bank | platba nečeká |
Záložna Creditas | 7 dní |
Zuno Bank | platba nečeká |
V České spořitelně čeká platba v závislosti na tom, z jakého účtu ji odesíláte. U příkazů zadaných z osobního nebo sporožirového účtu probíhá opakování po 3 pracovní dny po dni splatnosti. Ale u příkazů zadaných z běžného účtu probíhá několik opakování a pokusů o provedení pouze v den splatnosti.
Komerční banka má časová omezení rozdělená podle toho, jakým způsobem platbu zadáváte:
- U příkazu zadaného on-line se v rámci dne opakuje dotaz na zůstatek. Poslední dotaz proběhne ve 20:20, a pokud na účtě není dostatek financí, příkaz se odmítne.
- Pokud zadáte příkaz k úhradě ke zpracování v průběžném režimu, provede se dotaz na zůstatek v on-line režimu, a není-li na účtu dost peněz, je příkaz předán do nočního zpracování dne splatnosti. Standardně je ještě opakován následující pracovní den také v nočním zpracování.
- Zadáte-li příkaz ke zpracování v dávkovém režimu, je v den splatnosti příkaz zpracován v nočním zpracování a může se standardně zopakovat ještě následující pracovní den, také v nočním zpracování.
- Vhodíte-li příkaz do sběrného boxu, je zpracovaný v Centru plateb následující den po vhození. Pokud není v den splatnosti dostatek prostředků, je dotaz opakován v průběhu dne, po posledním dotazu v 17 hod. je předán do nočního zpracování a může se zopakovat standardně ještě následující pracovní den, také v nočním zpracování.
- A zajdete-li s příkazem na pobočku, je příkaz v případě nedostatku peněz okamžitě zamítnut.
Sberbank také rozlišuje, jakým způsobem jste platbu realizovali. U papírových příkazů čeká platba 5 dní včetně dne splatnosti. Ale u elektronicky zadaných příkazů k úhradě je to pouze do 12:00 následujícího dne.
V Raiffeisenbank im Stiftland platba čeká pouze v rámci pracovního dne. Po celý den zkouší příkaz provést, a pokud na konci dne není na účtu dostatek peněz, příkaz se odmítne.
Trvalý příkaz k úhradě
Při zadání jednorázových příkazů k úhradě většinou vidíme, zda máme aktuálně na kontě dostatek peněz. U trvalých příkazů ale takový přehled mít nemusíme, jelikož jsou nastaveny na automatické strhávání s určeným dnem splatnosti. Zde se můžete podívat, jak se liší doby čekání u jednotlivých bank a záložen:
Banka/Záložna | Doba čekání |
---|---|
Air Bank | 5 pracovních dní |
AKCENTA | platba nečeká |
Citibank Europe | 1 den |
Cetelem | platba nečeká |
Česká spořitelna | 3 pracovní dny |
Československá obchodní banka | 2 pracovní dny |
Equa bank | platba nečeká |
ERB Bank | 5 pracovních dní |
Expobank | 5 pracovních dní |
Fio banka | do 16:55 hod |
GE Money Bank | 30 dní |
J&T Banka | 1 den |
Komerční banka | platba nečeká |
mBank | 3 pokusy dle nastavené volby |
Moravský Peněžní Ústav | platba nečeká |
Oberbank | 10 pracovních dní |
Peněžní dům | 30 dní |
Poštová banka | 5 dní |
Raiffeisenbank | 2–30 dnů (podle vašeho nastavení) |
Raiffeisenbank im Stiftland | 5 pracovních dní |
Sberbank | 1–5 dní |
UniCredit Bank | platba nečeká |
Záložna Creditas | 1 týden |
Zuno Bank | 5 dní |
Česka spořitelna má nastavená stejná pravidla pro jednorázový i trvalý příkaz k úhradě. Platba čeká v závislosti na tom, z jakého účtu ji odesíláte. U příkazů zadaných z osobního nebo sporožirového účtu probíhá opakování po 3 pracovní dny po dni splatnosti. Ale u příkazů zadaných z běžného účtu probíhá několik opakování a pokusů o provedení pouze v den splatnosti.
Ve Fio bance mají přesně nastavené časy, ve kterých zkouší platbu provést. Ve 3:55, v 9:00 a v 16:55. Pokud ani při posledním pokusu není platba úspěšně provedena, banka příkaz zamítne a zruší.
U mBank je možné si individuálně nastavit možnost opakování trvalého příkazu až na 3 pokusy. Banka poté zkouší provést trvalý příkaz ve vámi navolené dny a časy. Není-li na účtu dostatek peněz ani po třetím pokusu, příkaz se zamítne.
V Zuno Bank opakují příkaz k úhradě po dobu následujících 5 dní. Pokud se ale jedná o mezibankovní platby, počítají se do těchto dní jen účetní dny. Víkendy a svátky se nepočítají.
Příkaz k inkasu
Svá časová omezení mají i příkazy k inkasu. Níže si můžete prohlédnout, jak se v jednotlivých bankách a záložnách liší:
Banka/Záložna | Doba čekání |
---|---|
Air Bank | 5 pracovních dní |
AKCENTA | platba nečeká |
Citibank Europe | 1 den |
Česká spořitelna | až 3 pracovní dny |
Československá obchodní banka | 2 pracovní dny |
Equa bank | platba nečeká |
ERB Bank | 5 pracovních dní |
Expobank | 5 pracovních dní |
Fio banka | platba nečeká |
GE Money Bank | 5 pracovních dní |
J&T Banka | 1 den |
Komerční banka | 1 den |
mBank | 2–10 dní |
Moravský Peněžní Ústav | platba nečeká |
Oberbank | 5 pracovních dní |
Peněžní dům | 4 dny |
Poštová banka | 5 dní |
Raiffeisenbank | 5 pracovních dní |
Raiffeisenbank im Stiftland | 3 pracovní dny |
Sberbank | 5 dní |
UniCredit Bank | platba nečeká |
Záložna Creditas | platba nečeká |
Zuno Bank | 5 pracovních dní |
Česká spořitelna má i zde pravidla nastavena stejně jako v předchozích dvou případech. Výjimku tvoří tzv. platba SIPO. Ta má nastaveno pouze jedno opakování, a to v období 20. do 22. dne v měsíci, s ohledem na pracovní dny. Inkasní platby, kdy účtem příkazce je sběrný účet vedený ČS, nemají opakované zúčtování.
Citibank zkouší příkaz k inkasu provést 4× za den. Pokud se to nepovede, zkouší to i následující den, a to rovněž 4×, než příkaz zamítne.
ZUNO Bank opakuje v případě inkasa platbu pět pracovních dní, počítají se jen účetní dny bez víkendů a svátků. V případě SIPO inkasa platbu opakují jen jednou.
Za oznámení o zrušení i 100 Kč
Drtivá většina bank si za čekání na provedení platby či zrušení příkazu k úhradě žádné poplatky neúčtuje. U některých si dokonce můžete nastavit i upozornění, takže vám přijde informace o neprovedené platbě. V následující tabulce ale uvádíme banky, které si za zrušení příkazu poplatky účtují:
Banka/Záložna | Poplatek |
---|---|
Expobank | 60 Kč / 90 Kč |
Komerční banka | max. 20 Kč |
Oberbank | 100 Kč |
Poštová banka | 10 Kč za každý den čekání |
V Expobank za čekání takového příkazu poplatky neplatíte. V případě odmítnutí nebo zrušení platby kvůli nedostatku financí na účtu jste ale informování o této skutečnosti, a za to už zaplatíte. Za oznámení emailem vám naúčtují 60 Kč, za oznámení poštou 90 Kč.
V Komerční bance vám poplatek za zrušení příkazu k úhradě naúčtují jen v situaci, že máte nastavené písemné vyrozumění. V takovém případě zaplatíte 20 Kč.
U Oberbank zaplatíte 100 Kč za vyrozumění o zrušení platby z důvodu nedostatku krytí vždy, když k němu dojde.
Mít dostatečný obnos na účtě se ne vždy podaří. Výplata se může zdržet nebo můžete omylem vybrat o pár stovek víc, než jste mohli, aby platba prošla. Určitě se ale hodí vědět, zda platba počká, než peníze na účet přijdou, nebo zda pak musíte příkaz zadat znovu. A to obzvlášť v případě, kdy by se vám čekání či zrušení platby mělo prodražit o administrační poplatky, které vám banky naúčtují.