Hlavní navigace

Jak obchodník (ne)může natahovat lhůtu pro reklamaci či odstoupení od smlouvy?

19. 3. 2015

Sdílet

Obchodník nemůže libovolně protahovat lhůtu na vyřešení vašeho požadavku. Přesto tak někteří činí a tvrdí spotřebitelům, že zákonná lhůta počíná běžet až od okamžiku, kdy se požadavek dostane na příslušné oddělení u obchodníka. To je však omyl. Lhůta běží už od chvíle, kdy jste se svým požadavkem společnost kontaktovali.

Podle poradenské linky dTestu někteří operátoři tvrdí, že výpověď služeb běží od chvíle, kdy požadavek přijde na centrálu. Vám ale kvůli tomu může naběhnout další měsíc výpovědní lhůty, protože obchodní podmínky často obsahují ustanovení, že ta začíná běžet od prvního dne následujícího měsíce po podání výpovědi. Podání výpovědi by se přitom mělo počítat už od okamžiku, kdy s ním například kontaktujete i pobočku.

Ze zákona zastupují podnikatele jeho pracovníci na pobočce v běžných činnostech. Pokud jednám se zaměstnancem a není to například uklízečka, pak jednám se společností. Podnikatele dokonce zavazuje i jednání třetích osob, které by zákazník v dobré víře na provozovně za pověřeného pracovníka zaměnil, uvedl Miloš Borovička, právní poradce dTestu.

Výpověď smlouvy na pobočce tedy podle Borovičky platí od okamžiku, kdy ji spotřebitel uplatnil. Ten zároveň ale upozornil na situace, kdy je smlouva uzavřena písemně a smluvní podmínky vyžadují písemnou výpověď. Pak samozřejmě nestačí výpověď oznámit nebo ji učinit po telefonu, ale je nutné ji zaslat písemně. Pokud ji takto donesete na pobočku, nechte si raději její kopii potvrdit razítkem a datem převzetí.

Podobně je tomu podle Borovičky u reklamací. Ze zákona byste je měli mít možnost uplatnit v kterékoliv provozovně, pokud to ovšem dovoluje povaha nabízeného zboží a služeb, případně v sídle či v místě podnikání.

Na pobočce musí být vždy osoba, která je přijetím reklamace pověřena, uvedl Borovička s tím, že povinností pověřené osoby je vystavit reklamační protokol, kde je uvedeno datum uplatnění, co je obsahem a jaký způsob vyřízení spotřebitel žádá.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).