Hlavní navigace

Banky zavádějí samoobslužné zóny, finanční potřeby vyřídíte kdykoli

4. 3. 2010
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Sběrným boxům přibyla konkurence v podobě automatů, které umí skenovat příkazy k úhradě i faktury. Přibývá i vkladomatů a na pobočku se dostanete i po jejím uzavření.

Samoobslužné zóny nejsou v České republice neznámé, musíme se však přenést o několik let nazpět, kdy zde ještě působila Živnostenská banka. Na svých pobočkách měla tehdy v Česku unikátní samoobslužné zóny, které umožňovaly výběr a vklad hotovosti i zadání příkazu k úhradě. Z automatu bylo možné vytisknout i zkrácenou verzi pohybů na účtu. Poté, co Živnobanka přešla pod křídla UniCredit Bank, tyto zóny zmizely a zůstaly jen tzv. vkladomaty, či spíše vylepšené bankomaty s depozitní schránkou. Samoobslužné zóny měla i eBanka, žel bez vkladomatů. Zato měla terminál s přístupem k internetovému bankovnictví a možnost spojení s infolinkou. Tyto terminály jsou na některých pobočkách nynější Raiffeisenbank dodnes.

Hodně chudé samoobslužné zóny mají dnes některé pobočky Citibank. Banka před pěti lety zcela zrušila množnost vkládat do bankomatu hotovost, takže dnes v její zóně hotovost jen vyberete a spojíte se telefonicky se klientským servisem Citiphone. Specifickým  projektem je Volksbank Shop od Volksbank, kde v můžete během otevíracích hodin Kauflandu vybírat hotovost z bankomatu a tisknout výpisy z účtu z elektronického terminálu. Tisk výpisu z účtu vám nabídne i samoobslužná zóna Raiffeisenbank im Stiftland, která tento německý zvyk přinesla od své německé matky.

Vkladomaty zažívají rozkvět

Od loňského roku jsme mohli vnímat pomalý růst vkladomatů či depozitních automatů, které umí přijmout a zpracovat hotovost a obratem ji připsat na účet. Slibované vkladomaty mBank zůstaly za polskými hranicemi, zato české banky tato zařízení pomalu na své pobočky instalují. Depozitní automat tak nyní mají Česká spořitelna, Československá obchodní banka, GE Money Bank a do konce března i HSBC Bank. Plně automatizované mašiny přijmou hotovost, roztřídí ji a automaticky připíšou na požadovaný účet.

Transakční terminál zaplatí účty za vás

Letošní novinkou je platební či transakční terminál, který 3. března 2010 oficiálně představila Česká spořitelna. Jde o samostatné zařízení, které nepřijímá ani nevydává hotovost, ale slouží pouze k provádění bezhotovostních transakcí. Kromě běžných transakcí jako příkaz k úhradě z účtu, dobití kreditu mobilního telefonu apod. však má dvě vychytávky navíc.

Přes transakční terminál lze platit faktury a účty, které mají čárový kód. Doma dostanete poštou fakturu například za plyn, která obsahuje čárový kód. Když jej přiložíte ke čtečce terminálu, automaticky se načtou údaje pro platbu. Jinak dobrá služba má komplikaci v podobě neexistence normy, jak má čárový kód vypadat, takže ne všechny doklady automat načte. V současné době bez problému fungují poukázky SIPO.

Druhou možností je pohodlná platba poštovních poukázek. Ty se vloží do čtecího otvoru, terminál poukázku přijme, naskenuje a automaticky vygeneruje příkaz k úhradě.  Údaje k transakci je možné ručně editovat a změnit, takže můžete ovlivnit například výši částky, kterou opravdu zaplatíte, oproti částce na poštovní poukázce.


Pokud zadáte příkaz k úhradě splatný v den zadání na účet ČS, peníze jsou připsány příjemci během několika minut. Transakční terminál vám vrátí originál platebního příkazu a vydá potvrzenku o přijetí příkazu ke zpracování.

Kde najdete transakční terminály České spořitelny

  1. Brno, Jánská 6
  2. Brno, Vaňkovka
  3. Kolín, Rubešova 50
  4. Liberec, Felberova 12/9
  5. Olomouc, Třída Svobody 19
  6. Ostrava, OD Laso, Masarykovo náměstí 15
  7. Praha 1, Václavské náměstí 26
  8. Praha 2, Jugoslávská 19
  9. Praha 4, Olbrachtova
  10. Praha 5, Štefánikova (pilotní provoz od listopadu 2009)
  11. Praha 9, Globus Čakovice

Naskenovaná poštovní poukázka s potvrzením

Potvrzení o transakci

Rušení poboček nic nebrání

Přestože banky nyní o rušení poboček příliš nemluví, Česká spořitelna se už loni netajila tím, že si dokáže představit zrušení neefektivních poboček nebo alespoň jejich omezení. Na druhou stranu by pak svým klientům nabídla způsoby, jak s bankou zůstat nadále v kontaktu. Samobslužná zóna umí do značné míry nahradit základní finanční operace, které klient banky na pobočce potřebuje, ale vzhledem k ceně transakčního terminálu lze úspěšně pochybovat o tom, že by je ČS instalovala na méně frekventovaná místa. Terminály nyní mají prioritně nahradit sběrné boxy na vytížených pobočkách.

skoleni_15_4

Peníze pošlete i z kreditní karty

Příkaz k úhradě zadaný přes transakční terminál do jiné banky vás vyjde na 7 Kč, což je méně než při použití sběrného boxu (10 Kč). Spořitelna navíc nastavila i vyšší limity pro příkaz, protože k transakci potřebujete svoji debetní kartu k účtu a po zadání PIN dochází k vašemu ověření (na rozdíl od hůře zabezpečeného sběrného boxu). Do konce června ČS plánuje uvolnit využívání transakčního terminálu i pro své kreditní karty, takže platit běžné účty nebo převádět peníze půjde  i z kreditních karet České spořitelny. Nyní tuto službu umí jen kreditní karty GE Money Bank.

České banky jsou opatrné

Samoobslužné zóny jsou nedílnou součástí téměř každé bankovní pobočky v Německu a Rakousku, oblíbené jsou i ve Francii, Španělsku a Spojeném království. Když přijdete do „západní“ zahraniční banky, běžně v přízemí vidíte hned několik automatů, se kterými lze provádět nejrůznější operace, zatímco v horních patrech banky jsou pouze poradenské zóny, které řeší další potřeby zákazníků. České banky jsou však se zaváděním samoobslužné technologie opatrné. Náklady na zařízení jsou velmi vysoké a není předem jasné, zda se zákazníci naučí tyto služby používat, aby se podobná investice vyplatila. Přestože nové automaty pro vkládání hotovosti nebo transakční operace nebudou asi na každé pobočce banky, klientům bank se otevře více dveří, jak vyřídit své finanční potřeby mimo otevírací dobu. A to je krok správným směrem.

Co byste využil/-a v samoobslužné zóně banky?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a oblast dopravy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).