Hlavní navigace

Jak se vyvarovat nejčastější chybě při přepisu automobilu?

13. 11. 2013

Sdílet

Provozované vozidlo, u kterého dochází k přepisu majitele, musí mít dle zákona sjednané povinné ručení a nemělo by tak dojít ke vzniku nepojištěného období. Tato situace ale běžně nastává a to ve chvíli, kdy původní vlastník zruší na základě kupní smlouvy povinné ručení, ale nový majitel s uzavřením nového vyčkává na zápis do registru vozidel. 

Nejčastější chybou je domněnka majitele, že se stává novým vlastníkem teprve, když je zapsán ve velkém technickém průkazu. To je však velký omyl, majitelem se stáváte již uzavřením kupní smlouvy. K tomuto datu velmi pravděpodobně původní majitel, který nechce za vaši jízdu nést odpovědnost, zruší povinné ručení. Vy máte povinnost sjednat si na vozidlo ihned nové pojištění, uvedl Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů s tím, že pokud ještě neznáte všechny údaje nebo očekáváte třeba změnu SPZ, je možné sjednat povinné ručení i bez těchto informací a do smlouvy je doplnit později.

Na co si dát pozor při změně vlastníka vozidla (Zdroj: ČKP)

  • Provozované vozidlo nesmí být nepojištěné ani jeden den.
  • Povinné ručení je nutné sjednat k datu, kdy se stanete vlastníkem vozu (k datu uvedenému v kupní smlouvě).
  • Nespoléhejte na pojištění prodávajícího. Pokud ho zruší, tak vám vznikne nepojištěné období.
  • Při pořízení auta nečekejte až na změny (přehlášení) v registru vozidel, prodávající již mohl povinné ručení zrušit ještě před přepisem vozidla, a vaše vozidlo je proto nepojištěné.
  • Povinné ručení si sjednejte, i pokud nemáte v ruce velký technický průkaz a neznáte SPZ, která bude na autě, až ho přihlásíte na sebe. SPZ při sjednání neuvádějte a doplňte ji do pojistné smlouvy dodatečně.
  • Povinné ručení si sjednáte okamžitě i přes internet a telefon. Pojištění pak platí od okamžiku, který je uvedený v pojistné smlouvě. Zelená karta a pojistná smlouva vám přijde e-mailem a vy si ji vytisknete.
  • Pokud si sjednáváte pojištění na pobočce či u zprostředkovatele, zkontrolujte si v pojistné smlouvě, od kdy vám platí. Odkazovat se na zprostředkovatele, který smlouvu špatně vyplnil (uvedl chybně počátek pojištění), vám při nehodě nepojištěným vozidlem nepomůže. Svým podpisem v pojistné smlouvě jste potvrdili správnost údajů.
  • Vozidlo musí být pojištěné, i pokud ho předáte k prodeji do autobazaru nebo na opravu do autoservisu. Pokud ho neplánujete po delší dobu provozovat, tak uložte SPZ do depozita na registru vozidel a dočasně ho odhlaste. Pozor, dočasně odhlášené vozidlo bez SPZ v žádném případě nesmí na veřejnou komunikaci. 
  • Pojistit se nikdy nelze zpětně na již proběhlé období.
Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 6. 8. 2014 23:15

    Ivan (neregistrovaný)

    Judikát nálezu Ústavního soudu IV ÚS 2221/13 ze dne 31.3.2014 sjednotil výklad zákona č.168/1999 Sb. a hlavně §24c, na který se odkazovala ČKP v čele s panem Hudcem, který judikuje tento zákon veřejnosti, i když je to dáno pouze soudu a jeho výklad je pouze názorem jednotlivce. Ani se nedivím, že se pan Hudec angažuje, je to výklad ve prospěch ČKP, která jak se ukázalo judikátem Ústavního soudu zřejmě vědomě po mnoho let okrádala majitele vozidel vlastním výkladem zákona. Naštěstí je již tato doba pryč a dnes nezakládá povinnost hradit povinné ručení ani majitel vozidla v evidenci motorových vozidel, pokud věrohodně (čestné prohlášení) doložíte, že auto nebylo provozováno, ani umístěno, na pozemní komunikaci. Pokud do 30 dnů neodhlásíte vozidlo, ani nedojde k jeho vyřazení z evidence, ani tohle nezakládá povinnost cokoliv hradit ČKP, ale můžete dostat správní pokutu od dopravního inspektorátu.
    Vyplatí se dnes prostudovat uvedený nález Ústavního soudu, je to poučné a nikdy nevíte, kdy se to hodí.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).