Hlavní navigace

Účtují vám náhradu škody za předčasné splacení? Nemají na to právo

Sdílet

Máte smlouvu na dobu určitou o dodávce energií a z nějakého důvodu se ji rozhodnete předčasně ukončit. Kromě smluvní pokuty, kterou vám dodavatel elektřiny a plynu naúčtuje, někdy požaduje i jakousi kompenzaci ve formě náhrady škody. Tu naúčtuje ve výši ceny předpokládané spotřeby energie. Na takovou kompenzaci ale nevzniká žádný právní nárok.

Aby nárok na zaplacení náhrady škody vznikl, musí dodavatel energií prokázat, že mu tím, že jste smlouvu předčasně ukončili, vznikla skutečná škoda a následně by dokazoval, v jaké výši tato škoda vznikla. Zákazník se smlouvou o dodávce energií nezavazuje k odběru určitého množství energie. Záleží na něm, kolik energie za sjednané období v budoucnu spotřebuje. I kdyby se však výše škody určila dle očekávané spotřeby elektřiny či plynu, dodavatel by musel dokázat, že takto určené množství elektřiny či plynu nedodal jinému zákazníkovi. Vzhledem k tomu, že dodavatelé energií průběžně uzavírají smlouvy s novými zákazníky, půjde těžko prokázat, že elektřinu či plyn „neudali“ někomu jinému, říká  Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Pokud navíc smlouvu uzavřete na dálku, tedy přes telefon či internet, máte právo ji vypovědět až do 15. dne po zahájení dodávek. Pokud zákazníci obdrží fakturu na uhrazení náhrady škody, doporučujeme tuto fakturu reklamovat. Nebude-li zákazník se svojí reklamací úspěšný, může vyhledat právní pomoc a případně zahájit správní řízení u Energetického regulačního úřadu, v němž se bude domáhat určení, že náhradu škody požaduje dodavatel neoprávněně, říká Lukáš Zelený. 

Doporučuje se však náhradu škody raději zaplatit, abyste se vyhnuli nákladům, pokud by vás dodavatel zažaloval u soudu. Ve chvíli, kdy bude rozhodnuto, že od vás dodavatel vybral kompenzaci neoprávněně, bude vám ji muset vrátit.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 4. 8. 2016 16:12

    Zbyněk Dlabač (neregistrovaný)

    By mě teda zajímalo, který firmy to dělaj. My jsme rušili smlouvu u BE a u těch jsme se teda s něčím takovým nesetkali. Dle mého vše proběhlo standardním postupem, takže jsme se vpasovali i do správného data pro odstup a proto si myslím, že nám proběhlo vše hladce. Tuhle situaci samozřejmě nikomu nezávidím pokud nastane, je to akorát zbytečná starost navíc.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).