Hlavní navigace

Bohatí bohatnou a chtějí své peníze dávat do privátních bank

18. 6. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Pro velmi majetné klienty jsou stávající banky „nudné“. Potřebují lepší servis. Co třeba VIP platební kartu za 10 000 Kč? Ale i privátním bankám šlapou na paty malé banky s agresivní kampaní na spořicí účty.

Projevila se krize v sektoru privátního bankovnictví? Krize nás vůbec nezasáhla. Potvrzuje se pravidlo, že bohatí lidé v krizích bohatnou, zatímco nejvíce krize dolehne na střední třídu, odpovídá ředitel privátního bankovnictví Friedrich Wilhelm Raiffeisen Petr Vitásek

Privátní bankovnictví je zdá se slibným oborem. Klasické bankovnictví roste každým rokem o 5 %, zatímco privátní bankovnictví roste ročně o 10 %, řekl Vitásek. My jsme za minulý rok vyrostli o 22 %. Čísla jsou lepší, než jsme předpokládali, dodává. 60 % růstu podle něj tvoří akvizice nových klientů a 40 % nárůst objemu spravovaných peněz od současných klientů. 

Největší alternativa? Spořicí účty

Podle něj jsou spořicí účty pro privátní bankovnictví velkou konkurencí. Vysoké úročení na spořicích účtech je údajně pro klienty zásadní. Privátní banky jsou sice schopné nabízet vyšší úročení na spořicích účtech než pro běžné klienty, na nejlepší banky na trhu to však nestačí. Strategii Petra Kellnera ohledně Air Banky označil na našem trhu jako neudržitelnou. Jedině, že by získané vklady investoval v Rusku nebo Vietnamu prostřednictvím Home Creditu. Pak tam je dostatečná přirážka, aby se mu to mohlo vyplatit, odpovídá Vitásek.

Privátní klienti mohou také své vklady rozdělit do několika bank nebo kampeliček až do výše 100 000 euro (v současnosti cca 2 550 000 Kč). Díky Fondu pojištění vkladů bude jejich každý vklad v jednotlivé bance chráněn a v případě krachu banky/kampeličky jim peníze budou vyplaceny, a to včetně úroků. V případě nezajištěných produktů privátního bankovnictví to neplatí. Čtěte také:  Jsou úspory na spořicích účtech v ohrožení?

V současné době je možné dosáhnout 5% výnosů prostřednictvím určitých akciových dividend (velkou naději je také zrušení daně z dividend v následujících letech). Čtěte také: Čtyři horké tipy, jak zhodnotit peníze v roce 2012

Tip: Jaké spořící účty dopadly nejlépe v 1. Reality testu? A jaký reálný úrok mohou nabídnout? 

Co privátní klienti chtějí? 

Co privátní klienti hlavně chtějí a do čeho investují? Naši klienti se nejvíce bojí prohloubení krize a vysoké inflace v následujících letech, tvrdí Vitásek. Dále řekl, že klienti  chtějí uchovat hodnotu peněz v čase a také je investovat  na kapitálových trzích. Privátní bankovnictví by jim mělo také dát jistý punc exkluzivity. Privátní banky by také  měly přicházet s jedinečnými produkty, které musí být často vypracovány na míru. 

Zlaté a platinové karty se devalovaly, může je mít „každý“

Jednou z těchto možností je například inovovat produktovou nabídku karet. Pominula doba z 90. let, kdy klienti chtěli mít zlaté  či platinové karty a chlubit se s nimi: Někteří naši klienti chtějí mít exkluzivní kartu, ale nebýt s ní příliš nápadní, tvrdí Vitásek. S tím souhlasí šéf MasterCard Europe Martin LukešJejich hodnotu pozná až znalec. Podobně jako u hodinek.

Friedrich Wilhelm Raiffeisen proto začala svým privátním klientům nabízet exkluzivní kartu, kterou společně označují jako Rolls-Royce“ mezi kreditními kartami. MasterCard kartu nabízí jen 80 bankám z celkových 22 000 a na našem trhu je Raiffeisen první. A jaké nabízí výhody?

MasterCard a Raiffeisen je rozdělily do čtyř bodů: 

  • Pojištění – Celkem 15 druhů pojištění, a to od těch klasických (ošetření, hospitalizace, zpožděná zavazadla, zrušení cesty, úraz apod.) až například po pojištění obchodního nebo golfového vybavení. 
  • Služby concierge – Je libo lístky na oblíbené kapely? Potřebujete řidiče na Kubu? Stačí zavolat a vše vám zařídí. 
  • Priority Pass – Služba umožňuje vstup do více než 600 letištních salonků ve 100 zemích světa. 
  • ELITE program – S tímto programem lze získat nejrůznější slevy. Vitásek například popsal odvoz limuzínou do partnerské restaurace. 

S kartou je také možné jít čerpat úvěrový rámec až 500 000 Kč. V případě individuálních podmínek je možné tuto částku zvýšit až na 1 milión korun, řekl Vitásek.  Karta také nabízí slušnou úrokovou sazbu na trhu ve výši 15 %  a bezúročné období 50 dní.  Údajně klienti také získají lístky například na golfová utkání, nebo sportovní akce, jenž Raiffeisen sponzoruje. Karta není levnou záležitostí a vyjde na 10 000 Kč za rok. 

Karta MasterCard World Elite

Jak se stát privátním klientem? 

Stát se privátním klientem není složité. Stačí vám jediná „ingredience“: peníze. U privátního bankovnictví Friedrich Wilhelm Raiffeisen budete potřebovat peníze nad 10 miliony korun. U ostatních bank je to vesměs obdobné, u některých však budete potřebovat částky ve výši 20 milionů korun nebo 500 000 – 1 000 000 euro. Za tento značný obnos však dostanete vysoce individuální přístup a často produkty přímo na míru. V současné době jde Raiffeisenbank vstříc klientům a otevírá proto privátní pobočky v Brně nebo Ostravě. 

Co působí pozitivně je také to, že částečně probíhá přesun peněz ze zahraničí k nám. Nejedná se jen o daňové výhody, ale často o politickou stabilitu, tvrdí Vitásek. Významnými privátními klienty jsou například lidé z Ruska nebo z dalších postsovětských zemí. Probíhá však také přesun například ze Švýcarska zpátky k nám. Důvodem jsou podle něj problémy švýcarské banky UBS. Klienti oceňují český bankovní sektor, který je stabilní. To může být důvodem, proč se sem přesouvají .

skoleni_15_5

Konkurence na privátním bankovnictví 

Na trhu privátního bankovnictví lze sledovat dva trendy. Na té jedné prochází konsolidací, kdy jsou někteří hráči na trhu skupováni těmi velkými. Komerční banka získala klienty Commerbank. Sal. Oppenheim byla koupena Deutsche Bank. Na trh však další hráči vstupují. Příkladem je banka Guttman, která chce do dvou let získat minimálně 100 klientů. Čtěte také: V Praze otevřela svou pobočku banka Gutmann

Česká spořitelna zase začala své služby nabízet pod hlavičkou Erste Bank. Silnou pozici má také ČSOB, která podle výkonného ředitele Martina Kosobuda drží 30 % trhů. Úspěšnou cestou také kráčí banky UniCredit Bank nebo slovenská J&T Banka, které vyhrávají ankety za nejlepší privátní banky. Není se ani čemu divit, privátní bankovnictví je dynamicky rostoucím oborem s vysokou marží. 

Jaké celkové výše dosahuje váš majetek (peníze na vkladech, nemovitosti, akcie) ?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Nejčastěji se věnuje tématům z oblasti investování, financí a makroekonomie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).