Každé léto narůstá počet letů a cestujících, kteří při cestování zažívají nepříjemné situaci v podobě zpožděného či zrušeného letu. Řešíme rostoucí počet dotazů, jaká mají cestující v podobných případech vlastně práva a jaké má dopravce povinnosti. V případě zpoždění zaviněných zvýšenými bezpečnostními opatřeními na letištích však žádnou finanční kompenzaci vymáhat nelze,
vysvětluje František Herynk z firmy Click2Claim.
Práva cestujících v letecké dopravě jsou upravena v evropské direktivě č. 261/2004. Ta dává leteckým dopravcům povinnost vyplatit za zrušení nebo zpoždění letu finanční náhradu. Výše této náhrady se liší podle letové vzdálenosti a pohybuje se v rozmezí 250 – 600 eur (6500 Kč – 15 000 Kč). Stejné podmínky platí i v případě, že vám odepřou nástup na palubu letadla, sníží vám vaši přepravní třídu nebo zmeškáte návazný let.
Nárok na takovou kompenzaci můžete uplatnit až 3 roky zpětně.
Výjimkou jsou mimořádné okolnosti jako například teroristické útoky, kdy zrušení či zpoždění postihne desítky letů,
říká František Herynk. Mezi mimořádné okolnosti se počítají i události jako stávka, politické nepokoje, nepřízeň počasí, sabotáže a technické problémy na letišti.
Pokud je let z důvodu mimořádných okolností zrušen, tak přepravce musí cestujícím nabídnout buď náhradní přepravu do cílové destinace v nejbližším volném termínu, přebookování na jiný termín, v němž bude volné místo, nebo proplacení letenky,
dodává František Herynk.