Hlavní navigace

Na novou platební kartu budete čekat týdny, se zárukou nepočítejte

7. 4. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

I platební karta je zboží, které může mít vady nebo se jednoduše pokazí. Vyměnit ji není problém, jenže karta vám právně nepatří a vše je v rukou jejího vydavatele.

Platební karta dnes tvoří nedílnou součást většiny našich peněženek. Častým používáním nebo prostou náhodou se může znehodnotit ještě před dobou její expirace například demagnetizací magnetického proužku. Pokud dokážete, že jste nefunkčnost nezpůsobili nevhodným zacházením vy, nic za výměnu platit nebudete. V některých případech si ale na novou kartu dost dlouho počkáte. Čtěte více: Reklamaci u banky podejte včas, později se s vámi nikdo bavit nebude

Karta není vaše, patří vydavateli

Pokud si myslíte, že je karta vaším majetkem, protože za ni platíte roční poplatek, jste na omylu. Ačkoli za její používání platíte poplatky, karta je po celou dobu majetkem vydavatele. Proto se na ni nevztahuje ani 2letá záruční doba jako u klasického zboží.

Platební karta jako taková nebývá považována za spotřební zboží ve smyslu občanského zákoníku. Proto se ani na ní většinou nevztahuje záruka jako na spotřební zboží, sdělil serveru Měšec.cz Jan Votočka ze Sdružení obrany spotřebitelů. Uvedl také, že výjimku by tvořily speciální karty, které si zákazník pořizuje za příplatek. Příplatek se však netýká funkcí karty, ale jejích fyzických vlastností – např. zakoupím-li kartu vykládanou diamanty a jeden mi vypadne, mohu to reklamovat jako vadu materiálu či výroby, upřesnil Votočka.

Tento případ se ale na většinu držitelů karet nevztahuje. V zásadě tak platí, že pokud karta přestane fungovat, a to nikoliv zaviněním zákazníka, jedná se chybu na straně banky a ta v takovém případě neplní řádně to, k čemu se zavázala ve smlouvě (např. o běžném účtu), upozornil Votočka s tím, že kartu by tak měla bezplatně vyměnit.

V případě, že kartu zničíte svým nešetrným nebo nevhodným zacházením, většinou vás poplatek nemine. Nejčastěji se pohybuje kolem 200 Kč, jako například v případě karty od společnosti Credium. U ČSOB zaplatíte 250 Kč, v mBank 100 Kč. Pokud jste klientem společnosti Diners Club, nezaplatíte za vlastní zavinění žádný poplatek. V případě nefunkčnosti karty (ať už zaviněné nebo nezaviněné ze strany klienta) kartu vždy bezplatně vyměníme, potvrdil serveru Miloslav Bouček ze společnosti Diners Club, která tento servis zahrnuje do ročního poplatku za kartu. Stejně tak za zavinění nezaplatíte nic ani u kreditní karty společnosti Cetelem nebo platebních karet od Volksbank. Čtěte také: Na návštěvě u Diners Club Czech

Používáte platební karty?

Čtěte na serveru Měšec.cz užitečné rady a tipy pro platební karty

Uznaná reklamace většinou znamená výměnu bez poplatku

Pokud zjistíte, že je platební karta bez vašeho přičinění nefunkční, podejte reklamaci. Reklamace by měla obsahovat vaše identifikační údaje, dříve či později samotnou kartu aby poskytovatel mohl posoudit oprávněnost reklamace, přesný popis případu a případně i podkladovou dokumentaci.

S reklamací většinou ani nebudete muset na pobočku. Například majitelé karet od Axa Bank, UniCredit Bank, mBank nebo Home Credit mohou svůj problém nahlásit na zákaznické lince. Naopak třeba s kartou od GE Money Bank, České spořitelny (kromě Chytré karty) nebo LBBW Bank musíte zajít přímo na pobočku. Komerční banka navíc vyžaduje, aby klient navštívil přímo tu pobočku, která kartu vydala. Majitelé karty od Axa Bank by zase kartu měli přestřihnout a zaslat na adresu pražského klientského centra Axa Bank.

Většina vydavatelů karet vám také nabídne novou kartu s vaším nastaveným PIN kódem, stejným číslem i platností. Klientovi vyrobíme novou kartu a nabídneme mu možnost zachování stávajícího PINu, na který je zvyklý. Naprostá většina klientů tuto možnost využije, potvrdila Eva Řimnáčová ze společnosti Home Credit. Čtěte také: Platební karta není trezor, PIN vás vždy neochrání

Většina vydavatelů karet se také shoduje v tom, že pokud reklamační řízení opravdu prokáže, že nefunkčnost karty nezpůsobil klient, nebude za výměnu účtován žádný poplatek. Pouze Ivo Měšťánek z ČSOB na otázku, zda banka bude účtovat poplatek i v případě, že uzná reklamaci klienta,  uvedl, že případy posuzuje banka sice individuálně, ale následně zmínil, že poplatek za vydání nové karty klient platí dle sazebníku poplatků (250 Kč). Pokud je klient pojištěn proti ztrátě či krádeži, může tuto vzniklou škodu z pojištění uplatnit, dodal Měšťánek. V překladu to tedy znamená, že někdy je lepší prohlásit kartu za ztracenou a z pojistky čerpat plnění za kartu náhradní, než podstupovat složitý proces reklamace s nejistým výsledkem. Čtěte také: Platební karty provází chaos. Víme, která banka se za vás postaví

Největší problém je čekání na novou kartu

Největší nepříjemností, která vás v této situaci může potkat, je dlouhá doba, než vám vydavatel doručí novou kartu. Většinou se lhůty pro doručení karty na pobočku nebo domů pohybují kolem jednoho týdne. Například Commerzbank vám ale standardně kartu zašle až do 14 dnů, mBank do 15 dnů a jako klienti společnosti Cetelem budete čekat celé tři týdny.

skoleni_15_4

Doba vydání nové platební karty
Poskytovatel platební karty Maximální doba do vydání nové karty
Axa Bank do 10 pracovních dnů
Cetelem do 3 týdnů
Citibank do 7 pracovních dnů
Commerzbank do 14 dnů
Credium do 7 dnů
Česká spořitelna do 7 pracovních dnů
ČSOB do 7 pracovních dnů
Diners Club do 3 pracovních dnů
GE Money Bank do 10 dnů
Home Credit do 14 dnů
Komerční banka do 7 pracovních dnů
LBBW Bank do 8 pracovních dnů
mBank do 15 dnů
Raiffeisenbank do 7 dnů
UniCredit Bank do 5 pracovních dnů
Volksbank do 5 pracovních dnů

Zdroj: vydavatelé karet

Pokud platební kartu potřebujete neprodleně, kromě úvěrových společností banky umějí platební karty vydat expresně, ovšem s poplatkem okolo 2000 Kč. V případě ztráty platební karty v zahraničí existuje draze placená možnost požádat o tzv. Emergency Card, jenže to by tato služba musela skutečně fungovat. Test serveru Měšec.cz provedený před dvěma lety ukázal na selhání nouzových služeb. Více: Na pomoc od banky v zahraničí raději nespoléhejte 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).