Jedině společnosti, které nenásledovaly tupě současné směřování, ale dokázaly se dívat do budoucnosti, měly skutečně úspěch. Ostatní, kteří se drželi zažitých koncepcí, většinou stagnovali a dále nerostli.
IT sektor lze rozdělit do třech významných období, které se vyznačují odlišným technologickým směřováním. První období, které lze označit jako plné nadějí, vizí a očekávání, nastalo v 90. letech.
Sektor informačních technologií byl teprve v plenkách a první internet prostřednictvím telefonu byl enormně drahý a pomalý (pracovat s rychlostí 14.4 kb/s, to muselo být utrpení) . IT sektor byl pro hromadné investování nezajímavý a nudný.
Skutečně peníze a spekulativní bublinu začal nový prohlížeč Netscape svým vstupem na burzu. Dalších desítek společností se hrnulo na burzu, aby získaly potřebné prostředky. Některé projekty se vůbec nezakládaly na reálných očekáváních a jednalo se pouze o způsob, jak získat na iluzi co nejvíce peněz. Nebyl to jen Netscape, ale i projekty jako .Pets.com, boo.com, Webvan a mnoho dalších.
Kupříkladu webové stránky projektu Pets.com, které jsou graficky na úrovni žáka základní školy, jasně dokládají, jak investoři byli zaslepení snadným výdělkem založeném především na zhodnocení titulu. Je s podivem, že tato společnost získala více než 300 milionů dolarů a měla přes 300 zaměstnanců.
Úspěch měly jen takové projekty, které byly o krok dále a dokázaly nabídnout skutečný a funkční produkt, který nebyl pouhým fantazírováním. Operační systémy Windows 95 a později 98 zaznamenaly obrovský úspěch. I když po splasknutí internetové bubliny se Microsoftu výrazně propadla hodnota, stále se jednalo o jednu z nejvýznamnějších společností na světě.
Tvrdá práce vítězí?
Po roce 2001 nastávalo obrovské vystřízlivění. Ukázalo se, že vize, které utvářely pohled na informační technologie v 90. letech, jsou založeny na zcela nereálných očekáváních. K sektoru technologií s se vrátila nedůvěra a index Nasdaq spadl z více než 5000 bodů na 1500 v závěru roku 2001.
Začalo období tvrdé práce. Toto období se vyznačovalo tím, že k získání prostředků bylo třeba předložit reálný produkt a pokud možno co nejvíce sofistikovaný, tj. co nejsložitější, který obsahuje co nejvíce funkcí.
Pro příkladem můžeme portály uvést yahoo.com, altavista.com, ask.com a další. U nás se jedná kupříkladu o volny.cz, atlas.cz. Byly to portály, které neustále rozšiřovaly portfolio svých služeb. Cílem bylo díky tvrdé práci mít co nejvíce služeb a docílit tak co největší návštěvnosti.
Mnoho let to fungovalo… než přišel Apple a Google, společnosti, které byly o krok (o jedno období) dále. Když Google spustil svůj vyhledávač, došlo ke zboření veškerých tehdejších konceptů. Místo barevné stránky plné služeb a banneru se vám načetla jednoduchá, graficky čistá stránka, bez jakékoliv reklamy, která uměla to nejdůležitější: skvěle a rychle vyhledávat. Google vyhledávač nenásledoval tupě současné období, ale dokázal předpovědět budoucnost a své produkty jí přizpůsobit.
To už se však dostáváme do třetího období. To začalo s rokem 2010 a pokračuje nadále. Vyznačuje se především takovými projekty, které jsou graficky čisté, uživatelsky přivětivé, hadwarově nenáročné a skvělé optimalizované. Vyjmenovat jich lze celou řadu: prohlížeč Google Chrome, Facebook, téměř všechny produkty Apple…
Informační systémy už nebudou poskytovat desítky sofistikovaných grafů, ale nabídnou jen nejdůležitější informace, které potřebujete k rychlému rozhodnutí. Pokud se chcete bavit a zahrát si nějakou hru, nemusíte se učit složité ovládání na ovladači, ale stoupnete si před televizi a zábava může začít – ovladačem je totiž vaše tělo.
Budoucnost informačních technologií je tak více než slibná. Je však potřeba zdvihnout varovně ukazováček – je možné, že za pár let dojde k ustálení tohoto standardu a úspěch budou mít jen ti, kteří vidí do budoucnosti. Pokud investujete do technologických společností, buďte racionální vizionář. Vybírejte podhodnocené společnosti, které přicházejí s jednoduchým projektem, který může lidem usnadnit život. Takové společnosti mají budoucnost.