Hlavní navigace

Letní dovolenou kupujte v zimě

18. 2. 2005
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Venku mrzne, padá sníh, a proto změňme téma a věnujme se tématu zcela jinému. Což takhle si naplánovat dovolenou? Neláká vás teplo, slunce, moře? Pak by se vám jistě hodilo pár informací o tom, jak si ji pořídit k co největší spokojenosti jak vaší, tak i vaší peněženky!

„První“ nebo „poslední“ minuta

Chcete-li při nakupování dovolené ušetřit, máte hned dvě možnosti. O tom, že je možné dovolenou nakoupit na poslední minutu – takzvaný „last minute“, ví snad již všichni, ale nákupy „v první minutě“ se stávají trendem až v poslední době. Jak se tedy tyto nákupy od sebe liší a co nám mohou přinést?

Pro ty, kdo nechtějí plánování dovolené nechávat na poslední chvíli a chtějí přitom i ušetřit, je nejvhodnější právě nákup v první minutě. Pokud si pořídíte dovolenou s patřičným předstihem, můžete získat zajímavou slevu až v řádu několika desítek procent. A přitom platí, že čím dřív přijdete, tím více ušetříte.

Slevy se týkají nejenom ceny pobytu, ale i služeb s pobytem souvisejících. Můžete tak získat zdarma výlety, výhodné půjčení auta a podobné výhody. Rodiny s dětmi se pak snaží cestovní kanceláře nalákat nejrůznějšími výhodami a slevami týkajícími se pobytu dětí.

Zároveň se sepsáním cestovní smlouvy pak musíte složit zálohu, která se většinou pohybuje v rozmezí 30 až 50 %. Doplatek požadují kanceláře nejčastěji do měsíce před dohodnutým odjezdem. Chcete-li získat slevu, kterou znamená takovýto nákup již pro letošní letní dovolenou, máte nejvyšší čas, abyste si vybrali právě teď!

Cestovat bez cestovního pojištění se nemusí vyplatit. Jaké pojištění je na vaši letní dovolenou nejlepší? Zeptejte se Petra Kouby, ředitele cestovního pojištění UNIQA pojišťovny v Poradně Cestovní pojištění.

Zvyšující se zájem o rychlé a brzké nákupy dovolené však neznamená, že by klesala obliba nákupů na poslední chvíli. Tento způsob nákupu dovolené však vyžaduje vaši pružnost v přípravách na vlastní dovolenou. Zatímco v případě zájezdu v první minutě máte na přípravu spoustu času, u dovolené na poslední chvíli na to máte jeden až dva týdny, někdy ani to ne. Sleva u takto koupeného zájezdu závisí především na době do odjezdu.

Jak vybírat cestovní kancelář

Při jakémkoliv nákupu dovolené bychom měli dávat dobrý pozor na to, s kým pojedeme. To, že má cestovní kancelář krásný barevný katalog a lákavé reklamy, ještě neznamená, že jde o cestovku spolehlivou. Jak tedy poznáme solidní cestovní kancelář?

Zcela samozřejmé by u cestovní kanceláře mělo být pojištění cestovní kanceláře proti úpadku. Pojištěna má být každá cestovní kancelář ze zákona. Bohužel, není to tak ve všech případech. Chcete-li si ověřit, zda je vámi vybraná kancelář pojištěna, ověřte si to na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj.

Cílem pojištění pojištění cestovních kanceláři proti úpadku je ochránit zákazníky. Pozor i na to, že pojištěn je pouze zájezd, to znamená předem sestavená kombinace alespoň dvou služeb. Zájezd musí přesahovat 24 hodin nebo zahrnovat ubytování přes noc. Objednáváte-li si od cestovky pouze jednotlivou službu, pojištění se na ni nevztahuje!

skoleni_15_4

Je však mylné si představovat, že peníze, které si zákazník zaplatí v cestovní kanceláři, jsou stoprocentně zajištěny a klient je dostane v případě krachu firmy ihned. Při krachu je samozřejmě nárok zákazníka na odškodnění jednoznačný, kanceláře se však pojišťují jenom na určitou pojistnou částku, která se většinou určuje procentem plánovaných výnosů. To v praxi nemusí stačit. Některé kanceláře se cíleně podpojišťují, aby jejich pojistky nebyly tak vysoké.

V praxi vše probíhá tak, že šest měsíců po krachu cestovní kanceláře se shromažďují údaje o zákaznících, kteří se budou z pojistky odškodňovat, a mezi ně se následně pojistka rozdělí. Výjimkou jsou zákazníci, kteří jsou v době krachu právě v zahraničí. U těchto klientů musí příslušná pojišťovna, u které je cestovní kancelář pojištěna, započít do dvanácti hodin kroky k tomu, aby klienty dostala domů.

Na co při nakupování dovolené nezapomenout?

  • Dobře si přečtěte před podpisem smlouvu a trvejte na tom, aby v ní bylo uvedeno všechno, co tam má být. Tedy: název cestovní kanceláře, jména účastníků zájezdu, přesný termín, výše zálohy, celková cena zájezdu, přesný popis veškerých poskytovaných služeb a podmínky, za kterých je možno zájezd stornovat. Co je psáno, to je dáno a co není uvedeno ve smlouvě, k tomu cestovní kancelář nic nezavazuje.
  • Zeptejte se na veškeré detaily týkající se stravování, dopravy, ubytování. Důležitá je i informace o tom, zda budete muset zaplatit ještě případné příplatky k zájezdu – například na místě (např. pobytovou taxu, parkovné apod.).

Zájezdy pořizujete...

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).