Hlavní navigace

ČKP: Povinnému ručení se nevyhýbejte, jinak to bude drahé

24. 4. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Česká kancelář pojistitelů varuje: Pokud nebudete platit povinné ručení, pak si na povinných příspěvcích do jejich fondu značně připlatíte.

Počet nepojištěných vozidel v minulém roce klesl na 595 500 a jde o historicky nejnižší hodnotu, v roce 2007 jich přitom nepojištěných bylo 790 704. Nepojištění motoristé způsobili 3133 škod v celkové hodnotě 144 milionů Kč, meziročně se jedná o významný pokles: Vidíme i výrazný meziroční posun, kdy mezi lety 2011 a 2012 poklesl objem nepojištěných škod o více než polovinu z 299 milionů korun v roce 2011 na 144 milionů v roce 2012, uvedl Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů (ČKP).


Autor: Česká kancelář pojistitelů

Odhad nepojištěných vozidel

Z celkových 1 430 000 výzev za zaplacení příspěvku nepojištěných vozidel do garančního fondu, které zaslala ČKP, bylo 24 % výzev po zániku POV z důvodů změny vlastníka vozidla, jednalo se tedy především o dočasné neplatiče. Celkem 721 630 výzev (50,5 %) bylo však odesláno z důvodů neplacení pojistného, zde se jedná podle ČKP o „ryzí“ skupinu neplatičů povinného ručení. 

Velké změny v pojištění se odehrály především v roce 2009, kdy prostřednictvím novely se začali přísněji postihovat neplatiči povinného ručení, což byla dobrá zpráva především pro poctivé motoristy, kteří platili těm nepoctivým: Před novelou putovalo z každého zaplaceného povinného ručení řádově několik desítek korun do garančního fondu. Po zavedení novely již tomu tak není, uvedl Jakb Hradec a dodává: Je nesporné, že přísnější postihy fungují a díky nim již motoristé zbytečně neriskují a pro svá vozidla povinné ručení sjednávají. Samozřejmě stále se najdou tací, a není jich málo, kteří jsou nepoučitelní. Věříme, že i oni časem pochopí, že provozovat nepojištěné vozidlo je zbytečný hazard, dodal. Od neplatičů se totiž před novelou podařilo vrátit jen 30 % prostředků z vyplacených plnění, nyní se můžou postupně ufinancovat díky vysokým příspěvkům sami.

Denní sazby příspěvku do garančního fondu ČKP podle druhů vozidel
motocykl s objemem válců motoru do 350 ccm 20 Kč
motocykl s objemem válců motoru nad 350 ccm 30 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru do 1 850 ccm 50 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru nad 1 850 ccm 70 Kč
autobus 160 Kč
nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3 500 kg do 130 Kč
10 000 kg
tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 10 000 kg 300 Kč
speciální vozidlo 80 Kč
přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3 500 kg 30 Kč
zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo 40 Kč
ostatní vozidla 60 Kč

Zdroj dat: bezpojištění.cz

Na druhé straně je povinné ručení placené směrem k ČKP nejdražším povinným ručením, které vůbec na našem trhu existuje. Zatímco za malý Pegeout 106 se zdvihovým objemem 954 a výkonem 33 KW zaplatíte u ČKP 1500 Kč za měsíc, na trhu se však můžete podle výpočtu kanceláře dostat na průměrnou cenu 281 Kč. U nejlevnějších pojišťoven je možné se pojistit ještě výhodněji. Tip: Porovnejte ceny povinného ručení u jednotlivých pojišťoven na stránkách Chytrý.Měšec.cz

Problém není na mé straně. Co dělat?

Neplatičům zasílá ČKP výzvy, na které však narůstá počet oprávněných námitek: Jsme si vědomi komplikací a nepřenosností a snažíme se je řešit, tvrdí Hradec. Jak na takové výzvy reagovat?

Nejčastější jsou oprávněné námitky (z 10,9 %) z důvodů chybných dat v Centrálním registru vozidel (CRV). Důvodem toho můžou být chybně předaná data z CRV do ČKP nebo špatně zadaná data z místního registru do toho centrálního. Pokud však k chybě dojde, pak bude nutné z vaší strany prokázat, že nejste vlastníkem daného vozidla (např. fotokopií technického průkazu nebo kopií kupní smlouvy).

Z 5,4 % je chyba na straně samotných motoristů, kteří při prodeji či koupí vozidel neoznamují registru změny vlastnictví vozidla. Pokud obdržíte výzvu, pak musíte ČKA dokázat, že již vlastníkem vozidla nejste (zaslat kopii kupní smlouvy, potvrzení o likvidaci apod.).

U 2,7 % je zdrojem problému chyba v datech pojišťovny, kdy jsou v evidenci pojišťovny překlepy či nepřesné údaje. Je proto nutné si pečlivě kontrolovat data v pojistné smlouvě. Pokud obdržíte výzvu od ČKP, pak musíte prokázat existenci pojištění kopií zelené karty či kopií pojistné smlouvy.


Autor: Česká kancelář pojistitelů

Oprávněné a neoprávněné výzvy

ČKP se podle Hradce snaží snižovat chyby, které se dějí, a to především u komerčních pojišťoven. U CRV je však chybovost již delší dobu stejná a na doporučení podle Hradce nijak CRV nereagoval.

dan_z_prijmu

Pozor na rozšířené mýty

Nejvýznamnější mýtus, který je rozšířen mezi motoristy je, že existuje takzvaná ochranná lhůta, v průběhu které nemusí být vozidlo pojištěno. Žádná taková lhůta neexistuje a vlastník vozidla musí vozidlo po zániku povinného ručení pojistit, nebo musí uložit SPZ/RZ do depozitu registru vozidel, uvádí se v dokumentu ČKP. Podle ČKP se také nevyplatí věřit prostředníkům, kteří slibují, že budou za vás jednat s ČKP, jsou to jen vyhozené peníze: Námitky jsou ze strany ČKP vždy posuzovány stejně bez ohledu na to, zda jde o přímou reakci obeslané osoby prostřednictvím nějakého zástupce, uvádí se v dokumentu.

Jak bylo uvedeno, největší počet oprávněných námitek je z důvodů chybných informací v Centrálním registru vozidel, oprávněnou otázkou je proto i podle Ministerstva dopravy to, proč si ČKP neověřuje informace z CRV. Podle ČKP však tento názor nemá žádnou oporu v legislativě a ministerstvo dopravy se podle CKP snaží odpovědnost za chyby CRV přehazovat na jiný subjekt. Podle Hradce by to bylo nejen značně nákladné, není to ani možné vzhledem k tomu, že by ČKP musela pracovat s osobními údaji jednotlivých neplatičů, což jim zákon o ochraně osobních údajů neumožňuje.

Máte sjednané povinné ručení pro váš vůz?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Nejčastěji se věnuje tématům z oblasti investování, financí a makroekonomie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).