Občanské poradny na území Prahy, které radí lidem zatíženým dluhy, zaznamenávají prudký nárůst klientů. V meziročním srovnání prvního pololetí roků 2009 a 2010 narostl počet dotazů o 86,7 %, z 506 na 930.
Dotazy lidí jsou nejčastěji zaměřené na podmínky a průběh oddlužení, společné jmění manželů, podání návrhu na vyloučení věci z výkonu rozhodnutí, práva a povinnosti dlužníka a exekutora nebo reakce na platební rozkaz. Častou potíží klientů těchto poraden bývá rovněž komunikace s věřiteli či inkasními společnostmi. Lidé se obrací na poradnu v situaci, kdy nejsou schopni dostát svým závazkům a neví jak dále postupovat. Bohužel stále převažují spíše klienti, kteří se na poradnu obrací až po splatnosti závazků, kdy jim v důsledku postupu věřitele (upomínky věřitele, upomínky inkasní agentury) dochází, jak nepříznivé důsledky jim hrozí,
říká realizátorka projektu Občanské poradny Hana Buršíková.
Obdobná bývá situace s komunikací mezi klientem a exekutorem, klienty často svazuje právě neznalost pravidel týkajících se oprávněnosti a výkonu exekuce. Podle našich klientů, tak není výjimkou, že na jejich protesty o nepřípustnosti exekuce „mezi čtyřma očima“ odpoví, že „je mohou dát k soudu, ale ať nepočítají, že se ke svému majetku dostanou dříve jak za půl roku“. Zde je nicméně třeba upřesnit, že jsou mezi exekutory velké rozdíly – někteří se v rámci svého procesního postavení chovají dle našich zkušeností zcela korektně. Stranou pak musíme nechat soudní vykonavatele – na ty (na rozdíl od exekučních vykonavatelů) naše poradny nezaznamenávají žádné stížnosti co do neoprávněnosti provedení výkonu rozhodnutí,
dodává ředitel Asociace občanských poraden Stanislav Skalický.