Hlavní navigace

Karty nebo mince? Ve veřejné dopravě hraje roli čas

12. 5. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Shutterstock
Máte u sebe jedinou platební kartu a s ní cestujete neomezené po celé ČR. Máte na ni nahrané měsíční jízdné, slevy, cokoli, zaplatíte v obchodě. Sci-fi? Nikoli, ale realita to ještě chvíli nebude.

Bezkontaktní odbavování cestujících v dopravě, například v meziměstských autobusech, není žádnou novinkou. Tímto způsobem se začalo odbavovat již před téměř 20 lety. Standardně funguje celý model na principu, že od přepravní společnosti dostanete plastovou kartičku – dopravní kartu, na kterou si nabijete kredit do elektronické peněženky a poté jej čerpáte tím, že si kupujete lístky ve voze na konkrétní jízdu. Případně si můžete nabít časovou jízdenku.

V takovém případě ale nemůžete mít jednu kartičku na cestování po celé České republice, a už vůbec ne pro cestování různými přepravními společnostmi. Celý model by se ale mohl zjednodušit, pokud by vše bylo možné dělat přes vaši platební kartu. Tam už by totiž omezení na trasu či společnost neplatila. Vyplynulo to z přednášky Jiřího Beneše ze společnosti ARRIVA MORAVA na konferenci Platební karty vs. hotovost, kterou pořádal server Měšec.cz.

Co město, to karta

Dopravní předplacená karta funguje pouze v režimu off-line. Odbavovací zařízení se s žádným jiným zařízením nespojuje, ve vozidle ani nemusí být připojení k internetu.

Transakce, které provedete, jsou zaznamenávány přímo na kartě. Pokud využíváte elektronickou peněženku, dopravní společnost už vaše peníze reálně má, jelikož jste si je nejdříve museli nabít, abyste s nimi následně mohli zaplatit. V okamžiku placení se tak pouze odečítá kredit z vašeho zůstatku na kartě.

Jenže nevýhodou je právě to, že každé město si může kartu vymyslet vlastní. Nikde nejsou zavedeny standardy, a tak pokud cestujete mezi více městy, může se vám docela dobře stát, že si v každém z nich musíte zřídit kartu místní. Takže co město, obec, kraj, to jiná karta s odlišnými podmínkami. Následně hlídáte i zůstatky na těchto kartách, abyste si vždy mohli z konkrétní karty koupit lístek v příslušném městě.

Některé dopravní karty jsou propojeny i s dalšími systémy. Příkladem může být ODISka. Ta funguje v Moravskoslezském kraji a v rámci aplikace je možné na ni zapsat kartu od Českých drah a následně tak na jednu kartu jezdit po České republice vlakem.

Bankovní platební karty

U bankovních platebních karet se transakce ve vozech provádějí v režimu on-line. Aby tedy bylo možné si v autobuse zakoupit lístek a zaplatit jej platební kartou, musí být konkrétní vůz připojen k internetu. V oblastech, kde je horší signál, tak může dojít k tomu, že se platební kartou neodbavíte, protože terminál ve voze nebude schopen se k internetu připojit.

Na rozdíl od dopravních karet není možné na platební karty nahrát jakékoli informace. Dopravce si pouze přečte číslo platební karty a zbytek je již na odbavovacím zařízení. Vaše transakce tedy na platební kartě zaznamenána není a vy dostanete klasickou papírovou jízdenku. U dopravních karet máte vše v elektronické peněžence, a tak v případe kontroly pouze kartu přiložíte ke čtečce.

Limit na nákup lístku ve voze je stanoven na částku 500 Kč, jelikož se ve vozech nenacházejí terminály, které by při vyšších částkách umožnily zadat PIN kód.

Teoreticky by však bylo možné, abyste s platební kartou cestovali po celé ČR bez nutnosti vlastnit jiné karty z jiných měst. Ovšem za předpokladu, že by všichni dopravci tyto karty akceptovali.

On-line odbavení zdržuje

Odbavení se v dopravě počítá na vteřiny. Když platíte nákup v obchodě platební kartou, počítáte se zdržením i jedné minuty. Než pokladní zprovozní terminál, navolí částku, předá vám jej a vy platbu provedete. V dopravě je nutné vše provést mnohem rychleji, jelikož za minutu je leckdy potřeba odbavit i 20 lidí.

S dopravními kartami můžete odbavení provést i do 4 vteřin, v závislosti na typu karty. U platebních karet je situace závislá na typu odbavení. Pokud lze odbavení platební kartou provést off-line, je doba strávená nákupem jízdenky srovnatelná s dopravní kartou. V případě nákupu jízdenky on-line ale může být doba delší, a to i dvojnásobně. Čas na odbavení 8–10 vteřin nepůsobí nijak dlouze, ale pokud by se tímto způsobem odbavovalo na zastávce třeba 15 osob, dojde k nepříjemnému zdržení.

Kde to již funguje?

V současné době si můžete koupit lístek prostřednictvím platební karty u dopravce ARRIVA MORAVA. Ta v roce 2014 začala odbavovat bezkontaktně jednotlivé jízdné. V únoru 2016 spustila společnost v Olomouci projekt, v rámci kterého je možné k platební kartě přiřadit časovou jízdenku.V současné době je bezkontaktním terminálem vybaveno přibližně 50 % vozů společnosti.

Na e-shopu se coby zákazník zaregistrujete a uvedete číslo své platební karty. Následně si můžete vybrat, zda si koupíte jednotlivé jízdné, časovou jízdenku, tarif a další specifikace. V případě slevy musí ke kartě nahrát fotografii, kterou následně přímo ve voze ověřuje řidič.

dan_z_prijmu

Bezkontaktně si také můžete koupit jízdenku v Pražské hromadné dopravě na vybraných linkách. O tom jsme vás již informovali v článku Do Prahy přišlo 21. století. V tramvaji zaplatíte kartou. Bezkontaktní placení ale umožňují i v jiných městech. O tom si můžete více přečíst v článku Zapomeňte na Opencard. Jde to lépe a levněji.

V některých městech se tedy projekty, v rámci kterých je možné platit jízdné i platební kartou, již spustily. Zdaleka to ale není všude, a tak si na situaci, kdy k cestování bude stačit pouze platební karta, budeme muset ještě chvíli počkat. V budoucnu by ale podle Jiřího Beneše mohlo být možné i převádět jednotlivé časové kupóny z jedné karty na jinou a případně i převádět slevy a další specifikace.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).