Hlavní navigace

Co znamená zdražování České spořitelny

10. 12. 2002
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Česká spořitelna od Nového roku citelně zvyšuje poplatky za některé své služby, což ale neznamená, že všichni budou platit víc. Jak se toto opatření dotkne klientů? Kolik je to bude stát? Jak se tomu lze účinně bránit?

Takřka na den přesně jsme před rokem na Měšci psali o zdražování služeb České spořitelny (viz článek Podivné čarování České spořitelny) a dnes máme podobnou příležitost. Do nového roku by si totiž klienti spořitelního kolosu mohli dát jedno velké předsevzetí – vyhýbat se zvýšeným poplatkům. Recept, jak na to, naleznete právě v dnešním článku.

Česká spořitelna dál pokračuje v modernizačním trendu a přitvrzuje v donucovacích praktikách. Klienty, kteří své záležitosti vyřizují osobně na pobočce, ačkoliv k jejich vyřízení mají jinou alternativu, spořitelna penalizuje stále více. Do očí bijícím rozdílem mezi poplatky za osobní a přímé bankovnictví chce donutit i ty nejzarputilejší odpůrce moderních technologií k jejich používání. Naštěstí, a to je podstatná a chvályhodná změna v přístupu, banka aspoň přestává trestat „nereformovatelné“ důchodce.

Změny začnou platit 1. 1. 2003. Ačkoliv v tisku už proběhlo několik znepokojujících zpráv o několikanásobném zdražování, situace není tak vážná, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Například poplatek za vedení sporožirového účtu se zdražuje i nezdražuje. Zdražuje se pro ty, kteří nevyužívají služeb elektronického bankovnictví, z 10 Kč na 20 Kč. Ovšem pro ostatní – tedy pro všechny, kteří si službu Servis 24 (od listopadu zahrnuje jak telefonní, tak internetové bankovnictví) již objednali nebo si ji teprve objednají – se nic nezmění a zůstanou na poplatku 15 Kč.

Dochází zde tak k lehce paradoxní situaci, že vlastně platíte víc, když si něco nevezmete. V tomto případě však máte slušnou příležitost de facto zadarmo vyzkoušet klady a zápory přímého bankovnictví – jak telefonního, tak internetového.

K zajímavým posunům dochází i u cen za výběr z bankomatů. Spořitelna totiž výběry z bankomatu znevýhodňuje proti přímým platbám v obchodě. Zatímco platba kartou v obchodě zůstává i nadále zdarma, výběr z bankomatu ČS podraží o 2 Kč (na 6 Kč) a výběr z bankomatu jiné banky o 5 Kč (na 25 Kč + 0,5 %).

V tomto případě opravdu nelze než doporučit přejít na platby kartou u obchodníka, ačkoliv leckomu mohou připadat zdlouhavější a méně příjemné. Rozhodně jsou však levnější, protože když k výběru z bankomatu připočtete ještě účetní položku za změnu na účtu (která se u přímé platby kartou neúčtuje), dostanete rozdíl 10 Kč. V ročním součtu pak může rozdíl mezi oběma způsoby placení dosahovat několika set korun.

Jestliže bude méně výhodné vybírat hotovost z bankomatu, výběr hotovosti přímo v bance na přepážce bude doslova k nezaplacení.

Dosavadní poplatek činí 30 Kč při částkách nižších než 5.000 Kč a při částkách přesahujících tuto hranici jde o 15 Kč. Chystané úpravy však zdražují výběr do 10.000 Kč na stěží uvěřitelných 45 Kč. Výběry nad tuto hranici zůstávají za stejnou cenu 15 Kč. Změnu k lepšímu však pocítí lidé v důchodovém věku, protože spořitelna vyslyšela poukazy na nesmyslné zatěžování starších občanů, kteří se už nemohou tak pružně přizpůsobit technologickým změnám, a zavedla pro ně jednotný poplatek 15 Kč, a to bez ohledu na výši částky, kterou vybírají.

Tomuto zdražení se klient vyhne buď výběrem hotovosti z bankomatu (pokud potřebuje skutečně hotovost) nebo výhodnější platbou u obchodníka. Obecná rada tedy zní – ztenčete obsah peněženky co možná nejvíce, a když můžete, plaťte kartou.

Zvýšení poplatků se dotkne i služeb, které nejsou využívány zrovna každý den. Převzetí výpisu osobně na pobočce se zdražuje z 30 Kč na 45 Kč a na stejnou částku je nastaven nový poplatek za vložení hotových peněz na cizí účet. Takže se doporučuje nechat si zasílat výpisy poštou (5 Kč + poštovné 6,40 Kč) a na cizí účet peníze nevkládat hotově, ale posílat je na něj bezhotovostním příkazem.

skoleni_15_5

Tabulka č. 662
Jak se změní ceny v České spořitelně?
Původní poplatek Nový poplatek
Vedení sporožirového účtu
(se službou Servis 24)
15 Kč 15 Kč
Vedení sporožirového účtu
(bez služby Servis 24)
10 Kč 20 Kč
Převzetí výpisu na pobočce 30 Kč 40 Kč
Výběr hotovosti na přepážce do 10.000 Kč 30 Kč (do 5.000 Kč) 45 Kč
Výběr hotovosti na přepážce nad 10.000 Kč 15 Kč 15 Kč
Výběr hotovosti na přepážce pro občany nad 65 let 30 Kč (do 5.000 Kč)
15 Kč (nad 5.000 Kč)
15 Kč
Výběr z bankomatu ČS 4 Kč 6 Kč
Výběr z bankomatu jiné banky 20 Kč + 0,5 % 25 + 0,5 %
Vklad hotovosti na cizí účet 0 Kč 45 Kč

Navzdory všem těmto úpravám se však Česká spořitelna stále drží na nižší cenové hladině než konkurenční banky. Paušální poplatek jejího sporožirového účtu vychází zhruba na 40 Kč (při započítání levnější platební karty a měsíčních výpisů), což je lepší výsledek než 50 Kč u Osobního konta Plus ČSOB a než 55 Kč u Perfekt konta KB. Stejně tak její Výhodný program vychází levněji než balíčkové produkty konkurence (viz tabulka v článku ČSOB vrací úder). Především přímé bankovnictví, na něž po poslední úpravě z letošního listopadu navíc přicházejí většinou pozitivní ohlasy, nabízí příznivou cenu.

Položky, u nichž došlo ke zdražení, ztrpčí život zřejmě jen těm, kteří si hůře zvykají na nové věci. Můžeme se divit nad razancí, s jakou spořitelna útočí na tradiční způsoby obsluhy účtů, můžeme o tom vést spory, nesouhlasit s tím, ale to je tak všechno, co se s tím dá dělat. Pokroku nelze uniknout. Buď se mu sami přizpůsobíme, nebo k němu budeme donuceni.

Zůstanete klientem ČS i po zdražení služeb?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je výkonným ředitelem společnosti Internet Info, s.r.o. Je absolventem FF UK Praha. Profesně se věnuje marketingu, internetovému prostředí a financím.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).