V pondělí 2. června 2003 spustila Česká Spořitelna svůj Bonus Program, který je určen všem držitelům platebních karet České spořitelny. Jeho cílem je vyvolat u zákazníků větší zájem o používání karet při nákupech a motivovat je tím k bezhotovostnímu platebnímu styku, který je pro banky i klienty výhodnější. Podobné programy pro letošní rok chystají i ČSOB a Raiffeisenbank.
Přestože se banky již delší dobu snaží své klienty od hotovostních plateb odradit zvyšováním poplatků za výběry na přepážkách i v bankomatech, objem papírových peněz u nás stále neklesá a pohybuje se okolo 220 miliard korun. V loňském roce vybrali Češi z bankomatů až šestkrát více, než utratili prostřednictvím platebních karet. Problémem se zdá být především návyk vybrat si peníze a jít je utratit do obchodu, ve kterém je možné zaplatit nákup i kartou.
2001 | 2002 | Meziroční růst | |
Počet transakcí u obchodníků | 26,3 miliónů | 42,5 miliónů | 61,6 % |
Objem transakcí u obchodníků | 43,4 miliardy | 51,4 miliardy | 18,4 % |
Počet transakcí v bankomatech | 96,2 miliónů | 108,2 miliónů | 12,5 % |
Objem transakcí v bankomatech | 233,9 miliardy | 292,5 miliardy | 25,0 % |
Zdroj: Sdružení pro bankovní karty
Pokud se tento zvyk podaří změnit, bankám to ušetří na nákladech řádově desítky miliónů korun. Při placení kartou totiž odpadá část nákladů spojená s obsluhou na pobočkách a s provozem a údržbou sítě bankomatů.
Klient také nepřijde zkrátka, protože při placení kartou si banka ani obchodník neúčtují poplatek. Podobné programy navíc zvyšují loajalitu klientů k bance. Přechodem k jinému bankovnímu domu totiž zákazník o nasbírané body přijde.
Určité výhody spojené s platebními kartami už některé banky nabízejí. HVB majitelům určitých karet zajišťuje slevy u ČSA, Citibank zase umožňuje levnější volání s Eurotelem a Živnostenská banka pro kreditní karty Visa Golf získala slevy na potřeby pro golfisty a na příspěvky do golfových klubů.
V čem tedy spočívají výhody Bonus Programu? Spořitelna bude všem svým klientům připisovat body za jakoukoliv platbu kartou, tedy i v zahraničí, nebo například při dobití kreditu mobilního telefonu prostřednictvím bankomatu. Do programu je každý držitel platební karty zařazen automaticky, ale na požádání lze prostřednictvím speciálně zřízené linky (855 555 558) účast přerušit, nebo zcela ukončit.
Za určitý počet nasbíraných bodů pak klienti získávají slevy u obchodníků, dárky z katalogu nebo vrácení ročního poplatku za platební kartu.
Otázkou ale zůstává, zda se ČS své klienty k používání bezhotovostního placení skutečně podaří přimět. Zatímco ve velkých městech je placení kartou již poměrně běžné, v menších městech se její záměr vydařit nemusí. Vybavenost obchodníků terminály pro placení kartou totiž s velikostí města klesá. Česká Spořitelna je navíc přeci jen bankou „lidovou“ a širokou sítí poboček a bankomatů láká především klienty právě z menších nebo ekonomicky slabších obcí a měst.
V zelenině, u řezníka nebo u stánkařů asi s kartou moc nepochodíme, a to je také jeden z důvodů, proč Sdružení pro bankovní karty odhaduje, že až několik desítek procent klientů svoji kartu nikdy nepoužilo.
Chovat se moderně a platit své nákupy kartou tedy není jen otázkou bonusového programu. Je závislé také na potřebné vybavenosti obchodníků terminály, kterých se ale na mnoha místech nedostává. Pokud se tedy podaří odstranit i tento nedostatek, rozvoji bezhotovostního placení nic nebrání.