Hlavní navigace

Dovolenou na poslední chvíli letos pořídíte levněji. Poradíme, kde nevybírat

12. 8. 2010
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Podle jedné ze statistik asociace cestovních kanceláří jsou letošní ceny za zájezdy Last minute o tisícikorunu níže než loni. Dále přinášíme návod, jak vybrat solidní CK.

Nevyrazili jste ještě na dovolenou a čekáte na nějakou výhodnou nabídku? Zřejmě děláte dobře, za zájezdy Last minute zaplatíte letos do většiny obvyklých destinací okolo tisícikoruny méně. Alespoň o tom vypovídá statistika Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (ACČKA). Podle ní byly červnové ceny zájezdů na poslední chvíli do Bulharska, Řecka, Španělska a Turecka nejlevnější za poslední čtyři roky.

V rozporu s daty ACČKA je ale údaj, který nám poskytl Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK). Ten hovoří o tom, že ceny zájezdů na poslední chvíli jsou letos o 10 až 15 % dražší. Jak si tuto schizofrenní situaci vysvětlit? Po konzultaci s Janem Papežem z ACK a Tomiem Okamurou z ACČKA vypadá nejpravděpodobnější vysvětlení tak, že zatímco ceny u agentur prodávajících zájezdy velkých cestovních kanceláří klesají (data ACČKA), jednotlivé cestovní kanceláře (většina dat ACK) naopak cenu, vzhledem ke zkušenosti z minulého roku, zvedají. K tomu říká Jan Papež následující:

Sezóna 2009 byla pro mnohé cestovní kanceláře nejhorší za 10 let. Nabídka převyšovala poptávku až o 30 % a kvůli tomu byla i velmi široká nabídka zájezdů na poslední chvíli. Letos již nabídka zdaleka nepřesahuje poptávku o tolik procent a Last minute jsou opravdu jen okrajovou nabídkou. Kvůli tomu jsou také ceny těchto zájezdů cca o 15–20 % vyšší.

Srovnání červencových cen zájezdů last minute
Destinace 2009 2010
Bulharsko 11 937 Kč 10 982 Kč
Egypt 17 478 Kč 16 135 Kč
Chorvatsko 6 553 Kč 6 454 Kč
Itálie 8 333 Kč 9 366 Kč
Řecko 14 615 Kč 13 360 Kč
Španělsko 13 754 Kč 13 296 Kč
Tunisko 14 139 Kč 13 213 Kč
Turecko 17 226 Kč 16 388 Kč

Zdroj: Průzkum Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (provedený na vzorku 18 000 zájezdů od 60 cestovních kanceláří; cena obsahuje všechny poplatky)

Krize? 4,5 milionů dovolených za rok

Jestliže se podíváme na obecnější statistická data, zjistíme, že za minulý rok absolvovali obyvatelé Česka 4,541 milionů zahraničních dovolených. Z toho bylo 2,097 mil. realizováno formou koupě zájezdu a 274 tis. formou koupě ubytování nebo letenky u cestovní kanceláře. Zbytek si Češi zajistili individuálně, říká mluvčí ACČKA Tomio Okamura. Vyplývá z toho, že 52 % dovolených realizujeme přes cestovní kanceláře. Proto je na místě říci si, jak vybrat solidní cestovní kancelář či agenturu. Čtěte také: Po Evropě autem, busem, letadlem či vlakem? Porovnali jsme ceny

Ukažte certifikát o pojištění

Když si klient přijde kamkoliv koupit zájezd, měl by jako první vždy žádat, aby mu organizátor či prodejce zájezdu ukázal certifikát od pojišťovny o pojištění proti úpadku. Jen tak budou jeho peníze chráněny, říká Okamura. Ten dále dodává, že v Česku je nedostatečná legislativa, a tak zde zájezdy organizuje a prodává i spousta nepojištěných subjektů.

Typickým příkladem jsou jazykové školy, které prodávají studijní pobyty v zahraničí nebo zdravotnická zařízení nabízející ozdravné pobyty u moře. Mnohé z těchto subjektů mají i vlastní katalogy zájezdů či letáky, proto jsou velice těžko k rozeznání od cestovních kanceláří, doplňuje Okamura. Podstatný rozdíl je ale v tom, že klient takové společnosti není chráněn proti jejímu úpadku (pokud se společnost dobrovolně nepojistí) a na její případnou nesolventnost může doplatit tím, že mu nebudou pojišťovnou uhrazeny náklady na návrat z takového zájezdu. Navíc takový zájezd nelze ani reklamovat podle zákona o cestovním ruchu. To vše je dáno zákonnou podmínkou, která hovoří o tom, že pojištění proti úpadku musí mít pouze držitel koncese na cestovní kancelář. Čtěte také: Gratulujeme, vyhráli jste! aneb dovolená pro ty, co se nachytají

Pakliže si klient koupí zájezd u subjektu, který je pojištěn proti úpadku, tak se nemusí bát o svoje peníze a klientovi se nemůže stát, že by v případě krachu (nebo-li úpadku) cestovní kanceláře zůstal v zahraničí na holičkách. V takovém případě se o něj totiž musí ihned ze zákona postarat příslušná pojišťovna a repatriovat ho na náklady pojišťovny zpět do vlasti. Pojišťovna také vrátí peníze za nerealizované zájezdy či za nezrealizovanou část zájezdu, uvádí Okamura. Přesně takový postup byl realizován při nedávném krachu cestovní kanceláře Svobodná cesta. Česká podnikatelská pojišťovna, u které byla CK pojištěna, začala náhrady vyplácet již po čtrnácti dnech.

dan_z_prijmu

Cestovní kanceláře jsou vám zmiňovaný certifikát o pojištění proti úpadku povinny na požádání ukázat. Jestli s tím bude mít vámi vybraná CK problém, pak o cestě s ní přestaňte uvažovat. Taková je podle Okamury základní rada. Agentury prodávající zájezdy přitom být pojištěny nemusí, přesto musí uvést, která cestovní kancelář zájezd realizuje.

Obezřetnost se vám může vyplatit, přesto netřeba propadat zbytečné panice. Tomio Okamura na závěr připomíná, že v České republice působí zhruba 1100 CK a loni jich zkrachovalo pouhých 5.

Jak si nejčastěji zajišťujete dovolenou?

Jak poznat problémovou cestovní kancelář či agenturu podle Tomia Okamury?

  • CK je opakovaně propírána v médiích či na internetu, že klienti jsou opakovaně stěhováni nebo neubytováváni v původně objednaných hotelech (může to znamenat, že ubytování není zaplaceno)
  • CK je řízena či propagována lidmi, kteří přivedli do tristní finanční situace jinou CK nebo jiné firmy
  • CK prodává dlouhodobě zájezdy za nerealisticky nízké ceny (může to znamenat, že nemůže prodat zájezdy a zároveň má problémy s cash-flow, a tak se podbízí za každou cenu)
  • v médiích je zveřejněno, že CK dluží peníze dodavatelům tzn. hotelům, leteckým společnostem atd. nebo svým provizním prodejcům (problémy s cash-flow)
  • na internetu výrazně převyšují negativní hodnocení CK nad pozitivními
  • CK prodává až s ročním předstihem zájezdy a zároveň žádá vysokou zálohu (může to opět znamenat problémy s cash-flow)
  • CK mění velmi často a ve velkém množství plánované odlety a trasy v hlavní sezoně (může to znamenat, že nemá prodáno dostatečné množství zájezdů)
  • v médiích se mluví o tom, že se majitelé snaží CK prodat, nikdo však nemá zájem (může to znamenat špatnou finanční situaci)

Mimochodem, například vloni zkrachovalá CK Tomi tour, na kterou doplatilo 16 tisíc českých klientů, splňovala prakticky všechna výše uvedená kritéria, upozorňuje Okamura na to, že krach CK často předpovědět nelze.

Jak nenarazit na nesolidní cestovní kancelář či agenturu podle Jana Papeže?

  • Nakupujte zájezd pouze cestovních kanceláří, které jsou pojištěny proti úpadku.
  • Kupujte zájezd pouze těch cestovních kanceláří, které podávají úplné a nezkreslené informace o obsahu zájezdu – kdo lže při nabídce, nejspíš nebude dobrým partnerem na cesty.
  • Vyžadujte úplné informace = ptát se, ptát se, ptát se; když zjistíte, že cestovní kancelář neví, co vlastně prodává, nebo nějak mlží, může to být varující signál.
  • Vše má svou hodnotu = pokud někdo nabízí velmi vysokou kvalitu za neuvěřitelně nízkou cenu, je třeba se ptát, jak je to možné. Někdy jde o zcela mimořádnou nabídku při otevření nového hotelu, doprodej posledních volných míst těsně před odletem apod., ale často se může jednat o trik. Znovu připomínám: ptát se, ptát se.
  • U poznávacích zájezdů je třeba dát pozor na to, co je a co není v ceně. Často nejsou v ceně vstupy do památek, národních parků apod., a to může být veliká komplikace při samé realizaci zájezdu a další, často velké, mimořádné výdaje! Dejte také pozor na různé poznámky typu: „zbude-li čas, uvidíme“, „odpoledne možná prohlídka národního parku“ apod., vždy se za tím skrývá nějaké nepříjemné překvapení – čas nezbude, prohlídka je extra placená apod. Trvejte na přesném výčtu toho, co je v ceně, je to vaše právo.
  • Dobrým vodítkem je doporučení přátel, kteří měli dobrou zkušenost s některou cestovní kancelář, ale i v tomto případě si musíte uvědomit, že vaše nároky mohou být jiné, než nároky vašich přátel.
  • Cestujte s tím, s kým jste udělali sami dobrou zkušenost.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem serveru Peníze.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).