Projevila se krize v sektoru privátního bankovnictví? Krize nás vůbec nezasáhla. Potvrzuje se pravidlo, že bohatí lidé v krizích bohatnou, zatímco nejvíce krize dolehne na střední třídu,
odpovídá ředitel privátního bankovnictví Friedrich Wilhelm Raiffeisen Petr Vitásek.
Privátní bankovnictví je zdá se slibným oborem. Klasické bankovnictví roste každým rokem o 5 %, zatímco privátní bankovnictví roste ročně o 10 %,
řekl Vitásek. My jsme za minulý rok vyrostli o 22 %. Čísla jsou lepší, než jsme předpokládali,
dodává. 60 % růstu podle něj tvoří akvizice nových klientů a 40 % nárůst objemu spravovaných peněz od současných klientů.
Největší alternativa? Spořicí účty
Podle něj jsou spořicí účty pro privátní bankovnictví velkou konkurencí. Vysoké úročení na spořicích účtech je údajně pro klienty zásadní. Privátní banky jsou sice schopné nabízet vyšší úročení na spořicích účtech než pro běžné klienty, na nejlepší banky na trhu to však nestačí. Strategii Petra Kellnera ohledně Air Banky označil na našem trhu jako neudržitelnou. Jedině, že by získané vklady investoval v Rusku nebo Vietnamu prostřednictvím Home Creditu. Pak tam je dostatečná přirážka, aby se mu to mohlo vyplatit,
odpovídá Vitásek.
Privátní klienti mohou také své vklady rozdělit do několika bank nebo kampeliček až do výše 100 000 euro (v současnosti cca 2 550 000 Kč). Díky Fondu pojištění vkladů bude jejich každý vklad v jednotlivé bance chráněn a v případě krachu banky/kampeličky jim peníze budou vyplaceny, a to včetně úroků. V případě nezajištěných produktů privátního bankovnictví to neplatí. Čtěte také: Jsou úspory na spořicích účtech v ohrožení?
V současné době je možné dosáhnout 5% výnosů prostřednictvím určitých akciových dividend (velkou naději je také zrušení daně z dividend v následujících letech). Čtěte také: Čtyři horké tipy, jak zhodnotit peníze v roce 2012
Tip: Jaké spořící účty dopadly nejlépe v 1. Reality testu? A jaký reálný úrok mohou nabídnout?
Co privátní klienti chtějí?
Co privátní klienti hlavně chtějí a do čeho investují? Naši klienti se nejvíce bojí prohloubení krize a vysoké inflace v následujících letech,
tvrdí Vitásek. Dále řekl, že klienti chtějí uchovat hodnotu peněz v čase a také je investovat na kapitálových trzích. Privátní bankovnictví by jim mělo také dát jistý punc exkluzivity. Privátní banky by také měly přicházet s jedinečnými produkty, které musí být často vypracovány na míru.
Zlaté a platinové karty se devalovaly, může je mít „každý“
Jednou z těchto možností je například inovovat produktovou nabídku karet. Pominula doba z 90. let, kdy klienti chtěli mít zlaté či platinové karty a chlubit se s nimi: Někteří naši klienti chtějí mít exkluzivní kartu, ale nebýt s ní příliš nápadní,
tvrdí Vitásek. S tím souhlasí šéf MasterCard Europe Martin Lukeš: Jejich hodnotu pozná až znalec. Podobně jako u hodinek.
Friedrich Wilhelm Raiffeisen proto začala svým privátním klientům nabízet exkluzivní kartu, kterou společně označují jako „Rolls-Royce“ mezi kreditními kartami. MasterCard kartu nabízí jen 80 bankám z celkových 22 000 a na našem trhu je Raiffeisen první. A jaké nabízí výhody?
MasterCard a Raiffeisen je rozdělily do čtyř bodů:
- Pojištění – Celkem 15 druhů pojištění, a to od těch klasických (ošetření, hospitalizace, zpožděná zavazadla, zrušení cesty, úraz apod.) až například po pojištění obchodního nebo golfového vybavení.
- Služby concierge – Je libo lístky na oblíbené kapely? Potřebujete řidiče na Kubu? Stačí zavolat a vše vám zařídí.
- Priority Pass – Služba umožňuje vstup do více než 600 letištních salonků ve 100 zemích světa.
- ELITE program – S tímto programem lze získat nejrůznější slevy. Vitásek například popsal odvoz limuzínou do partnerské restaurace.
S kartou je také možné jít čerpat úvěrový rámec až 500 000 Kč. V případě individuálních podmínek je možné tuto částku zvýšit až na 1 milión korun,
řekl Vitásek. Karta také nabízí slušnou úrokovou sazbu na trhu ve výši 15 % a bezúročné období 50 dní. Údajně klienti také získají lístky například na golfová utkání, nebo sportovní akce, jenž Raiffeisen sponzoruje. Karta není levnou záležitostí a vyjde na 10 000 Kč za rok.
Jak se stát privátním klientem?
Stát se privátním klientem není složité. Stačí vám jediná „ingredience“: peníze. U privátního bankovnictví Friedrich Wilhelm Raiffeisen budete potřebovat peníze nad 10 miliony korun. U ostatních bank je to vesměs obdobné, u některých však budete potřebovat částky ve výši 20 milionů korun nebo 500 000 – 1 000 000 euro. Za tento značný obnos však dostanete vysoce individuální přístup a často produkty přímo na míru. V současné době jde Raiffeisenbank vstříc klientům a otevírá proto privátní pobočky v Brně nebo Ostravě.
Co působí pozitivně je také to, že částečně probíhá přesun peněz ze zahraničí k nám. Nejedná se jen o daňové výhody, ale často o politickou stabilitu,
tvrdí Vitásek. Významnými privátními klienty jsou například lidé z Ruska nebo z dalších postsovětských zemí. Probíhá však také přesun například ze Švýcarska zpátky k nám. Důvodem jsou podle něj problémy švýcarské banky UBS. Klienti oceňují český bankovní sektor, který je stabilní. To může být důvodem, proč se sem přesouvají .
Konkurence na privátním bankovnictví
Na trhu privátního bankovnictví lze sledovat dva trendy. Na té jedné prochází konsolidací, kdy jsou někteří hráči na trhu skupováni těmi velkými. Komerční banka získala klienty Commerbank. Sal. Oppenheim byla koupena Deutsche Bank. Na trh však další hráči vstupují. Příkladem je banka Guttman, která chce do dvou let získat minimálně 100 klientů. Čtěte také: V Praze otevřela svou pobočku banka Gutmann
Česká spořitelna zase začala své služby nabízet pod hlavičkou Erste Bank. Silnou pozici má také ČSOB, která podle výkonného ředitele Martina Kosobuda drží 30 % trhů. Úspěšnou cestou také kráčí banky UniCredit Bank nebo slovenská J&T Banka, které vyhrávají ankety za nejlepší privátní banky. Není se ani čemu divit, privátní bankovnictví je dynamicky rostoucím oborem s vysokou marží.