Čtyři pětiny intenetových prodejců textilu neznačí velikost podle české normy. Ukázal to opakovaný průzkum časopisu dTest ve spolupráci s Textilním zkušebním ústavem v padesáti českých e-shopech s textilem. Podle výsledků jen tři z prodejců splňují zákonné požadavky na označování zboží a správnost informací.
Při prodeji textilu mohou prodejci a výrobci používat jen schválené názvy vláken. Jejich častým prohřeškem je podle výsledků průzkumu užívání zkratek nebo obchodních názvů. Polyester nebo elastan nezní příliš atraktivně a tak je prodejci nahrazují různými obchodními značkami či laickými názvy. Označení fleece, krajka nebo GoreTex ale není předepsaným názvem vlákna,
uvedl Miloš Borovička, právní poradce časopisu dTest s tím, že komerční názvy lze používat, pokud prodejce současně uvádí i to, co spotřebitele neplete, tedy oficiální označení vláken. Podle Borovičky se situace se od posledního průzkumu příliš nezlepšila.
Ještě hůře plní podle testu prodejci povinnost informovat o způsobu údržby, kterou ukládá zákon o ochraně spotřebitele. Zdá se, že ji řada prodejců zcela ignoruje, pouze u pěti ze zkoumaných se dozvíme ještě před nákupem, jak se o prádlo starat,
okomentoval výsledky Borovička a dodal, že za opomenutí informací o údržbě sice nehrozí pokuta, ale například zákazník, který není předem varován, že svršek nemůže dát do pračky a musí kvůli tomu poté platit čistírnu, by měl být následně úspěšný při reklamaci a náklady na čistírnu by pak měl prodejce uhradit.
Dalším nešvarem prodejců textilu je špatné označování velikosti. Pro označování písmenným kódem jako je S, M, L či XL platí technická norma, která určuje jak označovat rozsahy velikostí. Bohužel není závazná, a tak si každý výrobce určuje rozsah velikostí sám,
říká Borovička a vysvětluje že u většiny prodejců lze dohledat tabulku velikostí, ale jen u pěti z hodnocených odpovídala s jistou tolerancí normě. Vlastní rozsahy velikostí má asi 60 % prodejců a stává se, že se liší i v rámci sortimentu. U pětiny prodejců jsme tabulku vůbec nenašli nebo jen převáděla různé typy značení,
popsal.
Výsledky průzkumu si lze stáhnout na webu časopisu dTest.