Tlak na pořadatele předváděcích akcí postupně roste a ti tak hledají nové způsoby, jak dál v klidu provozovat svou činnost. Novým trikem je poznávací zájezd do zahraničí.
Někteří obchodníci proto slibují poznávací zájezd s možností koupit kvalitní koberec nebo třeba zlatý šperk. Neznalost jazyka a prostředí je navíc silný faktor, který účastníky zájezdu znejistí a ti pak snáze podlehnou nátlaku. Lidé, kteří koupi v zahraničí podlehli, jí často zpětně litují. Zjišťují, že kvalita neodpovídá slibům, a chtějí výrobky vracet. Nevědí však, jak na to,
vysvětlil vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.
Někteří klienti popisovali, že byli ponecháni samotní v továrně na koberce s několika tureckými prodejci, kteří na ně začali vyvíjet enormní tlak. Nemohli kontaktovat nikoho ze svého zájezdu a ve strachu podlehli a zboží zakoupili,
nastínil praktiky Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci.
V případě prodeje v členské zemi EU může podvedeným klientům pomoci právě Evropské spotřebitelské centrum. Pokud jste tedy dorazili z poznávacího zájezdu, kde vám prodejce vnutil výrobek, jehož koupi jste si rozmysleli, obraťte se právě sem.
Mimo EU je ale situace obtížnější a právě proto sem prodejci často zájezdy směrují. Nejčastěji si vybírají Turecko a Izrael. Ačkoliv je například turecké právo na ochranu spotřebitele do určité míry sblížené s předpisy Evropské unie, nelze se zcela spolehnout na sjednocenou minimální míru ochrany, zaručenou evropským právem,
varuje zpráva sdružení TEST.