Hlavní navigace

Konec potíží s reklamacemi

13. 2. 2002
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Často se stane, že se zakoupené výrobky zničí těsně po uplynutí záruční lhůty. Jak to obchodníci dělají? Od příštiho roku však mají útrum. Zákonná délka záruční doby se prodlužuje ze současných šesti měsíců na dva roky. Co to pro nás znamená?

Zásadní novela Občanského zákoníku od příštího ledna změní zákonnou záruční lhůtu na spotřební zboží ze stávajících šesti měsíců na dva roky. Tato novela již prošla Poslaneckou sněmovnou a čeká na schválení Senátu a podpis prezidenta; nezdá se, že by proti jejímu schválení někdo výrazně vystoupil. Stejná úprava již platí v zemích Evropské unie, u nás se má týkat zboží prodaného po 1. lednu 2003 (bude-li ve schválené podobě dodržen navrhovaný termín účinnosti).

Při řešení reklamace bude stejně jako dnes nutné, aby nespokojený zákazník prodávajícímu vytkl vady plynoucí z nedostatečné jakosti (určené buď v kupní smlouvě nebo právními předpisy, například normami, které upravují vlastnosti celé řady výrobků). Prodávající však neodpovídá za vady zjevné při uzavření obchodu a za vady způsobené používáním zakoupeného zboží.

Tím je také určen nejčastější okruh sporů, které se po zavedení nové úpravy dají očekávat: prodávající bude pochopitelně tvrdit, že například kůže bot praskla v důsledku používání a tímto tvrzením reklamaci odmítne; nespokojený zákazník pak bude muset prokázat, že vada je způsobena nesprávnou výrobou, tedy že bota byla vyrobena tak, že nemohla vydržet dva roky (stejný postup platí samozřejmě i dnes. Kolikrát se nám všem už stalo, že bota se rozpadla po sedmi měsících?).

Proti dnešní úpravě se bude lišit i způsob nápravy vzniklé situace: zákazník bude mít na výběr, zda bude chtít opravu nebo nový výrobek, nebude-li to možné, má nárok na vrácení peněz. Dnes musí (nerozhodne-li se prodejce jinak) čekat, zda se vada během třiceti dní neopraví, teprve napotřetí dostane zpět peníze. Jiné řešení může obchodník zvolit dobrovolně (mnozí obchodníci již dnes řeší oprávněné reklamace například okamžitou výměnou zboží), dnes také může dobrovolně prodloužit zákonnou půlroční záruční lhůtu (i když tak často nečiní na všechny součásti prodávané věci). Nová úprava též umožňuje dvouletou lhůtu prodloužit, třeba i jen na část výrobku.

dan_z_prijmu

Nově také bude muset prodávající na žádost kupujícího vydat záruční list, který bude popisovat rozsah poskytované záruky. Úprava se nebude vztahovat na všechno prodávané zboží – jsou z něj vyňaty například rychle se kazící potraviny, kde je záruční lhůta individuální. Vždy musí být uvedeno datum spotřeby na viditelném místě na obalu výrobku.

Teprve praxe ukáže, jestli se výrobci přizpůsobí a budou se lépe starat o své zákazníky. Už dnes je reklamace často problémem, protože obchodníka prostě nelze dostihnout – vietnamští stánkaři jen těžko zůstanou ve stejné tržnici dva roky.

Co zpravidla považujete při reklamaci za nejlepší?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).