Česká pošta nezíská kvůli hrozbě sankcí od Evropské unie jednoznačnější monopol na doručování adresných reklamních nebo propagačních zásilek, takzvaných direct-mailů. Dnes o tom rozhodla Poslanecká sněmovna, když přehodnotila svůj původní postoj a novelu zákona o poštovních službách schválila v senátním znění.
Doručování direct-mailů je považováno za velmi lukrativní oblast reklamního trhu. Česká pošta dosahuje na reklamních zásilkách obratu 800 milionů korun.
Doručování adresných reklamních sdělení se totiž věnuje i společnost Mediaservis. Její zástupce již dříve označil sněmovní verzi novely za bezprecedentní zásah do hospodářské soutěže za účelem ochrany státního podniku na úkor soukromého subjektu.
Novela v souladu se směrnicemi EU také přesunuje poštovní služby ze skupiny vázaných živností mezi živnosti volné a usnadní tak konkurentům České pošty usnadnit přístup na trh. Další změnou, kterou má novela přinést, je převedení úlohy regulátora poštovního trhu z ministerstva informatiky na Český telekomunikační úřad. Regulační nástroje se mění z formy vyhlášky na správní řízení, zájemci o poskytování služeb by nemuseli žádat o souhlas ministerstvo informatiky.