Hlavní navigace

Zahraniční podnikatelé jsou efektivnější. Dosahují zisku častěji než české firmy

14. 9. 2015

Sdílet

Podnikající cizinci vykazují v ČR zisk ve větší míře než čeští podnikatelé. Ten je ale zároveň o čtvrtinu nižší než u tuzemských firem. Cizí státní příslušnost má u nás každý dvanáctý živnostník. Vyplývá to z analýzy Asociace malých a středních podniků ČR (AMSP), podle které má ČR nejvyšší podíl cizinců (4,01 %) ze všech zemí V4. Občané z Ukrajiny, Vietnamu a Slovenska přitom tvoří celých 60 % všech cizinců u nás. 8,6 % podnikatelů je cizí státní příslušnosti.

Počet podnikatelů z jiných zemí se přitom od roku 2011 snižuje. V současnosti je u nás registrováno 83 569 cizích podnikatelů. Kopíruje se tak i celkový trend počtu tuzemských živnostníků, který je rovněž na sestupné tendenci, a to zejména u fyzických osob, které mají podnikání jako činnost hlavní, uvádí zpráva Asociace.

Většina podnikajících cizinců si zařizuje volnou živnost, 13 % pak živnost řemeslnou. Skoro třetina cizinců u nás podniká v oblasti maloobchodu, následuje stavebnictví a vzdělávací činnost. Jen 3 % jich naopak podniká v pohostinství a ubytovacích službách. Podle analýzy u vietnamských podnikatelů převažuje obchod, u ukrajinských stavebnictví a u ruských vzdělávací činnost, hlavně překladatelské služby. Celá třetina cizích podnikatelů sídlí v Praze, následuje Středočeský a Ústecký kraj.

Analýza také mapovala zisk u podnikajících cizinců v posledních pěti letech. Ten byl v rozmezí 95 % – 98 % všech daňových přiznání, což je o desetinu více než u českých podnikatelů. Jedná se poměrně optimistická čísla, která mohou být částečně v důsledku snahy vypadat před našimi úřady lépe a neriskovat daňovým prohřeškem ztrátu možnosti u nás podnikat. I přesto, že drtivá většina cizinců dosahuje zisku, tak jeho výše na jedno daňové přiznání je o čtvrtinu nižší než u našich živnostníků, hodnotí výsledky Asociace.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).