Zdravotní pojišťovnu si můžeme svobodně zvolit a také ji v zákonem stanovených termínech změnit. Pokud chcete stihnout nejbližší termín změny, musíte o ni požádat nejpozději do 31. března 2016.
Každý si může svou pojišťovnu svobodně vybrat, pouze novorozenci jsou automaticky pojištěni u zdravotní pojišťovny matky. Nejčastějším důvodem ke změně pojišťovny bývá situace, kdy klient chce být v péči lékaře nebo zařízení, se kterým nemá jeho dosavadní zdravotní pojišťovna smlouvu. Dalším lákadlem jsou pak různé benefity pro klienty,
říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Zdravotní pojišťovnu můžete změnit maximálně jednou ročně, a to v zákonem stanovených termínech. Od roku 2016 jsou možné termíny dva, a to 1. leden a 1. červenec. O změnu zdravotní pojišťovny je však třeba požádat minimálně 3 měsíce předem, tedy k 30. září a k 31. březnu.
Chcete-li změnit pojišťovnu, musíte se osobně vypravit na pobočku pojišťovny, u které se chcete zaregistrovat. Tam vyplníte registrační formulář a samotný přechod již vyřídí pojišťovna. K registraci si nezapomeňte přinést občanský průkaz.
Pokud za vás hradí pojistné stát, musíte také předložit potvrzení prokazující nárok na zařazení do příslušné kategorie (dítě, student, penzista). Osoby samostatně výdělečně činné předkládají potvrzení o výši záloh hrazených předchozí zdravotní pojišťovně. Poštou vám pak přijde zdravotní průkaz (kartička pojištěnce). Při nejbližší návštěvě také musíte o změně zdravotní pojišťovny informovat svého lékaře.